نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.

آغاز نشست شورای حکام آژانس با محوریت ایران و برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این نشست به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح خواهد کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده او ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی اروپا در نشست خبری با رسانه‌های شرکت خواهد کرد.

نشست امروز در حالی برگزار می‌شود که رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند. منابع خبری گزارش دادند که دیپلمات های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز نشست شورای حکام، با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

ظریف تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

پیشتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته بود: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

گروسی در سفر هفته قبل به ایران با سازمان انرژی اتمی توافقی داشت مبنی بر اینکه آژانس به مدت سه ماه به اسناد دوربین‌های نصب شده در تاسیسات ایران دسترسی نخواهد داشت در صورتی که در این مدت تحریم‌ها لغو شود دسترسی بازرسان به این تصاویر فراهم می‌شود و درصورتی که این اتفاق نیفتد تصاویر برای همیشه حذف خواهند شد.

او در گفت‌وگویی، هفته های آینده برای برجام را ضروری خوانده و گفته که توافق موقت آژانس با ایران یک فرصت گران‌بها به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است.