سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه ۴۲ سال گذشته، گفت: در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام مشکل حل می‌شود ولی عملا از توان‌های داخلی غفلت شد.

مهمانپرست: در ۸ سال گذشته از توان داخلی غفلت شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رامین مهمانپرست در ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف گفت: سیاست کلان خارجی توسط رهبری و سندهای بالادستی تعیین می شود. البته وزارت خارجه در تعیین این سیاست دخالت دارد ولی در نهایت وزارت خارجه باید مجری باشد.

وی اظهار داشت: در طول این چندساله وزارت خارجه باید مجری سیاست کلان می‌بود اما تحت تاثیر دولت‌ها قرار گرفت.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: حاصل تجربه این ۴۲ سال این است که سیاست خارجه وظیفه اصلی اش تامین منافع ملی است و ۳ اصل عزت، مصلحت، حکمت باید تعیین کننده چارچوب حرکتی ما باشد.

مهمانپرست تصریح کرد: باید سیاست خارجه را به منافع کشورها گره بزنیم تا سیاست‌های آنها پایدار شود و یک دفعه پیمان هایشان زیر پا نگذارند و سیاست شان را تغییر ندهند.

وی اظهار داشت: باید سیاست های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. جایگاه های کشورهای مختلف، برنامه های بلند مدت و میان مدت با کشور هایی مثل چین و روسیه و ... مشخص شوند.

وی ادامه داد: باید در همکاری های بین المللی، دو جانبه و منطقه ای توازن برقرار کنیم. در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام می توان مشکل آمریکا را حل کرد و همه وزارت خانه ها فعال می شوند و به این شکل از توان های داخلی هم غفلت شد.