گوشی آیفون دشواری ها و بد قلقی های خاص خود را دارد. اگر در ایران مبنا را بر راحتی در استفاده از یک گوشی بدانیم آیفون اولین انتخاب نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اما جذابیت های این گوشی فوق حرفه ای گاه به حدی زیاد است که واقعا نمی شود از خیر آن گذشت و شاید به همین دلیل باشد که آیفون گوشی نخست جهان است و در مورد رده بندی گوشی ها شمارش را پس از آیفون باید شروع کرد.

شاهکار جذاب استیون جابز اما همانطور که در پیش از این گفتیم دشواری های خاص خود را داراست از جمله باتری آیفون. می خواهیم در ادامه از خانه باتری آیفون (فونی شاپ) خواهیم گفت و خیال شما را از تردید برای اصل و فیک راحت می کنیم.

1

باتری های آیفون موجود در فونی شاپ

باتری آیفون شاید همانند سایر باتری ها عمل کند اما ما با تولید و طراحی بسیار ناخن خشکانه مواجه ایم. با گوشی ای که هر میلی متر در آن مفهوم دارد و بیشترین صرفه جویی در حجم در آن اعمال شده است.

بنابراین معمولا خبری از باتری های غول پیکر 5000 و 6000 میلی آمپری نیست. باتری آیفون همانند باتری اورجینال xiaomi و سامسونگ نیست که بتوان به راحتی به حجم و ظرفیتش افزود و هر میلی آمپر در آن با خون دل افزوده شده است !

بنابراین با این نگاه مقتصدانه در طراحی آن باید در نگهداری و افزایش عمر و عملکرد باتری آیفون بسیار کوشید. ابتدا با چند مفهوم آشنا می شویم.

عمر مفید باتری چقدر است

باتری یک حجم صفر تا صد را داراست. هردوره صفر تا صد در باتری آیفون یا هر باتری دیگری یک سیکل کامل نامیده می شود. شما تا حدود پانصد سیکل فرصت دارید تا از گوشی و باتری آیفون لذت ببرید کم کم پس از این تعدا سیکل باتری آیفون شما حدود سی درصد کیفیت و توان روز اول را از دست داده است.

پس از آن کیفیت کاسته می شود تا جایی که خبرهای نگران کننده ای می شنویم از جمله زمانی که باتری آیفون شما مثلا در چند دقیقه از چهل درصد شارژ ناگهان به ده درصد افت می کند. در باتری ایفون بر خلاف سایر گوشی ها همیشه میزان شارژ در گوشه بالای صفحه گوشی شما دیده نمی شود اگر خواهان دیدین این اطلاعات هستید در setting گوشی خود در زبانه  battery percentage  گزینه نمایش میزان شارژ را فعال نمایید.

 

چگونه باتری آیفون را کالیبره کنیم

لازم است هر چند وقت یکبار اجازه بدهید که شارژ باتری آیفون شما به صفر برسد. البته این عمل همیشگی نباشد چون طبق استاندارد بهترین حالت شارژ بین بیست تا هشتاد درصد می باشد، اما ماهی یکبار کالیبره نمودن باتری آیفون شما خالی از خاصیت نیست.

پس از تخلیه کامل باتری آیفون و خاموشی ان پنج دقیقه صبر کنید و سپس باتری آیفون را شارژ نمایید. این شارژ صفر تا صد باید حتما در حالت خاموش و با شارژر استاندارد انجام شود.

پس از رسیدن به شارژ صد در صد می توانید گوشی را روشن کنید و این بار از شارژی که می بینید اطمینان داشته باشید چون معمولا قبل از کالیبره نمودن گوشی شارژ نشان داده شده کاذب می باشد.

 

اپ های اضافی را حذف یا غیر فعال نمایید

اپلیکیشن های گوشی شما لزوما مفید و کاربردی نیستند. پس از مدتی بعد از نصب آن ها متوجه می شوید بسیاری از برنا مه هایی که زمانی بسیار جذاب می نمودند هیچ گاه به کار شما نیامده اند یا بسیار کم کاربرد یا ناتوان و بدرد نخور بوده اند. بسیاری از نرم افزارهای شما ناقص شده اند و برخی.... خلاصه دست به پاک سازی بزنید و حتی اگر دل از آنها نمی کنید آنها را غیر فعال نمایید تا کمتر بار بر دوش باتری آیفون شما باشند.

باتری گوشی شما هیچ علاقه ای به یک لیست بلند بالا از نرم افزارهای رنگ و وارنگ و ریز و درشت ندارد و از همه بیشتر از بازی های شما نفرت دارد و این تنفر را در عملکرد باتری آیفون می توان به خوبی دید.

 

حالت پرواز را تجربه کنید

گاه تصور می شود در حالتی که موبایل شما به شبکه دسترسی ندارد فشار بر باتری آیفون کاشته می شود اما اصلا و ابدا این چنین نیست و حتی شاید بار بیشتری بر باتری آیفون شما تحمیل می شود.

زیرا گوشی در این حالت پیوسته و حریصانه بدنبال شبکه می گردد پس پیشنهاد می شود حتما گوشی را در زمانی که بدان نیازمند نیستید یا از پیدا شدن شبکه نا امید هستید در حالت پرواز قرار بدهید.

یک خبر خوب هم داریم. شما می توانید با قرار دادن گوشی خود در حالت پرواز به باتری آن استراحت مناسبی بدهید اما همزمان از اینترنت وای فای هم استفاده کنید کافی است به مسیر setting -> Wi – fi-> on  بروید و همزمان که باتری آیفون در حالت بسیار کم مصرف تری قرار دارد از اینترنت وای فای و دنیای نت لذت ببرید.

 استفاده از حالت اضطراری  low power mode

زمانی که شارژ مویابل آیفون شما به بیست درصد یعنی مینیموم شارژ استاندارد می رسد این حالت توسط گوشی به شما پیشنهاد می شود اما باتری آیفون شما می تواند تا ده درصد شارژ را هم از شما قبول کند. دقت کنید پایین تر از این درصد بصورت خودکار دست به کار می شود و به گوشی آیفون شما دستور می دهد این حالت را خود به خود فعال نماید و این اتفاق با ایجاد این تغییرات و غیر فعال شدن این قابلیت ها می افتد.

  • تعطیلی دریافت هر نوع ایمیل
  •  
  • تعطیلی رفرش شدن خودکار اپلیکیشن ها در پس زمینه
  • دانلود خودکار و به روز رسانی اپلیکیشن های موبایل آیفون شما
  • از کار افتادن والپیپر های متحرک گوشی آیفون شما
  • کاهش خودکار مدت زمان قفل صفحه به سی ثانیه
  • کاهش سرعت و عملکرد کوشی شما به منظور کاهش مصرف از شارژ باتری آیفون شما

سایر مواردی که مصرف باتری را کاهش می دهند

  • به روزرسانی نسخه  ios  موبایل، در این حالت باتری موبایل کمتری مصرف خواهد شد چون به روزرسانی نسخه بسیاری از نا هنجاری های گوشی آیفون شما که منجر به مصرف بیشتر باتری آیفون می شوند را ترمیم می نماید
  • روشنایی خودکار گوشی آیفون خود را به حالت دستی و در آن حالت نیز به حداقل روشنایی برسانید تا باتری آیفون شما نفس راحت تری بکشد.
  • زمان قفل صفحه را به کمترین زمان مورد نیاز تقلیل دهید و اگر در مقطعی نیاز به زمان بیشتری دارید برای آن بازه زمانی می توانید زمان قفل صفحه را به زمان مد نظر افزایش داده و پس از پایان کار بلافاصله به زمان حداقل کاهش دهید. با این کار لطف بزرگی در حق باتری آیفون خود می کنید.
  • برنامه های پر مصرف را شناسایی نمایید. بیشترین مصرف باتری آیفون متعلق به گیم های گوشی شما و بیشترین مصرف باتری در بازی های آنلاین است. شبکه های مجازی دومین دشمن باتری آیفون شما هستند. مخصوصا با آپدیت های همیشگی این شبکه ها که قاتل باتری آیفون شما هستند.مسنجر ها هم رتبه بعد دشمنان باتری آیفون را دارا هستند. قاتل بعدی باتری موبایل شما برنامه هایی هستند که در آنها لوکیشن یافته می شود. هر برنامه از این دست یک مصرف کننده پر خور شارژ باتری آیفون شماست.
  • سعی کنید در حین شارژ کمتر از گوشی استفاده نمایید. اگر این کار شما آسیب مستقیم به باتری آیفون نزند بصورت غیر مستقیم با افزایش دمای گوشی و باتری و داغ نمودن آنها باعث آسیب فیزیکی به گوشی و باتری آیفون گران قیمت شما می شود.
  • خبر خوب هم داریم. باتری آیفون نه شارژ اولیه احتیاج دارد و نه از شارژ طولانی مدت همانند شارژ شبانه که معمولا به صبح ختم می شود آسیب می بیند. این بدلیل وجود سنسور قطع خودکار شارژ است که در گوشی آیفون شما مانع از پرخوری و ترکیدن باتری آیفون می شود.
  • همزمان از چند قابلیت گوشی آیفون با هم استفاده نکنید. اگر در حال فیلمبرداری هستید دیگر نیازی به نت یا لوکیشن ندارید پس اجازه بدهید باتری آیفون شما به همان یک کار مشغول باشد
  • گاهی اوقات رفرش یا ریسیت یا ری استارت کنید. گاه گوشی شما و باتری آیفون آن تنها به یک خاموش و روشن شدن ساده برای بازگشت بسیاری از قابلیت های خود و ترمیم برخی خستگی های نرم افزاری دارد. پس سریعا این کار را انجام بدهید و معمولا نتیجه هم خواهید گرفت. این بی هزینه ترین تعمیر و بازسازی یک گوشی آیفون گران قیمت است.
  • برنامه های پرخور و کم خاصیت را بشناسید. در قسمت تنظیمات گوشی خود گزینه باتری را پیدا کنید در بخش  battery usage  یک سیاههکامل از نرم افزارهای گوشی شما قابل رویت است. حالا برای یافتن میزان مصرف انرژی هم نرم افزار تنها کافی است گزینه  last 7 days  را بزنید میزان مصرف هر نرم افزار در یک هفته گذشته را خواهید دید . حالا می توانید لطفی در حق باتری آیفون خودتان بکنید و از خیر برخی برنامههای پر مصرف و کم خاصیت یا با حذف آن ها یا با غیر فعال نمودن شان بگذرید.
  • قاب های مجهز به باتری آیفون اضافه را تهیه کنید. آیفون خیلی هم به مشکلات کاربران خود بی توجه نیست و قاب های جذابی طراحی نموده است که در خود یک باتری اضافه دارند
  • اپلیکیشن تایم در گوشی را غیر فعال کنید. برخلاف ظاهر ساده و معصوم و کم سر و صدایش چون باعث تحرک دایم پردازنده گرافیکی صفحه گوشی آیفون شما می شود برای باتری آیفون شما درد سر زیادی به همراه دارد.
  • بی خیال صدای کی بورد و ویبره و سایر اضافات بی خاصیت شوید.
  • استفاده از هندزفری به نسبت اسپیکر گوشی زحمت کمتری به باتری موبایل شما می دهد. پس کمی با گوشی آیفون خودتان همکاری کنید. جای دوری نمی رود!
  • بلوتوثو وای فای را بعد از پایان استفاده خاموش کنید تا باتری آیفون شما بی دلیل به زحمت نیفتد.

2

چگونه از سلامت باتری آیفون خود اطمینان خاطر پیدا کنیم ؟

شرط اول آن است که نسخه آیوس گوشی آیفون خود را به روز رسانی کرده باشید. اگر این واجب را انجام داده اید می توانید در قسمت تنظیمات باتری قسمتی با عنوان تازه  battery health  اطلاعات مربوط به باتری آیفون را بصورت کامل مشاهده نمایید و از مکانیک داخلی باتری آیفون استفاده نمایید. در این قسمت می توانید عدد ظرفیت واقعی باتری آیفون را ببینید و از میزان کاسته شدن ظرفیت باتری آیفون بدون کوچکترین چشم پوشی ای خبر دار شوید.

اما آیفون برای جلوگیری از مصرف بالای باتری آیفون دست به ترفند کم کردن سرعت برخی از نرم افزارها زد در این بخش با باز نمودن قسمت  peak performance capability  می توانید اعراف آیفون را ببینید که در سرعت گوشی شما دست کاری کرده است یا نه.

اگر سرعت کاسته شده باشد شاید شما ناراحت شوید ولی باتری آیفون شما به شدت خوش حال خواهد شد. این حالت البته به گفته آیفون قابل تعطیلی هم هست ولی در حالتی که باتری آیفون به مرگ خود نزدیک شده دیگر تاب نخواهد آورد و قطعا دست به کم کردن سرعت برخی از نرم افزارهای شما خواهد زد و بعد از تعویض باتری آیفون معیوب شما خیلی بی سر و صدا سرعت گوشی آیفون شما و نرم افزار هایش را به حالت اولیه خود باز خواهد گرداند.

 

نرم افزار های سنجش سلامت باتری آیفون

شرکت آیفون و شرکت های همکار این غول تکنولوژی تعداد بسیار زیادی نرم افزار جهت سنجش سلامت باتری آیفون طراحی کرده و در اختیار کاربران قرار داده اند. نحوه عمل همه آن ها یکی نیست اما همه با روش های ساده ای به شما کمک می کنند از میزان سلامت باتری آیفون خود به دقت خیلی بالا مطلع شوید. مهم ترین و کاربردی ترین و شاید هم مفید ترین و قوی ترین این نرم افزارها عبارتند از :

  • Console app
  • Coconut battery
  • Battery sever from in tong
  • Battery care
  • I battery

 و.... شاید ده ها نرم افزار دیگر که قابل جستجو و استفاده جهت سنجش سلامتی باتری آیفون هستند.

سخن پایانی

خوشحال خواهیم شد اگر این مطلب توانسته باشد به یاری تان بیاید و لذت استفاده از موبایل آیفون را با شناخت بیشتر از باتری آیفون و راه های استفاده بهتر و افزایش و سنجش سلامت باتری آیفون را به شما تا حدودی آموزش داده باشد.

اما با توجه به مصرفی بودن باتری موبایل طبیعی است که نیاز به تعویض باتری پیدا کنید. تنها نکته ای که باید هنگام تعویض به آن دقت کنید خرید جنس اصلی و بی واسطه است.

برند هایی همچون فونی شاپ با توجه به اینکه وارد کننده مستقیم هستند، ارزانترین و با کیفیت ترین قطعات مخصوصا باتری موبایل را در اختیار شما قرار می دهند.

خانه باتری آیفون فونی شاپ اصل سود خود را بر رضایت مشتریان قرار داده است و اعتقاد قلبی دارد که مشتری برای یک بار به آنها مراجعه نخواهد کرد. بنابراین با ارائه بهترین کیفیت و کمترین قیمت حس برنده بودن به مشتریان خود می دهد.