سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تأکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران از ایالات متحده خواست بدون تعیین هرگونه پیش‌شرط به برجام بازگردد.

پکن خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری روزانه خود با اشاره به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی در خصوص شرایط بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به توافق هسته‌ای ایران، خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط ایالات متحده به برجام شد.

طبق این گزارش، این دیپلمات ارشد چین ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام و پایبندی تمامی طرف‌ها به این توافق هسته‌ای گفت: «برای بازگشت برجام به مسیر درست، به همکاری با همه طرف‌ها ادامه می دهیم».

اظهارات این دیپلمات ارشد چین در حالی مطرح شده است که مقام‌های دولت بایدن از زمان روی کار آمدن در مناسبات مختلف علیرغم آنکه برای پیوستن به برجام ابراز آمادگی‌ کرده‌اند، پیش‌ شرط‌هایی را در این زمینه مشخص کرده‌اند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا پنجشنبه هفته گذشته در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن، برای بازگشت واشنگتن به برجام شرط گذاشت.

بلینکن در این نشست خبری با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت که دولت بایدن از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کند.

وی افزود: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند. ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

در یکی از جدیدترین موارد شرط گذاری مقام‌های آمریکایی برای بازگشت به برجام، «جیم آینهوف» سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا، با بیان اینکه کنگره اجازه بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام را نمی‌دهد، چهار شرط را به نیابت از هم‌حزبی‌های خود برای هرگونه توافق واشنگتن-تهران مطرح کرد.

از طرف دیگر، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران در مصاحبه‌ای شامگاه دوشنبه تصریح کرد می‌توان مکانیسمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند. 

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است. 

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.