با حضور معاون وزیر صمت و مسئولین استان فارس و شهر شیراز عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید روغن نباتی با سرمایه‌گذاری ۱۷۸۰ میلیارد تومانی و ظرفیت تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن روغن در منطقه ویژه اقتصادی شیراز آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی کارخانه جدید روغن نباتی نرگس شیراز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

شیراز به عنوان هشتمین کلانشهر آلوده کشور به خاطر توسعه سریع با مسئله آلودگی هوا مواجه است. آلودگی‌های زیست محیطی و هوای شهر شیراز که تهدیدی برای سلامتی شهروندان به شمار میرود نشأت گرفته از مشاغل آلاینده و مزاحم در بافت و حریم شهری همچون کارخانه روغن نباتی، کارخانه سیمان، کارخانه پشم شیشه، کارخانه لاستیک سازی دنا و کارخانه نشاسته گیری و نیز منابع خانگی و تجاری و وسایل نقلیه موتوری است.

امروز پس از سال‌ها با اهتمام سهامداران و مدیران کارخانه نرگس شیراز آئین کلنگ‌زنی طرح انتقال کارخانه روغن نرگس شیراز و عملیات اجرایی انتقال این کارخانه با پیش بینی سرمایه‌گذاری 1780 میلیارد تومانی و ظرفیت تولید سالانه 180 هزار تن روغن با حضور عباس تابش معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و مسئولان استانی با هدف افزایش تولید و اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی شیراز آغاز شد.

شرکت روغن نباتی شیراز که قدمتی 66 ساله دارد در سال 1333 در زمینی به مساحت 93 هزار و 750 مترمربع با عنوان کارخانه پنبه پاک‌کنی در شیراز احداث شد و پس از آن با افزایش گرایش و رغبت عموم مردم به جایگزینی روغن‌های نباتی به جای روغن‌های حیوانی، فرآیند تصفیه این کارخانه با ظرفیت 60 تن در روز راه‌اندازی و به تدریج به ظرفیت کنونی 300 تن در روز که شامل تصفیه و بسته‌بندی انواع روغن‌های نباتی مایع، جامد مصرف خانوار، مارگارین و روغن‌های ویژه صنف و صنعت است، افزایش یافت.

عباس تابش معاون وزیر صمت با بیان اینکه با احداث کارخانه جدید روغن نباتی در شیراز، زمینه استقلال در تولید و همچنین رفع نیاز به واردات روغن خام در کشور را فراهم خواهد شد، اظهار داشت: یکی از مطالباتی که در سطح استان فارس و به خصوص در کلانشهر شیراز وجود داشت، جابه‌جایی صنایع آلاینده از جمله روغن نباتی شیراز به خارج از فضای شهری بود.

وی افزود: مشکلات اقتصادی موجود در کشور که عامل آن تحریم‌های ظالمانه و عظیمی است باعث شده تا رزمندگان اقتصادی عمر و سرمایه خود را برای رفاه عامه مردم هزینه کرده و در این راه تلاش‌های مثمرثمری انجام دهند.

تابش با بیان اینکه برطرف کردن نیاز داخلی و تامین کالای استراتژیک کشور نیز از ثمراتی است که کارخانه روغن نباتی شیراز به همراه خواهد داشت، گفت: ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و جلب سرمایه گذاری از نکاتی است که باید در ایجاد کارخانه‌های جدید مد نظر فعالین اقتصادی قرار گیرد.

2

جارودی مدیر گروه غذایی هولدینگ سهامدار نیز با اشاره به حجم عظیم تأمین سرمایه مورد نیاز کارخانه از مسئولین ذیربط گفت در جهت رفع موانع این تأمین سرمایه و پیش برد سریع ساخت این کارخانه جدید در سطح استان دست همکاری همه مسئولین دغدغه مند شهرستان و استان را به گرمی خواهیم فشرد.

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز هم گفت: پیش‌بینی کردیم در فاز اول با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات فعلی کارخانه قابل جابجایی هست تولید 300 تن در روز را داشته باشیم و در فاز نهایی با 500 تن تولید در روز، به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیگ‌محمدی با اشاره به آلاینده بودن این کارخانه، افزود: برای ارتقاء و تثبیت کیفیت هوای کلان شهر شیراز و ارتقاء سطح سلامت شهروندان این کارخانه از سطح کلانشهر شیراز به منطقه ویژه اقتصادی جا به جا شد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری که برای این واحد اقتصادی در نظر گرفته شده است بالغ بر یک هزار و 800 میلیارد تومان بوده و با پیش بینی های انجام شده ساخت کامل این واحد صنعتی حداقل 5 سال به طول خواهد انجامید.

3

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال و احداث کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به مساحت 8 و 4 دهم هکتار توسط بخش خصوصی با اشتغال یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم آغاز شد.

حمید رضا ایزدی با بیان این که ظرفیت سالیانه تولیدات این کارخانه در طرح جدید 180 هزار تن در سال است، ادامه داد: تولید و بسته بندی محصولات تولیدی در این کارخانه شامل انواع روغن مایع آفتابگردان، سرخ کردنی، روغن نیمه جامد تصفیه شده آفتابگردان، مارگارین مایع و کره کاکائو ویژه صنوف، صنایع و خانوار می‌ شود که با بهره برداری از این طرح انتقالی مقدار تولید به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: به دنبال راه‌اندازی کامل و بهره‌برداری از این واحد تولیدی جهش قابل توجهی را در بخش تولید روغن گیاهی غذایی در سطح استان شاهد خواهیم بود که نیاز فارس و جنوب کشور را تامین می کند.

رئیس صمت فارس به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تولید و اشتغال استان اشاره و بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در فارس می‌تواند جهش تولید در بخش‌های دیگر و همچنین رونق اشتغال و سرمایه‌گذاری را رقم بزند.