عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: حمایت از آقای رئیسی فوق العاده است. اصلاح طلب و اصولگرا همه عملکرد آقای رئیسی را می پسندند. حالا چرا کاندیدا نمی شوند تصمیم با خود ایشان است.

فقها نامزدی را بر رئیسی تکلیف می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصولگرایان گرچه درباره تاکتیک ها و مکانیزم انتخاباتی اختلاف دیدگاه دارند اما درباره یک نکته با هم هم‌نظرند و آن اینکه اگر سیدابراهیم رئیسی نامزد انتخابات شود اجماع اتفاق می افتد اما خبرها حکایت از آن دارد که آقای رئیسی از حضور در صحنه انتخابات منصرف شده و این موضوع از طرف نزدیکان او مورد تأیید قرار گرفته است. با حجت الاسلام حسین ابراهیمی گفتگو کردیم.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با حسین ابراهیمی را در ادامه بخوانید.

خیلی از فعالان سیاسی اصولگرا می گویند «آقای رئیسی بحث کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رد می کند»، چرا ایشان می خواهد از موضوع نامزدی در انتخابات منصرف شود؟

جواب این سئوال نزد خود آقای رئیسی است. حتما ایشان مصالحی را می بیند که این انکار و استنکاف را دارد.

آیا آن حمایتی که باید را آقای رئیسی پشت سر خود نمی بینند؟

خیر، حمایت از آقای رئیسی فوق العاده است. اصلاح طلب و اصولگرا همه عملکرد آقای رئیسی را می پسندند. حالا چرا کاندیدا نمی شوند تصمیم با خود ایشان است.

برخی می گویند جامعه روحانیت و جامعه مدرسین چون خیلی صریح از آقای رئیسی اعلام حمایت نمی کنند، شاید ایشان دچار تردید شده باشد؟

خیر این طور نیست جامعه روحانیت اعلام کرد «اگر آقای رئیسی بیاید از ایشان حمایت می کند»

اما جامعه مدرسین رویه سکوت دارد؟

جامعه مدرسین سالهاست که دخالت در مسائل انتخابات نمی کند.

آیا اجماع فقها روی آقای رئیسی هست که ایشان وارد صحنه انتخابات شود؟ آیا علما به این جمع بندی می رسند که یک تکلیفی را بر آقای رئیسی قرار دهند تا او نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود؟

خیر، آیت الله رئیسی خودش فردی سیاستمدار، فهمیده و عاقل است. کسان دیگر که نمی توانند برای ایشان تصمیم بگیرند.

یعنی معتقدید که این کار نباید از طریق اجماع فقها انجام شود؟

معلوم نیست همه فقها نظرشان این باشد که چیزی را بر آقای رئیسی تکلیف کنند. به هر حال اختیار دست خودشان است.

برخی معتقند «اگر اجماع فقها صورت بگیرد کاندیداتوری در انتخابات یک تکلیف شرعی به آقای رئیسی می شود؟

تا به حال علما درباره هیچ کس اجماع نکرده اند که بخواهند یک امری را بر کسی تکلیف کنند؛ الا درباره رهبر معظم انقلاب که خبرگان اجماع کردند تا ایشان رهبری جامعه را به عهده بگیرند.

اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات نشود برخی بر این باورند «اختلاف در اردوگاه اصولگرایان اتفاق می افتد که کار را برای آنها در صحنه رقابت سخت می کند»، نظر شما چیست؟

قابل پیش بینی نیست، معلوم نیست چه کسانی کاندیدا و چه کسانی تأیید صلاحیت می شوند.