فارس/ یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت، آمریکا با رژیم صهیونیستی یا بدون آن با ایران توافق می‌کند و تل‌آویو برای اثرگذاری بر آن باید رابطه با دولت جدید مستقر در کاخ سفید را تقویت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روزنامه «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی در یادداشتی به قلم «عاموس هارل» آورده است، اگر رژیم صهیونیستی قصد دارد در احیای برجام دخالت کند باید لحنش را در برابر دولت جدید آمریکا تغییر دهد.

این یادداشت به نقل از چند منبع بلندپایه رژیم صهیونیستی، در انتقاد از اظهارات اخیر رئیس ستاد ارتش این رژیم می‌نویسد: «ارتش اسرائیل همواره جانب احتیاط را رعایت کرده تا در بازه‌های زمانی که تنش میان نخست‌وزیر [این رژیم] و کاخ سفید در سطح بالایی قرار دارد، با دولت آمریکا وارد درگیری [لفظی] مستقیم نشود».

هارل به نقل از این منابع می‌نویسد: «آمریکایی‌ها با ما یا بدون ما، با ایران توافق خواهند کرد. برخلاف اظهاراتی که صورت می‌گیرد، اینکه بتوانیم پس از حصول این توافق به تنهایی دست به اقدام علیه ایران بزنیم امری غیرمحتمل است. باید از اوضاع فعلی سود برده و روابط خود را با دولت جدید مستحکم کنیم و به دنبال اثرگذاری بر مذاکرات و تضمین جبران خسارات امنیتی قابل توجه برای اسرائیل باشیم. درافتادن علنی با رئیس جمهور [آمریکا] راه دستیابی به این هدف نیست».

این یادداشت به نقل از یک منبع مرتبط با مسائل امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌افزاید: «این استقبالی افتضاح از یک رئیس جمهور است که یک هفته از سوگند وی می‌گذرد. مسئله این نیست که رئیس ستاد ارتش فکر می‌کند این توافق بد است، بلکه [سخنان او] این سیگنال را به آمریکایی‌ها می‌فرستد که آن‌ها برای ما کار می‌کنند. دولت جدید را به انتقاد می‌گیریم و سپس جلو می‌آییم درخواست پول و تسلیحات و اعمال وتو [در شورای امنیت] می‌کنیم. طوری که انگار از دور گذشته [توافق] درسی نگرفته‌ایم».

هارل به نقل از این منبع امنیتی می‌نویسد: «یک قانون متقن درباره تأثیر عدم انتقاد علنی از یک رئیس جمهور و سیاست‌هایش وجود دارد. این مباحثات باید پشت درهای بسته صورت گیرند. این ادعای غلط که آن‌ها به همان میزان به ما نیاز دارند که ما به آن‌ها نیاز داریم، چرند است. ایالات متحده حتی بدون اطلاعات ما نیز اوضاع را مدیریت می‌کند ولی ما نمی‌توانیم بدون تسلیحات آن‌ها کار خود را پیش ببریم. هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی بدون راهنمایی‌های رئیس جمهور [آمریکا] رخ نخواهد داد. [بنیامین] نتانیاهو سال‌ها بر موج تفرقه میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سوار شد اما اکنون دموکرات‌ها کنترل را در دست گرفته و از اکثریت سنا و مجلس نمایندگان برخوردار شده‌اند».

هارل در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «این هفته دولت [بایدن] قراردادهای تسلیحاتی بزرگ [دونالد] ترامپ با عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تعلیق کرده است. یکی از این معامله‌ها مربوط به فروش جنگنده اف-۳۵ به اماراتی‌ها است. این قرارداد موجب مخالفت‌هایی در اسرائیل شد و انتقاداتی را متوجه نتانیاهو کرد که آن را در حین توافق عادی‌سازی با امارات و بحرین تثبیت کرده بود».

این یادداشت می‌افزاید: «در نهایت این قراردادها که برای صنایع دفاعی آمریکا ضروری است، مورد تأیید قرار خواهند گرفت اما در عین حال، رئیس جمهور [آمریکا با تعلیق آن‌ها] دو پیام را برجسته می‌کند. اول اینکه از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] انتظار دارد در مذاکرات با تهران از وی حمایت کنند زیرا چیزهای زیادی برای از دست دادن خواهند داشت. دوم اینکه او (بایدن) ظن وجود فساد در قراردادهای برجای مانده از دولت ترامپ و مشاوران و اطرافیانش را تقویت خواهد کرد».

هارل با اشاره به تهدیدات اخیر رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی علیه ایران می‌نویسد: «مخاطب او بیشتر ایران است تا دولت بایدن. در مراحل اولیه مذاکرات، تأکید بر گزینه نظامی برای تقویت قدرت چانه‌زنی در گفت‌وگوها صورت می‌گیرد. از حرف‌های او مشخص است که کاملاً با حصول توافق [آمریکا] با ایرانی‌ها مخالف نیست. او اعتقاد دارد که جامعه جهانی باید بر تعریف ملاحظاتی اصرار کنند که در توافق اصلی وجود ندارد».

او در ادامه می‌افزاید: «در پس اظهارات غیرعادی رئیس ستاد ارتش یک مسئله دیگر نیز نهفته است: بودجه ارتش. ماه سپتامبر گذشته، وزارت دفاع ۳.۱ میلیارد شِکِل (۹۵۰ میلیون دلار) اضافه بر بودجه خود دریافت کرد و قصد دارد دو میلیارد شکل دیگر نیز دریافت کند اما عملی شدن این طرح به خوبی پیش نرفته است. نتانیاهو بارها وعده پول بیشتر به نظامیان را داده اما به‌خاطر بحران اقتصادی شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا در عملی کردن وعده‌هایش به مشکل برخورده است».

در این یادداشت آمده است: «یکی از انتقاداتی که علیه رئیس ستاد ارتش در میان نظامیان مطرح است این است که به دنبال محقق کردن تمام امیال خود، بدون توجه به اولویت‌ها و درک این مسئله است که شیوع کرونا تغییرات شدیدی را موجب شده که متعاقب آن ارتش را از خط مقدم دریافت بودجه عقب رانده است».

هارل می‌نویسد: «روز چهارشنبه نتانیاهو گفت اظهارات رئیس ستاد ارتش، موضع نخست‌وزیر را منعکس می‌کند. بنی گانتز وزیر دفاع نیز به طور غیرمستقیم گفت بهتر است چنین بحث‌هایی پشت درهای بسته صورت گیرد. حلقه افراد نزدیک به رئیس ستاد ارتش هماهنگی قبلی او با نتانیاهو درخصوص این اظهارات را رد کرده‌اند. این بار هم گانتز از مسئله اطلاعی نداشت. وزیر دفاع چند روز قبل، به مقامات ارشد ارتش گفته بود نیازی نیست در این برهه حساس با دولت جدید آمریکا مجادله صورت گیرد».

«آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره توافق هسته‌ای ایران گفته بود: «هرچیزی که شبیه به توافق فعلی یا نسخه بهبودیافته آن باشد، از لحاظ راهبردی و عملیاتی بد است و نباید اجازه آن داده شود».

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی عضو این توافق، تهران طبق بند ۳۶ این توافق، گام‌های کاهش تعهدات برجامی را برداشته است و در صورت اجرای تعهدات طرف‌های مقابل، تهران هم این گام‌ها را به عقب برمی‌گرداند.