وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه سی ان ان تاکید کرد که راه بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام این است که اول آمریکا به برجام بازگردد و تعهداتش را اجرا کند و گفت که آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت آمریکا اتخاذ و طی آن توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نشود.

شرط و شروط ظریف برای آمریکا: باید ضمانت بدهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با «فرید زکریا» در برنامه GPS در شبکه سی ان ان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران برای یک توافق جدید که شامل مساله موشکی هم باشد تاکید کرد که برجام یک توافق است که از طریق مذاکرات به دست آمده است و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار بگیرد. 

وی اضافه کرد، اگر شما به دنبال مذاکره درباره تسلیحات هستید باید همه جنبه‌های این مساله را مورد بررسی قرار دهید. آمریکا نباید به دنبال مذاکره درباره قابلیتهای دفاعی ایران باشد بلکه باید به کل تسلیحات در منطقه غرب آسیا بپردازد به ویژه سلاحهایی که علیه زنان و کودکان یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ظریف در ادامه با اشاره به آمارهای موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم افزود، عربستان سعودی بیش از 70 میلیارد دلار برای تسلیحات در سال گذشته هزینه کرده است و امارات با جمعیتی 1.5 میلیون نفری 22 میلیارد دلار خرج کرده است.اما ایران با بیش از یک میلیون نیروی نظامی، هزینه‌های نظامی‌اش بیش از 10-11 میلیارد دلار نیست. 

وزیر خارجه ایران همچنین از آمریکا خواست از متحدانش بخواهد جنگ علیه یمن را متوقف کنند و تاکید کرد که ایران آماده است با فرستاده سازمان ملل در امور یمن که قرار است روز دوشنبه با او دیدار کند همکاری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام هم گفت که آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت آمریکا اتخاذ و طی آن توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نشود.

ظریف در ادامه گفت که توقف پایبندی به پروتکل الحاقی به معنای بسته شدن کامل درها برای احیای توافق هسته‌ای نیست.

وزیر خارجه ایران گفت چنانچه آمریکا خواستار احیای مفاد توافقی است که از آن خارج شده، وظیفه دولت بایدن آن است که به این توافق متعهد شود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که این آمریکا بود که توافق را نقض کرد و هر کشوری که به تعهداتش متعهد بود را تنبیه و جریمه می‌کرد. پس این آمریکاست که باید به برجام برگردد و تعهداتش را انجام دهد.

پالتیکو در بخشی از گزارش خود تاکید کرد که ظریف، مواضع رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه درباره شروط ایران برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام را تکرار کرد.

براساس این گزارش، ظریف درباره مسیر بازگشت ایران به تعهدات کامل در برجام به سی ان ان گفت: راه بازگشت ایران به تعهداتش در برجام این است که آمریکا به توافق برگردد و تعهداتش را انجام دهد. واضح است که این تصمیمی است که پرزیدنت بایدن و مشاورانش باید بگیرند؛ می‌خواهند از سیاستهای شکست خورده ترامپ فاصله بگیرند یا آن را ادامه بدهند. اگر بخواهند روی شکستهای ترامپ چیزی بسازند بازهم شکست خواهند خورد.