در ادامه به معرفی مکان‌هایی از قبیل بازار دزفول، هفت تپه، بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان و... می‌پردازیم.

جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در شهرهای جنوبی کشور جاذبه‌های متعددی وجود دارد. همچنین جزایر زیادی در توابع شهرها واقع شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. جزیره هرمز، شوش، اهواز، درک و... برخی از شهرهای جنوبی ایران محسوب می‌شوند. ما در این مطلب قصد معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهرها را داریم؛ پس با ما همراه باشید و اطلاعات کافی درباره آن‌ها کسب کنید. در ادامه به معرفی مکان‌هایی از قبیل بازار دزفول، هفت تپه، بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان و... می‌پردازیم.

بازار قدیمی دزفول

زمانی که قصد بازدید از شهرهای جنوبی کشور را دارید، حتما سری به دزفول بزنید. در این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند آبشار شوی، روستای پامنار، بازار دزفول و... واقع شده است. بازار قدیمی دزفول حدود 10 قرن قدمت دارد و از قدیمی‌ترین بازارهای خوزستان و حتی ایران محسوب می‌شود. از گذشته در این مکان صنایع‌دستی و آثار هنری به فروش می‌رسید. دزفول کلوچه‌های خوش‌طعمی دارد که آن‌ها را می‌توانید در بازار این شهر بخرید. این مکان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران به‌حساب می‌آید. دزفول از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است؛ پس اگر به این شهر سفر کردید، چند روز را به بازدید از آثار باستانی یا اماکن تفریحی اختصاص دهید. برای رسیدن به این بازار باید بین ساعات 9 الی 17 به میدان امام خمینی دزفول مراجعه کنید.

هفت تپه شوش

شهر شوش محل دفن یکی از پیامبران الهی است و به همین منظور در طول سال افراد زیادی به آن سفر می‌کنند. علاوه‌براین مکان، جاذبه‌های گردشگری زیادی در این شهر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. پیشنهاد ما به شما این است که هنگام سفر به شوش ابتدا به شهر باستانی هفت تپه بروید. این منطقه در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرقی شوش واقع شده است. نزدیکی هفت تپه یک موزه ساخته شده که در آن آثار تاریخی زیادی نگهداری می‌شود. مرکز مرمت چغازنبیل نیز در این محدوده ساخته شده است.

بزرگترین فرش خاکی جهان

2

جزیره هرمز یکی از جزایر خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید که جاذبه‌های گردشگری متعددی از قبیل دره پرتغالی‌ها، موزه دکتر نادعلیان، بزرگترین فرش خاکی جهان و... در آن واقع شده است. فرش خاکی هرمز را با خاک‌های رنگی در ساحل این جزیره نقاشی کرده‌اند. برای طراحی فرش نام برده شده از افسانه‌های محلی، قایق‌های ماهیگیری، حیواناتی مانند آهو و... الگو گرفته شده که این نقوش با استفاده از 18 رنگ مختلف بر زمین نقش بسته‌اند. فرش خاکی هرمز توسط آقای مهدی درویشی و تعدادی از بومیان منطقه ساخته شده است. همه ساله در تاریخ 28 اسفند افراد زیادی دور این فرش جمع می‌شوند و نوروز را جشن می‌گیرند.

قلعه پرتغالی‌ها

یکی‌دیگر از جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران قلعه پرتغالی‌ها است که می‌توانید آن را در هرمز پیدا کنید. این مکان به خوش‌رنگ‌ترین قلعه جهان شهرت دارد و افراد زیادی از کشورهای مختلف برای بازدید از آن به ایران سفر می‌کنند. قلعه پرتغالی‌ها حدود 500 سال پیش یعنی زمان سلطنت پرتقالی‌ها بر این جزیره ساخته شد. دستور ساخت این قلعه را آلفونسو آلبرکرک داد که یکی از دریانوردان ارشد پرتغالی بود. قسمت‌های زیادی از قلعه پرتغالی‌ها بر اثر فرسایش تخریب شده؛ اما هنوز کلیسا، سربازخانه و آب‌آنبار آن سالم مانده است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام سفر به جنوب کشور حتما از این قلعه زیبا و باشکوه دیدن کنید.

موزه دکتر نادعلیان

در این مکان تعداد زیادی از دست‌سازه‌های اهالی جزیره نگهداری می‌شود. دکتر نادعلیان احترام خاصی نسبت به اهالی این جزیره دارد و همین موضوع باعث شده که او این مکان را بنا کند. همچنین در این موزه باقی‌مانده‌های دوران زندگی این شخص، آثار هنری او و برخی از پروژه‌های مختلف وی نگهداری می‌شود.

روستای درک

3

این روستا (از توابع منطقه آزاد چابهار) در فاصله 180 کیلومتری از این شهر قرار گرفته است. روستای نام برده شده محل تلاقی کویر و دریا بوده و به همین خاطر جذابیت بالایی دارد. این نقطه در فاصله کمی نسبت به تنگه هرمز قرار گرفته و ساحل آن محل برخورد دریای عمان و اقیانوس هند است. نظیر ساحل این روستا را شاید در کم‌ترین نقطه از جهان بتوانید پیدا کنید؛ زیرا در آن امکان مشاهده ساحل شنی، مرجانی و ماسه‌ای وجود دارد. این منطقه بسیار بکر بوده و ساحلی تمیز دارد. استراحت روی ماسه‌های سفید این ساحل می‌تواند تا حد زیادی گرفتگی و دردهای عضلانی شما را تسکین دهد. اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید عکس‌های خارق‌العاده‌ای از طلوع و غروب خورشید در این منطقه ثبت کنید.

ایران کشوری زیبا بوده و در همه شهرهای آن جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. شهرهای جنوبی کشور به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی خاص و فاصله کم با دریا طرفداران زیادی دارند. ما سعی کردیم در این مطلب برخی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای جزیره هرمز، درک، شوش و دزفول را به شما معرفی کنیم. اگر تجربه بازدید از این مکان‌ها را داشتید، نظرات خود را درباره آن‌ها با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید تا افرادی که قصد بازدید از شهرهای جنوبی کشور را دارند، با اطلاعاتی کافی برای سفر آماده شوند.