آرمان ملی: بعد از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا نوید‌ها از بازگشت بایدن به برجام افزایش یافت. اما او در دوماه گذشته به صورت کاملا محافظه‌کارانه با برجام برخورد کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حال با وجود اینکه فقط یک روز از قانون مصوب مجلس ایران مبنی بر توقف تعهدات داوطلبانه ایران به منظور بازگشت به برجام مانده است، به نظر می‌آید فشارهای دولت‌های اروپایی به دولت جدید آمریکا باعث شده احتمال بازگشت آمریکا به توافقنامه برجام افزایش یابد. آمریکایی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی فقط در صورتی به تعهدات اولیه خود در برجام بر‌می‌گردد که آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند. اما به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در راه است و بعد از یک وقف چند ساله نمایندگان ایران و آمریکا دیدار مستقیمی درباره برجام با یکدیگر خواهند داشت. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این تصمیم ایالات‌متحده یک گام مهم از سوی واشنگتن برای بازسازی و احیای برجام است و برای همین است که دولت بایدن محدودیت‌های ایجاد شده بر سفر دیپلمات‌های ایرانی را در نیویورک لغو کرده است. حال باید صبر کرد و دید معادلات جهان سیاست به چه شکلی پیش خواهد رفت و رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا آیا مانند ترامپ اشتباهات گذشته را در قبال ایران انجام می‌دهد، یا درس عبرت گرفته است؟

آمادگی دولت بایدن

مجلس شورای اسلامی در آخرین مصوبه خود در آذرماه امسال درباره برجام اعلام کرد که دولت آمریکا یا باید تا 5 اسفندماه به تعهدات خود در قبال برجام برگردد یا ایران در 5 اسفند تعهدات داوطلبانه خود را در قالب پروتکل الحاقی متوقف خواهد کرد. همین مساله باعث شده دولت جدید آمریکا بداند که مسئولان ایرانی دیگر در مساله برجام کوتاه نخواهند آمد و باید آمریکا دیگر مانند ترامپ به صورت خودسرانه عمل نکند و هرچه زودتر به برجام برگردد. در همین حال اتفاقاتی در این روزها در حال رخ دادن است که نشان‌دهنده این مساله است که دولت بایدن در حال بررسی بازگشت به برجام است و شاید قصد ادامه دادن رویکرد دولت ترامپ در قبال برجام را ندارد. در همین رابطه «رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد ایالات متحده به نماینده ایران در سازمان ملل گفته محدودیت‌ تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک کاهش خواهد یافت. این مقام بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، بر این مساله تاکید کرد که دولت بایدن تاکنون هیچ تماس تلفنی با مسئولان ایرانی نداشته است. رویترز در گفت‌وگو با این مقام آمریکایی اعلام کرد مقامات دولت بایدن اعلام کرده‌اند در صورتی که اروپا بخواهد نشستی میان کشورهای عضو برجام برگزار کند، دولت بایدن حاضر است که در این نشست شرکت کند.

بایدن مکانیسم ماشه را لغو کرد

مطالب پیشنهادی از سراسر وبYektanet: Stay Home

ارزان ترین سوپرمارکت تهران!!! (خرید از اینجا)

زندگی ۵ ستاره در خانه های اروپایی منطقه ۷ تهران

ماشینت رو در کمتر از یک هفته با بهترین قیمت نسبت به بازار بفروش!

ارزان ترین سوپرمارکت تهران!!! (خرید از اینجا)

ارزان ترین سوپرمارکت تهران!!! (خرید از اینجا)

زندگی ۵ ستاره در خانه های اروپایی منطقه ۷ تهران

زندگی ۵ ستاره در خانه های اروپایی منطقه ۷ تهران

ماشینت رو در کمتر از یک هفته با بهترین قیمت نسبت به بازار بفروش!

ماشینت رو در کمتر از یک هفته با بهترین قیمت نسبت به بازار بفروش!

ارزان ترین سوپرمارکت تهران!!! (خرید از اینجا)

زندگی ۵ ستاره در خانه های اروپایی منطقه ۷ تهران

ماشینت رو در کمتر از یک هفته با بهترین قیمت نسبت به بازار بفروش!

 

دولت قبلی آمریکا به‌ ریاست دونالد ترامپ تابستان گذشته پس از شکست در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، از مکانیسم ماشه استفاده کرد و بر مبنای آن از سازمان ملل خواست همه تحریم‌های خود علیه ایران را تمدید کند. اما اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا نشان می‌دهد دولت جدید آمریکا مخالف این رویکرد دولت ترامپ است. در رابطه با همین مساله «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد واشنگتن ادعای دولت ترامپ در سپتامبر 2020 درباره احیا و بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفته است. ریچارد میلز با ارسال نامه‌ای به 15 عضو شورای امنیت اعلام کرده که دولت بایدن تصمیم دولت قبلی آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ایران و بازگشت خودکار تحریم‌های جمهوری اسلامی را لغو کرده است. در این راستا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر لغو اعلام دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درباره بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نوشت: «کسانی که از مکانیسم بازگردانی سریع تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) و دیگر اقدامات مشابه در بیشترین حد ممکن و حتی بیشتر از حد سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورده، حمایت کردند، بدانند که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. اکنون زمان سیاست واقعی و دیپلماسی فرا رسیده است.»

بیانیه تروئیکاى اروپایى و آمریکا

تروئیکای اروپایی و آمریکایی در آخرین جلسه خود درباره مساله هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا از ایران خواسته‌اند از برداشتن گام‌های بیشتر به خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند. در بیانیه تروئیکای اروپا آمده است که سه کشور اروپایی و ایالات‌متحده در خصوص ماهیت خطرناک هر‌گونه تصمیم برای محدودسازی دسترسی آژانس اتمی هم‌نظرند و از ایران می‌خواهند تبعات چنین اقدام پرمخاطره‌ای را به خصوص در این برهه که فرصت جدیدی برای دیپلماسی فراهم شده، در نظر بگیرد. آنها حمایت کامل خود را از نقش حرفه‌ای و بی‌طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن و تلاش‌هایشان در جهت راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام مورد تأکید قرار داده‌اند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده علاوه بر این، نگرانی‌های مشترک خود را از اقدامات اخیر ایران در تولید اورانیوم‌ غنی‌شده تا سطح 20 درصد و اورانیوم فلزی ابراز کرده‌اند. این اقدامات هیچ توجیه منطقی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز ندارد. تولید اورانیوم فلزی گامی اساسی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است. این 3 قدرت اروپایی از احتمال بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی برجام استقبال کرده‌اند.

اروپا بداند فشار بر ایران کارساز نیست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به درخواست برخی کشورهای اروپایی مبنی بر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما اعلام کرده‌ایم که اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای ماده 36 برجام، به عنوان اقدامات جبرانی بود. اروپایی‌ها می‌دانند که ما یک‌سال به آن‌ها فرصت دادیم تا اقدامات جبرانی را انجام دهند، اما انجام ندادند. خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد وزیر امورخارجه گفت: آمریکا هم به تعهداتش بازنگشت و با آنکه اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری شکست خورده است اما کماکان این سیاست را ادامه می‌دهد. لذا اروپایی‌ها باید توجه کنند فشار به ایران کارساز نیست و اظهارات بی‌ارزش هم فایده‌ای ندارد. وزیر امور خارجه کشورمان درباره بازگشت ایران به برجام گفت: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهدات‌شان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم و به تعهدات‌مان باز‌می‌گردیم. محمدجواد ظریف پنجشنبه ‌شب در پیامی توئیتری به طرف‌های اروپایی برجام توصیه کرده که اگر از پیامدهای اقدامات هسته‌ای ایران بیم دارند، باید به‌فکر برطرف کردن علت این اقدامات یعنی کوتاهی‌های مکرر خود در اجرای تعهدات برجامی باشند. ظریف در واکنش به اظهارات مقامات اروپایی که بارها از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود شده‌اند، در توئیتر نوشت: «به‌جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کند و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد». او در توئیترش نوشت: «تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی؛ اگر از معلول [اقدامات هسته‌ای ایران] هراسانید، علت را حذف کنید. ما اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم».