سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: درصورت تصویب درخواست نمایندگان مجلس برای بررسی فوریت دار طرح شفافیت آرای نمایندگان، این طرح با قید فوریت بررسی خواهد شد.

بررسی طرح شفافیت آرا در مجلس به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز خود طی سخنانی اظهار داشت: برخی نقصها و موارد موجود، اثرات گسترده ای در امورات دستگاه قضایی کشور دارند، این تغییرات از نظر رئیس قوه قضائیه  در قالب لایحه به مجلس ارائه شد و مجلس هم اصلاحاتی انجام داد که در صورت تصویب نهایی می‌تواند برای نظام دادگستری ما مسیرهای جدید و چشم انداز های روشنی ایجاد کند. 

وی افزود: هفته جاری ما ضمن اینکه دستور عادی مجلس را داریم، از روز سه شنبه وارد بررسی بودجه می‌شویم. 

فرهنگی ادامه داد: هر طرح و لایحه ای دو&o=on'>دو مسیر پیش روی خود دارد، اگر لایحه بودجه با تا&o=on'>تایید مواجه شد با توجه به تلاش‌های زیاد اعضای تلفیق بودجه که برخی رانتها و مسائلی که می‌توانست موجب نگرانی شود را حذف کردند، در صحن علنی مجلس نیز بررسی خواهد شد، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مسائل مهم دارویی و دامی و خوراکی را حفظ کردنده و منابع رانتی را حذف کردند و آن را در اختیار مردم گذاشتند؛ البته نظر این بود که این منبع تبدیل به کالا شده و در اختیار مردم قرار گیرد اما با توجه به ابهامات موجود مقرر شد بخشی‌ از این موضوع در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شده و برای بخشی دیگر در صحن مجلس تصمیم گیری شود اما در هر صورت این منابع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. 

* اگر لایحه بودجه در مجلس رد شود

فرهنگی خاطر نشان کرد: بعد از آن وارد جزئیات  خواهیم شد و در صورت احتمال رد لایحه بودجه، بر خلاف سایر طرحها و لوایح، این لایحه از مرحله رسیدگی حذف نمی‌شود بلکه به دولت برمی‌گردد دو هفته مهلت بررسی دارد و سپس مستقیما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و بعد از آن به تلفیق ارسال شده و جزئیات بررسی می‌شود اما اگر در همان مرحله هم مجلس با کلیات آن مخالفت کرد تکلیف بر تصویب سه دوازدهم خواهد بود. در هر صورت این هفته تکلیف آن مشخص می‌شود. 

وی تصریح کرد: فردا وارد بحث مسکن می‌شویم، موضوع مسکن بسیار مورد توجه افکار عمومی است لذامجلس در صدد است قدم اساسی بردارد تا این دولت و دولت‌های بعدی را در تولید و عرضه مسکن کمک کند. 

وی یکی از ابهامات موجود در رسانه ها را عدم پرداختن موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس خواند و گفت: مدتهاست این طرح در کمیسیون آیین نامه انجام شده و چون به صورت عادی ارسال شده بررسی آن زمان بر خواهد بود لذا جمعی از نمایندگان درخواست فوریت کردند که اگر این فوریت تصویب شود قطعا طرح مذکور با قید فوریت رسیدگی خواهد شد.