یک روزنامه انگلیسی نوشت، عدم تحریم ولیعهد سعودی پس از انتشار گزارشها درباره نقش او در قتل جمال خاشقچی، نشان‌گر ادامه نفوذ و لابی‌گری این کشور در آمریکا است.

چرا آمریکا بن‌سلمان را تحریم نمی‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه «گاردین» روز شنبه در یادداشتی به قلم «مارتین چالوف» نوشت، قرار نگرفتن نام «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در لیست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، نشان می‌دهد سعودی‌ها همچنان قادر به تأثیرگذاری در واشنگتن هستند.

در این یادداشت آمده است، پس از دو سال سرپوش گذاشتن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، دولت جدید این کشور به رهبری «جو بایدن» نهایتاً بن‌سلمان را در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی متهم دانست.

چالوف می‌نویسد، با این حال اجتناب دولت بایدن از مجازات بن‌سلمان در این ارتباط نشان می‌دهد که علیرغم مواضع دولت بایدن، ریاض همچنان وزن خود را در آمریکا حفظ کرده است. رژیم سعودی با وجود منفور بودن، به‌عنوان بازیگری کلیدی باقی خواهد ماند و با توجه به گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه قرار است دولت آمریکا از چه اقداماتی رونمایی کند، درواقع ریاض جمعه شب نفس راحتی کشید.

این یادداشت می‌افزاید، پس از انتظار فراوان، گزارشی منتشر شد که علاوه بر قرار دادن نام «سی‌آی‌اِی» بر روی این جمع‌بندی کاملاً روشن که بن‌سلمان قدرتمندتر از آن است که دستور قتل خاشقچی را به معتمدترین دستیارانش ندهد، چندان مطلب بیشتری برای ارائه نداشت. در سرسراهای سلطنتی، دیدگاه غالب این است که این سند به دقت تنظیم شده، هیچ چیز جدیدی برای اثبات یافته اصلی (نقش بن‌سلمان) ارائه نمی‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است، متعاقب انتشار این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه جوخه اعزامی به استانبول و معاون رئیس اطلاعات سعودی‌ها اعمال کرد اما تحریم‌ها مردی که در مرکز این گزارش قرار داشت را هدف قرار نداد. ریاض شدیداً تلاش کرد از طریق لابی‌گری تهدید کند که مجازات بن‌سلمان می‌تواند به قطع روابط دو کشور منجر شود و این تلاش ظاهراً موفق‌آمیز بوده است. مقامات آمریکایی تصدیق کردند که اقدامات سخت‌گیرانه‌تری که در هفته‌های اخیر مطرح شده بودند، هزینه سنگینی خواهد داشت.

چالوف می‌افزاید، با این حال، تفاوت میان هفته‌های آغازین روی کار آمدن ترامپ و بایدن برای ریاض نمی‌تواند مشهودتر از این باشد. اوایل سال ۲۰۱۷ ملک سلمان و پسرش میزبان ترامپ به عنوان یک قهرمان فاتح بودند تا روابط تاریخی میان دو کشور را احیا کند. بن‌سلمان در این چهار سال بازیگر مهمی برای دولت ترامپ بود. او از یک‌سو خاکریزی در برابر ایران و از یک‌سو حامی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بود.

در این یادداشت آمده است، روز پنجشنبه، زمانی که نهایتاً ملک سلمان از سوی بایدن تماسی تلفنی دریافت کرد، رئیس جمهور آمریکا از ملاحظات حقوق بشری که توسط ترامپ مورد لطمه قرار گرفته بود دفاع کرده و بار دیگر آمریکا ادعا کرد محافظ جهانی ارزش‌های بشری است.

چالوف در انتهای یادداشت خود می‌نویسد، متحدان و دشمنان هردو کشور در کنار رقبای بن‌سلمان از جمله وفاداران به «محمد بن نایف» به طور دقیق نظاره‌گر وقایع بعدی خواهند بود. با اینکه قتل فجیع بن‌سلمان به لکه‌ای بر روی کارت‌های بن‌سلمان در بازی قدرت تبدیل شده است، همچنان راه او برای رسیدن به تخت پادشاهی باز است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

جمعه شب دولت آمریکا گزارشی جدید درباره قتل جمال خاشقچی منتشر کرد که نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

دولت آمریکا بعد از انتشار این گزارش اعلام کرد علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی محدودیت‌های روادید صادر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد  علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی گفته که به عنوان پیش شرطی برای تعامل با آمریکا، عربستان باید با نقض حقوق بشر در این کشور مقابله کند.