بیش از سه هزار تن در طوماری خطاب به رئیس جمهوری آمریکا خواستار لغو تحریم کشورهایی همچون ایران شدند؛ چرا که این تحریم‌ها تأثیر همه‌گیری کرونا را افزایش داده است.

درخواست ۳ هزار نفر از بایدن برای لغو تحریم‌های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه صلح کدپینک طوماری را با متن زیر در تارنمای خود قرار داده است که تاکنون بیش از سه هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

در این طومار خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و وزیران خارجه، بازرگانی و خزانه‌داری این کشور، آمده است: ما از نقد و بررسی شما در رابطه با تاثیر تحریم‌های مالی و اقتصادی بر واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا استقبال می‌کنیم.

این طومار می‌افزاید: تصمیم دولت قبلی آمریکا در مورد اعمال تحریم‌ها در دوره همه‌گیری سراسری، بی‌رحمانه بود که با محکومیت گسترده جهانی هم روبرو شد. طی سال گذشته، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، میشل باچلت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و پاپ فرانسیس به همراه تعداد بی‌شماری از نمایندگان پارلمان‌ها، اقتصاددانان و کارشناسان خواستار کاهش تحریم‌ها شده‌اند.

امضاکنندگان این طومار اظهار کرده‌اند: به طور گسترده‌ای گزارش شده است که تحریم‌ها به طور مستقیم مانع دستیابی به دارو و تجهیزات پزشکی از جمله واکسن کووید-۱۹ در ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شده است. بنابراین پیشاپیش مشهود است که تحریم‌ها "مانع ناروایی" در پاسخ به همه‌گیری هستند.

در این طومار تاکید شده است: معافیت‌های بشردوستانه مندرج در قانون تحریم در عمل بی‌نتیجه است. یک روند دست و پا گیر برای اخذ مجوزها وجود دارد که معلوم نیست کدام یک مشمول معافیت است و کدام نیست. علاوه بر آن، بانک‌ها و شرکت‌ها برای انجام معاملات یا فروش کالا به کشورهای تحریم شده، بش از حد مردد هستند.

بیش از سه هزار امضاکننده این طومار تصریح کرده‌اند: تحریم‌های گسترده پیامدهای اقتصادی شدیدی دارد که به طور مستقیم بر زندگی روزمره افراد تاثیر می‌گذارد. این پیامدها در نتیجه بحران جهانی بهداشت وخیم‌تر شده است و غیرنظامیان بی گناه بی‌شماری را مجازات می‌کند.

در این طومار از دولت بایدن خواسته شده است بسرعت طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را لغو کنند که به طور بی‌حساب، انسان‌ها را می‌کشد.