دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن اتهام‌زنی به ایران و جنبش انصارالله یمن خواستار مشارکت این شورا در هر گونه مذاکره آتی درباره امنیت و ثبات منطقه شد.

اتهام زنی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، امروز (سه‌شنبه)، در دیدار با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ریاض به اتهام‌زنی به ایران و جنبش انصارالله یمن پرداخت.

طبق گزارش پایگاه خبری روزنامه «البیان»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در دیدار یادشده، در بخشی از اظهارات خود به موضوع توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و خواستار «مشارکت شورای همکاری در هر گونه مذاکره مربوط به امنیت و ثبات منطقه» شد.

 هیأت دولت عربستان سعودی نیز پیشتر در جلسه‌ای که به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی برگزار شد،‌ در بیانیه‌ای، بر حضور در هرگونه مذاکره احتمالی با ایران اصرار ورزیده بود.

نایف الحجرف در ادامه ضمن اتهام‌زنی به ایران و تکرار ادعای همیشگی علیه این کشور، خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی کشورها و دست برداشتن از آنچه آن را «متزلزل کردن امنیت و ثبات» منطقه خواند، شد.

وی در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه ایران با چشم‌پوشی از اقدمات عربستان سعودی در منطقه، تهران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین به بحران یمن اشاره کرد و با تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن، از اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل خواست که این جنبش را برای ورود به آنچه آن را «روند مسالمت‌آمیز» خواند، تحت فشار قرار دهند.

او همچنین خواستار متوقف کردن حملات ارتش یمن در استان مأرب‌ و حملات موشکی و پهپادی این ارتش علیه عربستان سعودی شد و با حمایت از اقدامات متجاوزانه ائتلاف سعودی علیه یمن، انصارالله را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرد.

این ادعا در حالی علیه جنبش انصارالله مطرح می‌شود که ائتلاف سعودی خود با حملات هوایی و زمینی به نقاط مختلف یمن باعث کشته و زخمی شدن هزارن زن و کودک بی‌گناه شده است.

از سوی دیگر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بارها اعلام کرده‌اند که حملات آنها علیه عربستان سعودی در پی تجاوزهای پی‌درپی ائتلاف سعودی علیه یمن صورت می‌گیرد و تا زمان ادامه این تجاوز، حملات علیه نقاط نظامی در خاک عربستان ادامه خواهد داشت.

اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره توقف حملات در استان مأرب نیز در حالی بیان شده است که منابع خبری در روزهای اخیر از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب علیه مزدوران ائتلاف سعودی خبر دادند.

در همین خصوص، منبعی میدانی، شامگاه روز گذشته، به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرکز استان مأرب را تحت محاصره خود درآورده‌اند و تسلط کامل بر این شهر دیر یا زود طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

از طرفی دیگر، منابع یمنی همچنین خبر داده بودند که بسیاری از ساکنان استان مأرب در پی پیشروی‌های اخیر ارتش یمن به این ارتش پیوسته‌اند؛ اقدامی که «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی، فرهنگ و گردشگری دولت مستعفی یمن نیز به از اذعان کرد و  از «شیوخ»،‌ «قبایل» و «پدران» و «مادران» خواست، در هر منطقه‌ای که ارتش یمن آنجا را تحت کنترل خود درآورده‌اند، مانع پیوستن فرزندانشان به انصارالله شوند.