مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن از آنها خواسته تا به دعوت اتحادیه اروپا برای شروع بحثها درباره ایران موافقت کنند.

روایت مشاور امنیت ملی کاخ سفید از درخواست بایدن درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه سی ان ان گفت، دیپلماسی باید بخشی از تلاشها برای حل مشکلات با ایران باشد. 

براساس گزارش شبکه سی ان ان، وی در ادامه با اشاره به این موضوع که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از آنها خواسته تا با دعوت اتحادیه اروپا برای آغاز مباحث پیرامون ایران موافقت کنند گفت: فکر می‌کنم دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک امکانپذیر است؛ مساله این است که پشت یک میز بنشینیم، اما این فقط شروع یک مرحله است. باید با کشورهای عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان بحث کنیم که چگونه می‌توانیم ایران را به تعهداتش ذیل برجام بازگردانیم.

وی در ادامه افزود: در نهایت این به تصمیم ایران بستگی دارد که چگونه بخواهد به دنیا نشان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است. 

سالیوان در ادامه اضافه کرد، آنچه که ما بارها گفته‌ایم این است که هر زمان ایران به تعهداتش در چارچوب توافق برگردد واشنگتن آماده است همان کار را انجام دهد. چیزی که در حال حاضر نگران کننده است این است که ایران در حال حرکت به سمت اقدامات بیشتر برای عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اظهارات سالیوان در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است و بازرسان این سازمان همچنان در ایران مستقر هستند. 

دولت جو بایدن که در مبارزات انتخاباتی قول داده بود فورا به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت هنوز هیچ گام عملی برای جبران نقض تعهدات خود در چارچوب برجام انجام نداده است و در عوض ایران را به نقض تعهدات خود متهم کرده است. مقامات ایران تاکید کرده‌اند که ابتدا واشنگتن باید به تعهدات خود عمل کند و پس از آن ایران فعالیتهای هسته ای خود را مطابق با برجام پیش خواهد برد. 

سالیوان در اولین تماس تلفنی خود بعد از حضور در کاخ سفید با همتایان خود در انگلیس، فرانسه و آلمان درباره مسائل مهم سیاست خارجی آمریکا از جمله ایران بحث و رایزنی کرده بود. 

وی با اشاره به حضور نظامیان آمریکا در افغانستان و طرح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور برای خروج نظامی آمریکا از این کشور تا ماه مه نیز گفت که رئیس جمهور طی هفته‌های آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. 

طبق نشانه هایی که از دولت جدید آمریکا وجود دارد، بایدن قصد دارد در تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان این کشور از خاک افغانستان تجدید نظر کند.