دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید فضایی را ایجاد کنیم تا سهم هر یک از کشورها در تغییر اقلیم مشخص شود، به همین دلیل باید صندوق بین‌المللی تغییر اقلیم را تشکیل دهیم تا کشورهایی که بیشترین سهم را در تغییرات اقلیمی دارند بیشترین مالیات را هم پرداخت کنند.

محسن رضایی: دست‌کاری در محیط زیست، انسان را تنبیه می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن رضایی، امروز (یکشنبه-۳ اسفندماه) در نشست تغییرات اقلیمی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: تشکیل کمیته تغییر اقلیم نخستین حرکت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که تصمیم گرفتیم در اصفهان به عنوان نخستین استان، این نشست را برگزار کنیم و از جامعه نخبگانی کشور انتظار داریم در سراسر کشور در این راه به ما کمک کنند.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ارزش‌های حیاتی کشور را در کوتاه مدت و بلند مدت دنبال کند که البته بدون کمک گرفتن از جامعه نخبگانی کشور نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد. چشم‌اندازی که امروز از وضعیت محیط زیست داریم چشم‌اندازی دارای مخاطرات جدی است. انقلاب صنعتی با تمام محاسنی که برای دنیا داشت به شدت شرایط زیستی در دنیا را با مخاطره مواجه کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشورهای صنعتی بیشترین نقش را در تغییرات اقلیمی دارند، گفت: آمریکا به تنهایی نقش ۲۰ درصدی در تخریب اقلیم جهان را دارد و به همین دلیل باید بیشترین بها را در این باره پرداخت کند، اما در عمل اینگونه نیست.

رضایی با بیان اینکه محیط‌زیست جزء حقوق بشر است، ادامه داد: از کشورهای مخرب باید بیشترین مطالبه گری در این باره شود.

وی گفت: اصفهان هم‌اکنون با مشکلاتی از قبیل کم بارشی، بحران ریزگردها، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی و روند فزونی ابتلا به بیماری MS و سرطان مواجه است که خشکی زاینده‌رود هم یکی دیگر از این مشکلات است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصفهان دارای ظرفیت عظیم صنایع‌دستی است، در حالی که امروز هنر صنایع دستی این شهر در حال مردن است.

رضایی گفت: بحث تغییر اقلیم بدون ارتباط با محیط‌زیست نباید دنبال شود و در سیاست‌های کلی به بحث محیط‌زیست توجه ویژه کرده‌ایم. به همین دلیل باید پایش مستمر صنایع آلاینده و تغییرات اقلیمی لحاظ شود. به همین دلیل باید سامانه محیط زیستی را تشکیل دهیم تا امور مربوط به محیط‌زیست به شکل منسجم انجام شود.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست نیز باید مانند صنعت از حقابه برخوردار باشد، ادامه داد: وقتی بخش صنعت حقابه دارد، چرا محیط‌زیست از این حق برخوردار نباشد. بنابراین اگر سامانه محیط زیست وجود داشته باشد و سیاست‌های کلی تبدیل به قانون شود، می‌توانیم از عهده مشکلات محیط زیستی برآییم.

دست‌کاری در محیط زیست، انسان را تنبیه می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دست‌کاری در محیط زیست، انسان را تنبیه می‌کند و با این دست‌کاری در واقع به خودمان ضربه می‌زنیم. البته پژوهش‌های بنیادین نیز باید در کنار سامانه محیط زیست انجام شود. امروز بحث تغییر اقلیم جدی است، به طوری که حتی قاره سبز اروپا نیز از این تغییرات ضربه دیده است.

رضایی افزود: بسیاری از کشورهای صنعتی در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش دارند و آمریکا بیشترین نقش را دارد، اما جمهوری خواهان این کشور در حال تصویب طرحی هستند که بیشترین بها را در این باره کشورهایی بدهند که کمترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند. هم‌اکنون در ابتدای راه توسعه هستیم و اگر از فناوری‌های جدید استفاده نکنیم با مشکل غذا و کشاورزی مواجه می‌شویم.

وی گفت: باید فضایی را ایجاد کنیم تا سهم هر یک از کشورها در تغییر اقلیم مشخص شود، به همین دلیل باید صندوق بین‌المللی تغییر اقلیم را تشکیل دهیم تا برای مخاطرات تغییر اقلیم از آن استفاده شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند زیان تغییر اقلیم را به طور مساوی به همه کشورها تحمیل کنند. بدون شک یکی از راه‌های کنترل محیط‌زیست مالیات است و کسانی که اقلیم را تغییر می‌دهند باید مالیات دهند و این مطالبه گری باید در سطح بین‌المللی از این کشورها به وجود بیاید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برای توسعه اقتصادی اصفهان طرح کاملی طراحی شده است تا این استان یکی از بهترین اقتصادهای کشور را داشته باشد.

رضایی ادامه داد: در رابطه با موضوع زاینده‌رود نباید سیاسی‌کاری شود و اختلاف میان استان‌های مختلف به وجود آید. اصفهان و چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در آزادسازی تهران در دوران مشروطه داشتند. بحث اجتماعی و سیاسی بین استانی نباید سر بار دیگر مشکلات شود و دولت باید استان‌های مربوط را دور هم جمع کند و طرح جامعی برای کارون و زاینده‌رود داشته باشد.