آرمــان ملی: حسن روحانی که در دولت دوم خود با رای بالای مردم بر سرکار آمد فکر می‌کرد که در 4 سال دوم ریاست‌جمهوری خود از لحاظ مسائل اقتصادی ایران را به سطح بالایی خواهد رساند اما ظهور دونالد ترامپ در پاییز 1395 همه پازل روحانی برای 4 سال دوم ریاست‌جمهوری خود را برهم زد و به‌تدریج سیلی از تحریم‌ها به سمت ایران سرازیر شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حال که با توجه به اتفاقات رخ‌داده طی چند سال اخیر اعتماد جامعه نسبت به دولت و برخی عملکردها کاهش یافته به نظر می‌رسد که مردم از اصلاح‌طلبان هم ناامید شده‌اند. این در حالی است که برخی مطرح می‌کنند در صورتی که دولت آینده از اصولگرایان باشد، آنها به‌راحتی حاضر هستند تا با دولت جدید آمریکا وارد مذاکره شوند. در همین راستا «آرمان ملی» با فرزانه ترکان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید:

در صورتی که هریک از جریانات سیاسی اصلاح‌طلــب یا اصولگرا به قدرت برسند رویکردشان در قبال سیاست ‌بین‌الملل و مواجهه با آمریکا چگونه خواهد بود؟

اصلاح‌طلبان باید برای توسعه ایران و توجه به آنچه مورد توجه مردم است برای تغییر فضای سیاسی جامعه تلاش کنند. اصلاح‌طلبان باید برای توسعه و پیشرفت جامعه تلاش خود را کرده و باید حفظ ارزش‌های موجود در کشور برای توسعه ایران تلاش کنند. در سال‌های گذشته این مسائل اولویت جبهه اصولگرایان نبوده است و در حال حاضر هم نیست، مخصوصا اصولگرایان تندرو اولویتشان در جامعه را پافشاری بر یکسری مسائلی می‌دانند که شاید امکان اجرای آنها دقیق وجود نداشته باشد. آنها توافقنامه برجام یا مقابله مستقیم با آمریکا و عدم ارتباطات بین‌المللی را جزو سیاست‌های خود در جامعه می‌دانند. اما دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در این مسائل باید در نظر گرفته شود و من اعتقاد دارم که رهبری مصالح مردم را بسیار دقیق در نظر می‌گیرند و نمی‌گذارند که برای منافع مردم مشکلی ایجاد شود. البته باید بر این موضع هم تاکید کرد که در مذاکرات برجام کوچک‌ترین گفت‌وگویی بدون هماهنگی با مقام معظم رهبری انجام نشد و ایشان در تمام مراحل مذاکرات را هدایت می‌کردند. اصولگرایان این موضوع را می‌پذیرند و حتی تایید هم می‌کنند اما وقتی به دولت آقای روحانی یا اصلاح‌طلبان حمله و این موضوع را کتمان می‌کردند. خروج ترامپ از برجام باعث شد که برجام از بین برود و ایران هم هیچ تقصیری در این مساله نداشته است، بنابراین اگر هر دولتی بر سر کار بیاید بدون اجازه مقام معظم رهبری نمی‌تواند وارد مذاکره شود و باید تدابیر ایشان را تماما در نظر بگیرند. اما این دشمنی‌های و رفتار تندی که برای ارتباط ایران با دنیا دارند فقط درخصوص اصلاح‌طلبان است. اصولگرایان اگر خودشان وارد مذاکره با آمریکا شوند در آن زمان از مواضع تند خود کوتاه می‌آیند رفتار خود را تغییر می‌دهند.

برخی می‌گویند اکثر مسائل کشور ما به موضوع تحریم ربط دارد چقدر با این مساله موافقید؟

نکته مهمی‌ که به آن تاکید دارم این است که نباید همه موضوعات را به برجام ربط بدهیم و کاسبان تحریم در کشور از شرایط سخت مردم سود و بهره می‌برند. آنها وقتی در کشور شرایط سختی وجود دارد بیشتر از مردم سوءاستفاده می‌کنند و اگر برجام یا موضوع FATF اجرایی نشود کشور را به بن‌بست خواهند رساند. اعتقاد دارم موضوع FATF ازسوی برخی در داخل کشور به حاشیه کشیده شده است. بحث عدم تصویب این لایحه به علت عدم توجه تندروهای داخلی نسبت به مسائل مهم کشور بوده است و اگر ما حداقل می‌توانستیم با تصویب این لایحه خودمان را در معاملات بین‌المللی دنیا نگه داریم، شرایط امروز کشور بسیار بهتر از گذشته بود. *اصولگرایان که خود امروز از مخالفان مذاکره دولت روحانی هستند درصورتی‌که به ریاست‌جمهوری برسند چگونه می‌خواهند حرف از مذاکره بزنند یا به مذاکره بپردازند؟ آنها احتمالا به‌راحتی مذاکره خواهند کرد، اما وقتی که دولت آقای روحانی یا اصلاح‌طلبان با مذاکره می‌کنند، این دولت را خیانتکار و مخالف مواضع ملی می‌دانند. اصولگرایان به این موضوع دقت نمی‌کنند مردم متوجه رفتارهای متناقض آنها می‌شوند که آنها می‌خواهند هر موضوعی را به نفع خود به پایان ببرند، فقط به دنبال پیداکردن عناوین مختلف برای خود هستند.

بــرخی معتقدنــد آقــای خاتــمی ‌باید شخصا برای انتخابات کاندیدا شوند وگرنــه مردم از تکرار می‌کنم‌های ایشان حمایت نمی‌کنند. آیا امکان دارد با کاندیدا شدن یک اصلاح‌طلــب واقعی در انتخابات ریاست‌جمهوری مردم در انتخابات شرکت کنند؟

شــرط اصلی‌ای که اصلاح‌طلبــان بتــوانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند تصمیمات دستگاه‌های نظارتی است که تجربه ثابت کرده، دستگاه‌های نظارتی روش خاص خود در انتخابات خواهد داشت و این اتفاق برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم خواهد افتاد. بحث دوم هم این است که بر فرض محال اگر تایید صلاحیت‌ها را آسان‌تر بگیرند و کاندیداهای اصلاح‌طلبان هم تایید صلاحیت شوند اما مردم امید چندانی برای شرکت حداکثری در انتخابات ندارند.