نامه نیوز/ انتخابات نزدیک است و جریان‌های سیاسی آرام آرام وارد مرحله بررسی مصادیق می‌شوند. کار اصولگرایان سخت‌تر است. آن‌ها یک گزینه دارند که اجماع روی او قطعی، اما کاندیداتوری وی در هاله‌ای از ابهام است. با این حساب نمی‌توانند خیلی به نامزد شدن رئیسی و موفقیت او در انتخابات دلخوش کنند. نیامدن او نیز برایشان با آفت چند کاندیدایی همراه است و کار را سخت می‌کند. آنطور که ترقی می‌گوید، نفر دوم نظرسنجی‌ها و البته با فاصله‌ای قابل توجه، قالیباف است. اجماع روی وی، اما شرط و شروطی دارد که بیشتر شبیه سهم‌خواهی از کابینه است.

ترقی: اجماع اصولگریان روی لاریجانی بعید است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در روز‌های اخیر یکی از نزدیکان آقای قالیباف در توییتی اعلام کرد که اگر آقای رئیسی کاندیدا باشد، قالیباف به او کمک خواهد کرد. به نظر شما این یعنی که کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ منتفی است؟
همان‌طور که اشاره شده این امر منوط به آمدن آقای رئیسی است، اما هنوز که تکلیف آقای رئیسی معلوم نیست و نمی‌دانیم که می‌آیند یا خیر.

فکر می‌کنید که آقای رئیسی نهایتا نامزد شود؟
تا صراحت نباشد نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر کرد، اما به هرحال آمدن آقای رئیسی اتحاد و یکپارچگی بین نیرو‌های انقلاب و اصولگرا را تضمین می‌کند.

این درخواست‌هایی که این روز‌ها از وی می‌شود، در تصمیم او برای کاندیداتوری تاثیر دارد؟
بی‌تاثیر که نیست، اما قطعا این تصمیم‌گیری برای ایشان سخت است. هم مسئولیت تحول در قوه قضایه که حکم رهبری است را دارند و از طرفی هم تقاضای مردم، علما و جریان‌های سیاسی است که لازم می‌کند به یک جمع‌بندی برسند که هم امید مردم در رابطه با تحولات ایجاد شده در قوه قضاییه آسیب نبیند و هم اینکه به مطالبه مردم با توجه به مشکلات موجود در حوزه اجرا و ضرورت تحول در نظام اجرایی کشور پاسخ داده شود. پاسخگویی به این مطالبه کار سختی است و باید روی آن فکر کنند و ببیند که چطور می‌توان این مطالبه را محقق کرد.

در روز‌های گذشته شایعات درباره حمایت شورای وحدت از آقای لاریجانی در صورتی که رئیسی کاندیدا نباشد، مطرح بود. این گمانه چقدر جدی است؟
من تا الان نشنیدم که شورای وحدت در رابطه با مصداقی به غیر از آقای رئیسی حرف زده باشند لذا نمی‌توان ارزیابی کرد که گرایشی به آقای لاریجانی وجود دارد یا خیر.

اگر رئیسی کاندیدا نشود، اصولگرایان حمایت از لاریجانی را ترجیح می‌دهد یا حمایت از آقای قالیباف را؟
دیدگاه‌ها خیلی متفاوت است و من فکر نمی‌کنم که روی گزینه‌ای غیر از آقای رئیسی بتوان به سادگی به وحدت رسید.

برخی می‌گویند که لاریجانی گزینه اصولگرا‌ها نخواهد بود. شما فکر می‌کنید که اگر کاندیدا شود، گزینه اصولگرایان خواهد بود یا اصلاح‌طلبان؟
ما هنوز آقای لاریجانی را از دایره اصولگرایی خارج نمی‌دانیم، اما مواضع ایشان این استعداد را دارد که اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند، از سوی دیگر در بین اصولگرایان اختلاف نظر در رابطه با ایشان وجود دارد. برخی او را قبول دارند و برخی به کلی رد می‌کنند لذا امکان اتحاد و انسجام حول محور او بسیار ضعیف است.

در این صورت شانس قالیباف چقدر است؟ اگر رئیسی نیاید و لاریجانی هم گزینه اصولگرایان نباشد، امکان موفقیت دارد؟
در مجموع نظرسنجی‌ها آقای قالیباف با یک فاصله قابل توجهی نفر دوم بعد از آقای رئیسی است، اما این میزان کفایت اینکه موفقت را رقم بزند، نمی‌کند. آقای قالیباف در این انتخابات نیازمند فرمول و مدل‌های جدیدی مثل ترکیب کابینه، تعیین مشاوران و ... است. باید مدلی انتخاب شود که بتواند به افزایش رای او کمک کند. مدلی که بتوان با اتکا به آن بخشی از اختلافات بین نیرو‌های اصولگرا را با تعیین مشاوران و همراهان او در عرصه‌های مختلف حل کرد. این مدل در میزان متقاعد کردن مجموعه اصولگرایان و رای آوری قالیباف خیلی موثر است.

این یعنی قالیباف باید قبل از انتخابات سهم طیف‌های مخالف خود را بدهد.
سهم نمی‌شسود گفت، اما باید کاستی‌های که جریان‌های سیاسی انقلابی درباره او قائل هستند به وسیله مشاورین و تیمی که با او می‌خواهند کار کنند به شکل جبران شود تا این اقناع ایجاد شود.