متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

اصرار پارلمان نتیجه داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته لایحه اصلاحی بودجه از سوی دولت به مجلس ارائه شد، جمع‌بندی مجلس این است که دولت تقریبا به بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مجلس توجه کرده و آن را در لایحه خود اعمال کرده است بنابراین پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان با کلیات لایحه اصلاحی دولت موافقت کنند تا مابقی اصلاحات نیز در کمیسیون تلفیق و در صحن اعمال شود.

واقعی کردن هزینه‌ها

طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قرار است امروز (سه‌شنبه) کلیات اصلاحی لایحه بودجه که روز گذشته از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود در صحن علنی به رأی گذاشته شود. بودجه‌ای که ابتدا نتوانست رأی مثبت مجلس را بگیرد و نمایندگان اعتقاد داشتند بودجه ارسالی دولت غیرواقعی است و براساس دیدگاه خوشبینانه به مذاکره با آمریکا نوشته شده است. دولت به دولت جدید آمریکا و روی کار آمدن «جو بایدن» آنقدر خوشبین بود که رییس‌جمهوری وعده دلار 15‌هزار تومانی داده بود. اما دولت آمریکا برخلاف شعارهای ایام تبلیغاتی خود، نشان داد که در سیاست خارجی و در مواجهه با برجام دنباله رو سیاست «دونالد ترامپ» است و قصد تغییر در رویه آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای را ندارد. حال دولت نیز متوجه اشتباه خوش‌بینی خود به مذاکره با آمریکا شده است. همچنانکه در اصلاحیه خود منابع و درآمدهای بودجه را واقعی کرده و از طرفی هزینه‌ها را هم تا ۴۰‌هزار میلیارد تومان کاهش داده است.

همچنانکه در اصلاحیه خود منابع و درآمدهای بودجه را واقعی کرده و از طرفی هزینه ها را هم تا ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. میزان فروش نفت نیز از بشکه ای روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه، به یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته است. همچنین دولت وعده داده است که ارز ترجیحی را به ندرت و در مدت 60 ماه جمع کند. از دیگر اصلاحیه بودجه نیز می توان به افزایش مالیات بر کالاهای لوکس اشاره کرد چرا که پیش از این یکی از انتقادات نمایندگان به لایحه ارسالی دولت، بی توجهی به اخذ مالیات از دارایی‌های لوکس بود که ارقام مربوط به اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت را بدون تغییر نسبت به بودجه ۹۹ به ترتیب ۷۰۷ و ۹۰۹ میلیارد تومان در نظر گرفته بود.

اعمال نظر مجلس در بودجه

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات اصلاحات صورت گرفته لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ توسط دولت، گفت: اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه‌۱۴۰۰ انجام داده دارای دو تغییر عمده است. اصلاحات عمده، تغییراتی است که به جهت نامه رهبر معظم انقلاب پیش‌آمد که دولت در این راستا ۵۳‌هزار میلیارد را به اوراق عملا  اضافه کرده است که به جهت حذف جداول تبصره‌۴ بود. دولت در این اصلاحیه ۴۰‌هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده که این هم نقطه مثبت این تغییرات است.

زنگنه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص واقعی‌کردن منابع نیز گفت: در این راستا با توجه به افزایش قیمت نفت در اصلاحیه تقریبا  موضوع نفت را دولت مورد اصلاح قرار داده است. بنده فکر می‌کنم اصلاحاتی که انجام شده در راستای دغدغه‌های مجلس بوده (اعم از واقعی‌کردن منابع و کاهش ۴۰‌هزار میلیاردی دولت) مورد قبول نمایندگان بوده و در نهایت بودجه عمومی را به ۸۵۴هزار میلیارد رسانده است. یعنی ۵۳‌هزار میلیارد به اوراق اضافه کرده و از طرفی هم ۴۰‌هزار میلیارد

 از هزینه‌ها کاهش داده، در مالیات‌ها هم حدود ۵‌‌هزار میلیارد به سقف منابع مالیاتی اضافه کرده است.

وی تاکید کرد: دولت قیمت نفت را ۴۰‌دلار محاسبه کرده بوده و در این اصلاحیه آن را به ۵۰‌دلار رسانده است. با توجه به افزایش قیمت نفت و پیش‌بینی که برای قیمت نفت در سال آینده می‌شود فکر می‌کنم این هم اقدامی تقریبا  در جهت شفافیت بودجه است لذا این چند اقدام مطلوب به نظر می‌رسد.

معضل ارز‌4200 همچنان وجود دارد

اما ارز جهانگیری که یکی از دغدغه‌های مجلس در بودجه‌1400 بود همچنان وجود دارد و اصلاحیه‌ای روی آن صورت نگرفته است. دولت ارز ۴۲۰۰‌تومان را همچنان نگه داشته است اما این را تاکید کرده است که اگر ارز‌۴۲۰۰ اثر خود را برای تأمین کالاهای اساسی برای مردم نداشته باشد دولت اجازه داشته باشد قیمت ارز ترجیحی را افزایش دهد. دولت بودجه را بر‌اساس ارز ۱۱هزار و ۵۰۰‌تومان بسته، اما در همه موارد با این مقدار محاسبه نشده است، یعنی دولت در یک جا ارز ترجیحی را با ۴۲۰۰‌تومان محاسبه کرده است و در جایی دیگر منابع حاصل از صادرات نفت را در تبصره یک آورده که با ۱۱‌هزار و ۵۰۰‌تومان محاسبه کرد و در جای دیگر درآمد حاصل از برداشت صندوق توسعه را با ارز نیمایی محاسبه کرده و در جای دیگر هم ارز ۱۷‌هزار و ۵۰۰تومان آورده است یعنی عملا  ما چهار نرخ ارز را در بودجه همانند لایحه‌ای که در ابتدا تقدیم شد داریم.

اصلاحیه‌ها اساسی نیست

در همین زمینه میثم پیله‌فروش، عضو مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به اینکه دولت همچنان بر وجود ارز 4200‌تومانی در بودجه سال آتی پافشاری می‌کند، تصریح کرد: با وجود اینکه مجلس اقدامات کارشناسی برای تک نرخی شدن ارز در بودجه سال آتی را راهکار رفع مشکلات اقتصادی می‌داند اما دولت همچنان مصر است تا ارز 4200‌تومانی در لایحه بودجه دیده شود. این اقدام در حالی از سوی دولت دنبال می‌شود که دولت به رشد 60‌درصدی هزینه‌ها توجهی ندارد و نگاهی خارج از برنامه‌های توسعه مند، دارد. پیله فروش با اشاره به دیگر ضعف‌های لایحه بودجه دولت گفت: دولت در این بودجه خارج  از ردیف‌ها و تبصره‌ها درج شده مثل همان موضوع بازنشستگی که برای رفع مشکلات در این باره چاره اساسی انجام نشده است  و برای آن بودجه عمومی به میزان 125‌هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین دولت اصلاحات اساسی مثل اصلاح ضابطه‌های شرکت‌های دولتی، کاهش هزینه‌های بسیار در بخش مصارف و کاهش جدی اوراق مالی در لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ اعمال نکرده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز مانند پیله‌فروش اعتقاد دارد که به هیچ عنوان اصلاحات ساختاری در لایحه انجام نشده و در نهایت تغییر و اصلاح به میزان ۵۰هزار میلیارد تومان است، که این مقدار اوراق را کم کرده و ۲۵‌هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی خود از بخش مالیات‌ها افزوده است.

اما نمایندگان در عین حال اعتقاد دارند که مجلس بر این است که کشور بودجه داشته باشد و در نهایت تلاش خود را خواهد داشت با انجام اصلاحات لازم این لایحه را به تصویب برساند. حال امروز کلیات اصلاحیه لایحه بودجه در صحن علنی به رأی گذاشته می شوددر صورت تصویب کلیات اصلاحیه لایحه بودجه‌1400 موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شده و ادامه کار در آنجا پیگیری خواهد شد. اما با توجه به اینکه زمان لازم در مورد بررسی لایحه بودجه به مانند گذشته وجود ندارد، مجلس بلافاصله وارد بررسی کلیات و جزئیات بودجه خواهد شد.