«جیک سالیوان» نامزد تصدی سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت احتمالی بایدن مدعی شد، بازگشت آمریکا به برجام در دولت آینده و لغو تحریم‌ها، زمینه‌ را برای مذاکرات بعدی با ایران درباره مسائل گسترده‌تر فراهم می‌کند.

مشاور امنیت ملی بایدن: بازگشت آمریکا به برجام زمینه را برای مذاکره درباره مسائل دیگر فراهم می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جیک سالیوان» نامزد معرفی شده «جو بایدن» برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، دولت آینده آمریکا قصد دارد با بازگشت به توافق هسته‌ای ایران و و مجبور کردن تهران به پایبندی به مفاد توافقنامه اصلی، این موضوع را از مرکز توجهات خارج کند.

او در سخنانی در اجلاس شورای مدیریت «وال استریت ژورنال» در روز دوشنبه گفت: در عوض، آمریکا به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احترام خواهد گذاشت. ما فکر می‌کنیم این، عملی و دست‌یافتنی است.

به گزارش این نشریه آمریکایی، سالیوان افزود بایدن تلاش خواهد کرد خساراتی را خنثی کند که کارزارش معتقد است هنگامی که رئیس‌جمهور ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ خارج کرد، ایجاد شد.

وی مدعی شد: بازگشت به توافق که به معنای لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران است، زمینه را برای مذاکرات بعدی درباره مسائل گسترده‌تر فراهم خواهد کرد.

گزینه بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه صحبت‌هایش به قصد دولت آتی برای اصلاح نهادهای بین‌المللی و تقویت روابط آمریکا با متحدان خود در عین مقابله با دشمنان و رقبای جهانی از جمله چین هم اشاره کرد.  

او در خصوص خاورمیانه هم توافقات عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در دولت ترامپ را باارزش توصیف کرد و گفت دولت بایدن این روند را ادامه خواهد داد. 

سالیوان گفت: به تقویت و تعمیق و گسترش عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی امیدواریم. 

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به وعده‌های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نوشت، جیک سالیوان، کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت گفت اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است (اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران) بازگردد و آماده‌ پیشبرد مذاکرات باشد، بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.

جو بایدن که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در پنج گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی و در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند. 

کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش، دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی که این روزها چشم به تصمیم دولت جدید آمریکا درباره برجام دوخته، با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، گفتند: «اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند».

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی توئیتری، خطاب به این سه کشور گفت:‌ «به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید».