برت مک گورک به عنوان مقام باتجربه‌ای که هم در دولت بوش، هم اوباما و هم ترامپ کار کرده در صدد آوردن تیمی از مقامهای امور خاورمیانه به شورای امنیت ملی آمریکا است که شامل چندین تن از عوال سابق کمپین تحت رهبری آمریکا علیه گروه تروریستی داعش می‌شود.

تیم بایدن برای خاورمیانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر اساس گزارش فارن پالسی، جو بایدن شروع به منصوب کردن کارشناسان حوزه‌های مختلف با هدف تعامل بر سر بی ثباتی جدید در خاورمیانه همچنان که دولتش به دنبال تغییر تمرکز اصلی واشنگتن به چین و خارج ساختن آمریکا از جنگهای ادامه‌دار پر هزینه‌ای است که برای دو دهه امنیت ملی این کشور را درگیر ساخته است.

بر اساس این گزارش و با استناد به مقامهای آگاه، هفت مقام جدید از زمانی که جو بایدن به ریاست جمهوری رسیده به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا پیوسته‌اند. امیلی هورن، سخنگوی این شورا در ایمیلی به فارن پالسی این انتصابات را تایید کرده است. این مقامها به برت مک گورک، مقام اصلی بایدن برای حوزه خاور میانه که قبلا در دولتهای باراک اوباما و دونالد ترامپ فرستاده امور مقابله با داعش بوده گزارش خواهند کرد.

به نوشته فارن پالسی مقامهای جدید شامل برخی از کسانی هستند که تحت مدیریت مک گورک در سمت قبلی‌اش خدمت کرده‌اند و به مدیریت سیاست آمریکا در قبال برخی از دشوارترین بحرانهای سراسر جهان حتی با وجود چشمداشت دولت بایدن به بردن تمرکز واشنگتن به سمت دوره به اصطلاح رقابت ابرقدرتی با پکن بعد از حدود دو دهه درگیر بودن در خاورمیانه کمک خواهند کرد.

سم پارکر از کهنه‌کارهای وزارت خارجه آمریکا قرار است به عنوان مدیر امور ایران و همین طور زهرا بل، از دیگر کهنه‌کارهای این وزارتخانه نیز به عنوان مدیر امور عراق و سوریه و مکس مارتین نیز به عنوان مدیر امور لبنان و اردن به شورای امنیت ملی آمریکا بپیوندند. جاش هریس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که به عنوان معاون رئیس هیات دیپلماتیک در سفارت آمریکا در لیبی خدمت کرده نیز برای مدیریت مسائل شمال آفریقا به شورای امنیت ملی آمریکا می پیوندد.

همچنان که دولت بایدن امید به بازسازی روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین  و احیای تلاشها بر سر راه حل دو کشوری بعد از مطرح شدن به اصطلاح طرح صلح ترامپ برای خاور میانه را دارد، جولی ساویر، یک دستیار سابق فرستاده ویژه اوباما برای مذاکرات صلح اسرائیل-فلسطین نیز به عنوان مدیر امور اسرائیل-فلسطین به شورای امنیت ملی آمریکا ملحق میشود.

از سوی دیگر اوینیا سیدریاس، یک مقام کهنه کار حوزه سیاست خارجی آمریکا هم عهده دار مدیریت امور شبه جزیره عرب شده و کی.سی ایوانز نیز مدیر جدید شورای امنیت ملی آمریکا برای امور سیاسی-نظامی و یمن است. هر دوی آنها می توانند نقشهای مهمی در پشت صحنه در زمینه تلاشهای آمریکا برای میانجی شدن برای مذاکرات صلح در یمن تحت رهبری تیم لندرکینگ، فرستاده آمریکا ایفا کنند.

پارکر و بل هر دو قبلا تحت نظارت مک گورک در زمان انتصاب او به عنوان فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای به اصطلاح ائتلاف شکست گروه تروریستی داعش در دولتهای اوباما و ترامپ خدمت کرده‌اند و مک گورک در سال ۲۰۱۸ بعد از اعلام طرح خروج ناگهانی نظامیان از سوریه از سوی ترامپ از سمتش استعفا کرد. هم پارکر به عنوان کسی که قبلا به عنوان مدیر امور سوریه و عراق در شورای امنیت ملی آمریکا در زمان اوباما خدمت کرده و هم بل که یک مقام کهنه کار حوزه سیاست خارجی است زبان عربی را روان صحبت می کنند و سالها در خاورمیانه کار کرده اند. بل اخیرا رئیس سیاسی تیم دولت آمریکا در شهر استانبول تحت عنوان تیم پاسخ کمکی به انتقال قدرت سوریه خدمت کرده است. مارتین هم مشاور مایکل راتنی فرستاده سابق آمریکا به سوریه که تیمش با مک گورک همکاری نزدیک داشته بوده است.

هریس و سیدریاس در سمت های مهمی در حوزه شمال آفریقا در وزارت خارجه دولت ترامپ خدمت کرده اند در حالی که در آن دوران گاهی توئیتهای تعجب برانگیز رئیس جمهور سابق باعث دگرگونی هایی در ابتکارهای سیاسی آمریکا در منطقه می شد. هریس قبل از آنکه ترامپ ریچارد نورلند را در سال ۲۰۱۹ سفیر آمریکا در لیبی کند، به عنوان دیپلمات ارشد کشورش در لیبی خدمت کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، آنی روراف، نیز به عنوان مدیر مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی آمریکا معرفی شده است.

هورن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به فارن پالسی گفت، بایدن متعهد به آوردن تعداد هر چه بیشتری از کارشناسان باتجربه دولتی برای کار در کاخ سفید در راستای وعده بازیابی روحیه در میان کارمندان دولت بعد از دوره ترامپ است.

باربارا لیف یک دیپلمات ارشد سابق و با تجربه دیگر هم به تیم شورای امنیت ملی دولت بایدن در کنار مک گورک می پیوندد اما انتظار می رود که تنها یک دوره تصدی کوتاه در این شورا داشته باشد چون بایدن شدیدا او را به عنوان فرستاده ارشد بعدی خود برای خاور میانه در وزارت خارجه در نظر دارد یعنی سمت دستیار امور خاور نزدیک وزیر خارجه.

هادی امر یک مقام سابق آژانس توسعه بین المللی آمریکا و از مقامهای وزارت خارجه در دوران دولت اوباما که در مذاکرات فلسطین-اسرائیل نقش آفرینی کرده نیز به دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه به عنوان معاون دستیار وزیر خارجه پیوسته است. دنیل بنایم، که به عنوان نگارنده سخنرانی و مشاور امور خاور میانه بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری خدمت کرده هم به عنوان معاون دستیار وزیر خارجه به دفتر امور خاور نزدیک پیوسته است.

بایدن همچنین رابرت مالی، که قبلا یک مذاکره کننده ارشد مربوط به توافق برجام با ایران در زمان دولت اوباما بوده را نیز به عنوان فرستاده مربوط به ایران آن هم به رغم مخالفتهای شدید جمهوریخواهان کنگره معرفی کرده است