سخنگوی کاخ سفید بیانیه وزیر خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی را بازتابی از گشایش برای دیپلماسی دانست و گفت مایلیم بدون برداشتن هیچ گام ابتدایی، با ایران در میز گفت‌وگوی دیپلماتیک بنشینیم.

ابراز تمایل کاخ سفید برای گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه درنشست خبری روزانه خود این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ایران برای کاهش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.

وی افزود: این سوال به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و نوع بحث هایی که آنها درباره انطباق و دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران داشتند، بر می‌گردد.

سخنگوی کاخ سفید با ارجاع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه به بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی اشاره کرد و آن را بازتابی از گشایش دیپلماسی دانست.

ساکی افزود: این دعوتنامه توسط اروپایی‌ها صادر شد که ما و ایران را برای نشستن به میز مذاکره دعوت می‌کند.  نشانه‌ای مبنی بر اینکه مایل هستیم پیش از این گام های دیگری برداریم، وجود ندارد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم پشت میز بنشینیم و گفت‌وگوی دیپلماتیک داشته باشیم زیرا ما به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و معتقدیم دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ایران تا انطباق کامل با تعهدات برجامی خود فاصله زیادی دارد و تاکنون تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: همچنان که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی گفت ما برای گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران آماده‌ایم.

ساکی افزود: نظر ما این است که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ما و اروپا منتظر پاسخ ایران به این دعوت هستیم تا گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته سالیوان درباره تعامل با ایران در زمینه آزادی زندانیان هم گفت: ما طیفی از کانال‌های ارتباطی با ایرانی‌ها داریم. موضوع آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران را از طریق این کانال‌ها مطرح کردیم.

سخنگوی کاخ سفید به این سوال که آیا مذاکره مستقیم با ایران داشته‌اند هم اینگونه پاسخ داد که ما طیفی از کانال برای هدایت یا تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با ایران داریم اما جزئیات آن را مطرح نمی‌کنم.