آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید تاکید کرد: سرزمین قره باغ از دیرباز متعلق به سرزمین آذربایجان و اشغال آن امری نامشروع بوده است و باید سرزمین های اشغال شده به کشورهای اسلامی بازگشته و طرفین به معاهدات بین المللی متعهد باشند.

آیت الله سبحانی: کل منطقه قره باغ باید آزاد شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی روز دوشنبه در پیام خود به همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، آورده است: سرزمین های اسلامی در قرون اخیر شاهد جریانات گوناگونی بوده که موجب تجزیه کشورهای اسلامی شده و برخی منتهی به اشغال، توسط کشورهای غیراسلامی شده است.

پیام افزوده است: سرزمین آذربایجان همواره مهد تشیّع بوده و عالمان جلیل القدری را در دامن خود پرورش داده است از جمله می توان به بزرگانی همچون مرحوم میرزا مجتهد قره باغی، مرحوم زین العابدین شیروانی، مرحوم عبدالحسین لنکرانی، مرحوم بادکوبه ای و مرحوم میرزا مهدی نخجوانی و دیگران اشاره نمود.

در ادامه این پیام آمده است: جمهوری اسلامی از اولین روزهایی که مرزهای شوروی سابق به سوی ایران گشوده شد همواره در کنار مردم آذربایجان بوده و از تعاملات فرهنگی، علمی و مذهبی دو کشور حمایت نموده است.

آیت الله سبحانی در ادامه پیام خود خطاب به مسئولان آذربایجان افزوده است: مراقب باشید تا این منطقه به کانون وهابیت و گروه های تروریستی و تکفیری مبدّل نگردد. اطلاع دارم وهابیون سالها است در این منطقه حساس سرمایه گذاری و تبلیغ می کنند.

پیام حاکی است: دشمنان اسلام به دیانت و استقلال این کشور چشم طمع دوخته اند، تشیّع در این منطقه، سابقه دیرینه داشته و مورد توجّه دشمنان اسلام است و ‌لذا مراقب دسیسه ها و شیطنت آنان باشید.

در ادامه این پیام آمده است: در مناطق آزاد شده با ارامنه با اخلاق اسلامی رفتار کنید، به گونه ای که از ناحیه شما مورد آزار و اذیت واقع نشوند، خداوند در قرآن کریم می فرماید : نباید دشمنی گروهی، شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می دهد آگاه است.

این مرجع تقلید در ادامه پیام خود افزوده است: در پایان به روح همه عزیزانی که از این آب و خاک صیانت نموده طلب رحمت و مغفرت نموده به خصوص برای طلاب آذربایجانی که برخی از آنها نیز به فیض رفیع شهادت نائل شده اند علو درجه را مسالت دارم.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از ششم مهر ماه سال جاری(۲۷ سپتامبر) آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه میان جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود.

رهبر معظم انقلاب در طول جنگ رهنمودهایی برای پایان این جنگ در ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت باسعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) طی سخنرانی ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است.

در این همایش رهنمودهای ایشان مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"، بررسی و تبیین شد.

در این همایش شخصیت‌های برجسته عملی و دینی ایران، جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، ترکیه، اوکراین، روسیه و بلاروس حضور داشتند.