شائبه‌های زیادی نسبت به سفر محمود واعظی به بهانه افتتاح طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای در اصفهان ایجاد شد که حتی گمانه‌زنی‌هایی این سفر را به احتمال نامزدیش در انتخابات ربط دادند اما ظاهرا ماموریت این سفر چیز دیگری بوده که نیمه تمام مانده است.

ادعایی در مورد سفر جنجالی واعظی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفر دو روزه هفته گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور و مرد شماره دو دولت تدبیر و امید به اصفهان با حواشی زیادی همراه بود. محدود شدن ماموریت این سفر تنها برای افتتاح تعدادی از طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای مانند پل آفتاب و ادامه جاده فرزانگان به قدری دور از انتظار بود که واعظی هم در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت دولت به شائبه‌های ایجاد شده، پاسخ متفاوتی داد.

واعظی در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است به قول برخی از دوستان که تعجب کردند من که گرفتار هستم و نمی‌توانم به یک سفر بروم، به یک سفر رفته‌ام، با خود فکر کنند و ما را هم جزو کسانی که می‌خواهند نامزد شوند قرار داده‌اند و با خودشان گفته‌اند که از همان ابتدا این کارها را انجام دهیم در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست و به این مسائل هم ارتباطی نداشت.

شائبه‌های سفر واعظی به اصفهان انتخاباتی نبود

اما شائبه‌های جدی ایجاد نسبت به این سفر واعظی به بهانه افتتاح طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای، برخلاف گفته‌های خودش که گمانه‌زنی‌ها را به احتمال نامزدیش در انتخابات ربط می‌دهد، از ابتدا حول محور دو کلیدواژه «فولاد مبارکه اصفهان و وزیر صمت» بود.

چند ماهی می‌شود که موضوعاتی در رابطه با غول فولادساز اصفهانی به شکل جدی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود و در نهایت با تصویب طرح تحقیق و تفحص، اعضای هیأت با ریاست حسین میرزایی و عضویت ناصر موسوی لارگانی از استان اصفهان مشخص شدند.

واعظی، تصمیم‌گیر اصلی صنایع استراتژیک

در آستانه سفر واعظی به اصفهان گفته می‌شد وی که به نوعی تصمیم‌گیر اصلی برای موضوعات مهم و کلیدی از جمله صنایع استراتژیک در دولت است، بنای حضور جدی و حمایتی نسبت به تصمیمات دولت در انتخاب مدیران عامل شرکت‌های خصولتی دارد. در این رابطه هم گفته شد او تلاش داشت تا با این حضور در اصفهان به نوعی حجت را در رابطه با حواشی مربوط به فولادساز اصفهانی تمام کرده و البته درباره سایر طرح‌های کلان اقتصادی در دست بررسی مجلس و دستگاه‌های نظارتی هم پیام اصرار دولت بر تصمیماتش را در عمل به اثبات رساند.

البته این گمانه‌زنی‌ها پیرامون این که علت اصلی سفر دو روزه واعظی به اصفهان، اعلام حمایت از مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بوده است، با انتشار مصاحبه ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در این خصوص جدیت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه وزیر صمت اختیار صندلی خودش را هم ندارد، تصریح کرده بود: وزیر صمت نمی‌تواند یک مدیر جزء را جا به جا کند؛ باید حتما از آقای واعظی اجازه بگیرد و شخص رئیس‌جمهور این اجازه را بدهد که این فرد جا به جا شود.

نامه‌ای که باعث نیمه تمام ماندن ماموریت شد

با همه این نشانه‌ها، حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در روز سفر و در حاشیه دیدار واعظی با یکی از مسؤولان استانی، نامه‌ای را به رئیس دفتر رئیس‌جمهور رساند. در آن نامه به نقل از یکی از مدیران ارشد قوه مجریه گفته شده که محمود واعظی و یکی دیگر از معاونان رئیس‌جمهور مانع از تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه شده‌اند.

میرزایی در این نامه از واعظی پرسیده است که چرا به رغم تصریح قانون و تأیید حکم نهایی سازمان بازرسی کل کشور که در تاریخ ۱۲ مهر ۹۹ به وزیر صمت اعلام شده از اجرای آن ممانعت به عمل آمده است. وی در ادامه همچنین به برخی موارد و حواشی درباره فولاد مبارکه نیز اشاره کرده است.

 

پس از این اتفاق بود که گفته شد واعظی که قرار بود به صورت جدی از تصمیمات صنعتی دولت دفاع کند از این تصمیم منصرف شده است. ابتدا برای ساعتی سفر به مبارکه را لغو کرده و در ادامه نیز با حضور در کارخانه فولاد مبارکه به صورت کلی مواردی را بدون اشاره به جزئیات مطرح کرد. رفتاری که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با محتوای نامه نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نبوده است.

تکذیب ادعای موسوی لارگانی توسط دفتر رئیس‌جمهور

البته پس از انتشار مصاحبه چند روز قبل موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس درباره دخالت واعظی در فولاد مبارکه از جمله انعقاد یک قرارداد پژوهشی با همسر وی، روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به این مسأله، اظهارات موسوی لارگانی را تکذیب کرد. در این تکذیبیه اعلام شد که سخنان این نماینده مجلس آلوده به اغراض سیاسی است که قصد دارد قراردادی را که بین دانشگاه آزاداسلامی و فولاد مبارکه منعقد شده به اسم یک فرد تمام کند.

این نامه‌ها، واکنش‌ها و تکذیب‌های سریالی به اینجا ختم نشد و موسوی لارگانی بار دیگر بیانیه دفتر رئیس جمهور را با صدور بیانیه‌ای پاسخ داد و اعلام کرد که سند قرارداد همسر محمود واعظی با مجتمع فولاد در دسترس و قابل انتشار است.

نامه نگاری مجدد با وزیر صمت

در ادامه حسین میرزایی و ناصر موسوی لارگانی بار دیگر برای اثبات دخالت واعظی در انتصابات دولتی، طی نامه‌ای به رزم حسینی وزیر صمت، ضرورت اجرای دستور صریح قوه قضائیه درباره مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه را مطالبه کردند و هشدار دادند که خود او به عنوان مسؤول مستقیم به همراه تمامی مقصرین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به نظر می‌رسد اصل موضوع تحقیق و تفحص در رابطه با راستی‌آزمایی ادعای طرفین راهکاری مناسب است. با شروع کار هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و استقرار هیأت در این مجتمع، به زودی پاسخ تمامی این پرسش‌ها، گمانه‌زنی‌ها، تکذیب‌ها، اتهامات و... مشخص می‌شود و جواب بسیاری از پرسش‌های موجود در افکار عمومی روشن خواهد شد تا بیش از این سرمایه اجتماعی کشور دست‌خوش تضعیف قرار نگیرد.

آن زمان است که باید قضاوت کرد آیا پشت پرده سفر واعظی به اصفهان و هم‌چنین تمامی این حمایت‌های دولت از برخی انتصابات در گلوگاه‌های استراتژیک و ویژه اقتصادی کشور اهداف خاص سیاسی و انتخاباتی داشته و یا صرفا در چارچوب اصرار بر تداوم تصمیمات دولت بوده است.