نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست در گزارشی با اشاره به مخالفت‌هایی که انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران در پی‌داشته، این امر را یکی از نشانه‌ها انکار راهبرد فشارحداکثری دولت ترامپ از سوی دولت جدید واشنگتن دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز سه شنبه تارنمای خبری نشنال‌اینترست، یک نبرد سیاست خارجی بر سر انتخاب «رابرت مالی» به عنوان فرستاده ویژه در امور ایران، در داخل دولت آمریکا شکل گرفته است.
به نوشته نشنال اینترست، انتصاب مالی از سوی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که می تواند نشانه حسن نیت او در قبال ایران باشد، نخستین جدل ها را در موضوع سیاست خارجی دولت جدید برانگیخته است. این انتخاب همچنین برخی فرضیات در مورد راهبردهای گسترده بایدن برای خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده است. درواقع به نظر می رسد بایدن با انتخاب مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران، زمینه را برای برنامه های قریب الوقوع کاخ سفید به منظور مذاکره در مورد احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) فراهم کرده است.  
مالی پیشتر و از نزدیک در اجرای سیاست های دولت «باراک اوباما» در خاورمیانه نقش داشت و به عنوان یک مقام ارشد در چارچوب برجام فعالیت می کرد.
اما حالا انتصاب این عضو اصلی مذاکره کننده هسته ای، با انتقادهای بسیاری از سوی سیاستگذاران در واشنگتن روبرو شده است. نخستین نفر «تام کاتن» سناتور جمهوری خواه بود که پس از معرفی مالی گفت: «این خیلی ناراحت کننده است که رئیس جمهوری، رابرت مالی را برای رهبری سیاست های مربوط به ایران انتخاب کرده است، وی سابقه طولانی مدت در همدردی با تهران و خصومت نسبت به اسرائیل دارد».
کاتن در اوایل ماه جاری میلادی و پس از زمزمه هایی در خصوص معرفی مالی در توئیتی نوشت: «در صورت انتخاب مالی، مقامات ایران شانسی که به آنها رو کرده است را باور نخواهند کرد». در پی این انتخاب جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنا هم به مالی حمله کردند و این موضوع را اثبات دیگری بر دروغ بودن مدعای بایدن دانستند که همواره تاکید کرده قصد دارد از طریق اجماع دو حزب دولتش را اداره کند.
کاتن که از حامیان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بود در ادامه مخالفت با این انتخاب افزود: «انتصاب افراط گرایانی مانند مالی باعث می شود تمامی سخنان بایدن و «تونی بلینکن» (وزیر امور خارجه) را در خصوص اتحاد دو حزب دروغ بدانیم».
بر اساس گزارش نشنال اینترست، رابرت مالی در زمان ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۱۵، به یکی از مخالفان سرسخت سیاست دولت وقت در خصوص تغییر رژیم سوریه تبدیل شد.
وی با کمک به مخالفان سوریه، موافق نبود و اعتقاد داشت این امر سبب طولانی شدن درگیری های داخلی در سوریه می شود.  
لذا اینکه اکنون رابرت مالی با مخالفت سناتورهایی مانند کاتن و دیگر جمهوری خواهان روبرو شده است، تعجب آور نیست.
با این حال، انتصاب مالی مخالفت عده ای از دموکرات ها را هم برانگیخته است؛ آنها معتقد هستند این انتخاب می تواند باعث دوقطبی شدن سیاست نوپای دولت بایدن شود. یکی از مقامات سابق اوباما و متحد بایدن در این خصوص به نشریه پولیتیکو گفت: «او [مالی] در مورد مسائل ایران، اسرائیل و سوریه سیاست هایی فراتر از چپ رادیکال دارد و به همین دلیل حضور وی در این سمت مفید نیست».
با این وجود، بازگشت مالی به عرصه سیاست با تحسین بسیاری از دموکرات ها هم روبرو شده است. «دنیس راس» سیاستمدار کارکشته یهودی و نماینده دولت اوباما در امور ایران در توئیتی در این خصوص نوشت: «من نظراتی درباره رابرت مالی دیده ام که اشتباه است. او جدی و متفکر بوده و از مسائل مهم آگاه است. او کوته فکر نیست و می دانم موافقان و مخالفان گزینه های مختلف را به دقت می سنجد و به دیدگاه های گوناگون احترام می گذارد».
نشنال اینترست نوشت: ناظران بر این باور هستند که بازگشت مالی به عنوان یک مقام ارشد دیپلماتیک می تواند به عنوان نشانه ای از حسن نیت دولت جدید در قبال تهران پذیرفته شود و به عبارتی انکار نمادین راهبرد "فشار حداکثری" دولت ترامپ بشمار رود. بر همین اساس، عمل گرایی مالی (یا به گفته مخالفان وی مماشات) نسبت به ایران، ممکن است مایه دلهره اسرائیل باشد.