علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در روزنامه ایران نوشت: «گزارش‌هایی که در دولت و ستاد اقتصادی ارائه شد نشان می‌دهد، علاوه‌بر کشورهای قدرتمند جهانی که روابط دوستانه‌ای با ما دارند، حتی همسایگانی که شرکای اقتصادی ما هستند و قصد مشارکت در تحریم‌ها را هم ندارند به علت تبعات «اف‌ای‌تی‌اف» حاضر به همکاری صریح و روشن نیستند و هزینه مبادله برای ایران بسیار بیش از حد معمول شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بدیهی است در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریم‌ها چالش جدیدی در پیش روی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد شد. به یک تعبیر می‌توان گفت که با پایبندی دوباره آمریکا به برجام که الزاما تنها از طریق لغو تحریم‌های ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ میسر است، تصویب این لوایح مانع عمده دیگری را از پیش پای رونق صنعت، خدمات و تجارت حذف می‌کند اما حتی در بدبینانه‌ترین حالت و با ادامه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا هم لزوم حمایت از اقتصاد مقاومتی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، همان گونه که مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده‌اند، دلیل منطقی دیگری برای تصویب این لوایح و کاستن از موانعی است که می‌تواند به صادرات و واردات دشوار کشور تحت تحریم‌ها کمک کند.»

گفتنی است، بی‌اثر کردن تحریم‌ها اراده دولت را می‌خواهد نه تصویب FATF. مطلب دیگر اینکه، با وجود اسناد و شواهد غیرقابل انکار مبنی بر ضدیت FATF با منافع ملی، طیف مدعی اصلاحات - اعتدال تقلایی مشکوک برای تصویب لوایح مرتبط با آن دارد.

سخنگوی دولت خبر ندارد تعدادی از بانک‌های داخلی در راستای عمل به دستورالعمل‌های FATF، کلیه شعب خود را از همکاری مالی با برخی ارگان‌های داخلی که در تحریم دشمنان ملت بودند، منع کردند؟ خبر ندارد صرافی‌هایی که در شرایط تحریم با ایران کار می‌کردند، با عمل به دستورالعمل‌های FATF لو رفتند؟

با کدام سند متقن می‌گویند مثلا کشور چین از ما خواسته به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF ملحق شویم؟ اما از طرف دیگر، اسناد تأکید دشمنان قسم خورده نظام بر اجرای دستورات FATF و الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با آن وجود دارد و آشکار است.

آیا ربیعی خبر ندارد مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!

سخنگوی دولت نمی‌داند خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.

کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

علاوه‌بر اینها، ادعای انفکاک سیستم بانکی کشور از نظام مالی جهانی در صورت همکاری نکردن FATF نادرست است زیرا در شرایطی که ایران در لیست کذایی FATF قرار دارد و لوایح سی اف تی و پالرمو هم تصویب نشده است، به اذعان روزنامه دولتی ایران صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته است.

ارگان دولت در هفته‌های گذشته از افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در برخی از بازارها خبر داد و تیتر زد: «موتور صادرات ایران روشن شد»

همچنین، در حالی‌که حدود 10 ماه از قرار گرفتن ایران در لیست کذایی FATF می‌گذرد، طبق آمارهای مربوط به رویترز و بلومبرگ، فروش نفت ایران در سال جاری افزایش یافته و به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که سال گذشته، ایران زیر 300 هزار بشکه نفت می‌فروخت.

بنابراین، برخلاف ادعای فوق، همکاری با FATF موجب خودتحریمی، افشای اطلاعات مالی، اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه مضیقه‌های مالی گسترده‌تر شده است اما عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، با گشایش در تجارت خارجی و افزایش صادرات کشور همراه بوده است.

توانایی شما در چهارسال مجلس دهم کجا بود؟

روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «[نماینده ردصلاحیت شده مجلس دهم] که چند سالی است در موضوعات سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود، پنجشنبه در نشست خبری، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد.»

در ادامه این نوشتار آمده است: «او درباره دلیل نامزد‌شدنش در انتخابات، گفت: «کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و با توجه به تجربه‌ای که دارم و توانایی که در خودم احساس می‌کنم، لازم دیدم که وارد این میدان شوم. در شرایط فعلی بالا‌بودن میزان مشارکت مردم در انتخابات برای جایگاه کشور در دنیا و حل بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور ما مهم است». او ادامه داد: «همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت بالا در انتخابات آینده بسیار تأثیرگذار است و انتخاب اصلح در درجه دوم قرار دارد، بنابراین باید مشارکت را در انتخابات ۱۴۰۰ بالا ببریم. درست است که مردم گلایه‌هایی دارند و حوادث سال گذشته، فشارهای اقتصادی و سختی معیشت مردم را دلخور کرده است اما باید همه توجه داشته باشند اگر می‌خواهیم شرایط کشور به‌طور‌کلی از نظر اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی بهبود یابد، لازم است مردم پای صندوق‌های رأی بیایند».

گزارش شرق افزوده: «مطهری در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات 98 بیان کرد: «با شورای نگهبان رایزنی نداشتم اما دلیلی برای ردصلاحیت خودم نمی‌بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی‌دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای ردصلاحیتم نمی‌بینم.»

بهتر بود علی مطهری مروری بر کارنامه اش در چهارسال حضور در مجلس شورای اسلامی دوره دهم می‌کرد تا مشخص شود چرا وی در آن چهارسال از این توانایی خود استفاده‌ای نکرده است؟ ضمن آنکه او در مقام نایب‌رئیسی مجلس دهم هم بوده است.

نکته جالب توجه آنکه آن‌قدر کار مجلس دهم بد بوده است که حتی خود اصلاح‌طلبان نیز به موضع‌گیری علیه مجلس دهم پرداختند. حالا این جماعت مدعی توانایی خود شده‌اند در حالی که در طول چهارسال از این توانایی خبری نبود. نکته دیگر در مورد ردصلاحیت وی در مجلس یازدهم است که مطهری گفته دلیلی نمی‌بینم! این در حالی است که پیش از این سخنگوی شورای نگهبان خطاب به علی مطهری گفته بود ما عذر شرعی و قانونی داریم و نمی‌توانیم دلیل ردصلاحیت شما را بگوییم. شما که این عذر قانونی و شرعی را ندارید بگویید چرا ردصلاحیت شدید.

ماله‌­کشی مضحک اصلاح‌­طلبان برای فریبکاری دولت بایدن

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «گشودن راه سوم برجامی» به توجیه بی‌عملی و فریبکاری دولت جدید آمریکا در قبال برجام نوشت: «دولت جدید امریکا از اراده لازم برای بازسازی فوری عمارتی که ترامپ آن را منفجر کرده بود برخوردار نیست و تعلل آشکاری از خود نشان می‌دهد که ممکن است امکان بازگشت به توافق هسته‌ای را از بین ببرد. اگر ایران همچنان از محدودیت‌های برجامی فاصله بگیرد که ابزاری جز آن برای فشار بر امریکا و اروپا ندارد به‌زودی به نقطه بی‌بازگشت در فن‌آوری اتمی خواهد رسید و این غربیان را برای تعامل با ایران بی‌انگیزه خواهد کرد. از سوی دیگر اقتصاد ایران به هر حال توانسته است در برابر فشارهای حداکثری دوام آورد و رفته‌رفته توان بیشتری برای تحمل آنها از خود بروز دهد و همین توان باعث شده است که تعجیل در رفع تحریم‌ها را به قیمت برادشتن گام اول نپذیرد و این گام را از سوی امریکا مطالبه کند و ماجرا همچنان ادامه یابد. البته قطعا چنین وضع شکننده‌ای قابل دوام نیست و به نقطه‌ای خواهد رسید که همه طرف‌های توافق هسته‌ای مجاب به تصمیم و عمل خواهند شد. در چنین شرایطی و در میان بیم‌ها و امیدها کورسویی در حال روشن شدن است و گویی فعلا بضاعت دولت امریکا در همین حد است که مشوق‌هایی روانه تهران سازد و امیدوار است که این مشوق‌ها کارگر افتند و کم‌کم زمینه احیای برجام فراهم شود.»

گفتنی است شرط بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای دقیقا همان خواسته ترامپ از برجام است. بایدن مدعی است که برجام توافقی ناقص است چون محدودیت‌های هسته‌ای دائمی نیست و این توافق، توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را شامل نمی‌شود. این نکته‌ای است که مدعیان اصلاحات به خوبی به آن واقفند اما به جای مذمت زیاده خواهی و فریبکاری دولت بایدن به توجیه آن می‌پردازند.

نکته قابل تامل اینکه در سوی مقابل طرف آمریکایی و اروپایی به نقض تعهدات خود و لزوم لغو تحریم‌ها هیچ اشاره‌ای نمی‌کند. آیا بر این اساس ما باید تغییرات در برجام را بپذیریم؟

همچنین با اینکه رسانه‌های خارجی صراحتا اذعان کرده‌اند که اقدامات مقتدرانه و منطقی ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، می‌تواند اهرم فشاری علیه واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها باشد و از سوی دیگر این رسانه‌ها اعتراف کرده‌اند که بایدن دقیقا در حال پیمودن مسیر ترامپ علیه ایران است، افراطیون اصلاح‌طلب در نقش «کاسبان تحریم» در مسیر اقدام مقتدرانه ایران سنگ‌اندازی می‌کنند.