ایرنا/ دولت جو بایدن بارها اعلام کرده که قصد تغییر سیاست های ترامپ را دارد و خروج از توافق هسته ای را اشتباهی بزرگ خوانده است اما در عمل همان مسیر ترامپ را در اعمال سیاست فشار و تروریسم اقتصادی پیگیری کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ از برجام خارج شد اما اکنون دولت بایدن به گونه ای وانمود می کند که گویی ایران عهدشکنی کرده و باید به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد. واکنش ایالات متحده به موضوع پول‌های بلوکه شده ایران مصداق تلاش دولت بایدن برای ادامه سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بود. سیاستی شکست خورده که اکنون بار دیگر در حال تکرار است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این مورد گفته است: اگر ایران به تعهداتش در توافق اتمی بازگردد ما هم همان کار را انجام می‌دهیم. این بدان معنی است که اگر ایران به تعهداتش بازگردد، تحریم‌ها نیز متناسب با این تعهدات کم می‌شوند. اما تا زمانی که ایران به توافق بازنگردد، سهمی از این تسهیل نخواهد برد.
جو بایدن چندی پیش با گرفتن ژست سیاسی دستور بازنگری تمامی تحریم‌هایی را داد که مبارزه با کرونا را دشوار می‌کند، اما در حالی که ایران با مشکلات جدی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی روبرو است دولت بایدن نه تنها در عمل اقدامی در این راستا انجام نداده است، بلکه با تداوم بلوکه کردن دارایی‌های ایران که می‌تواند در بحبوحه شیوع کرونا به بخش بهداشت و درمان کمک کند همان سیاست غیراخلاقی و غیرانسانی ترامپ را در پیش گرفته است. در هفته‌های اخیر اخباری درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کره مطرح شد و اعلام شد که قرار است این منابع صرف تهیه کالاهای اساسی و دارو شود.
سید مجید تفرشی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر چندی پیش با محکوم کردن برخی کشورهای مدعی غربی و نقض فاحش حقوق بشر از سوی آنها، تصریح کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که برغم شیوع جهانی ویروس کرونا و بر خلاف توصیه‌های اکید سازمان جهانی بهداشت در ضرورت همگرایی بین‌المللی در این عرصه، تحریم ملت بزرگ ایران از سوی دولت‌های مدعی حقوق بشر به حوزه بهداشت کشیده شده است.
دولت جو بایدن بارها اعلام کرده که قصد تغییر سیاست‌های ترامپ را دارد و خروج از توافق هسته‌ای را «اشتباهی بزرگ» خوانده است. اما هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده است. بیش از یک ماه از حضور جو بایدن در کاخ سفید می‌گذرد و در این مدت شاهد تداوم سیاست فشار حداکثری و تحریم علیه ملت ایران هستیم.
رویکرد اخیر آنتونی بلینکن که آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را مشروط به انجام تعهدات ایران کرده است، نشان می‌دهد که آزاد سازی پول های ایران امتیازی در برجام است اما در واقع این رویکرد نشان دهنده ادامه تروریسم اقتصادی در دولت جدید آمریکاست.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی توییتری به اظهارات آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌اش مبنی بر این که آمریکا تا زمانی که ایران به پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود بازنگردد، با آزادسازی پول های بلوکه شده و تحت تحریم ایران در بانک‌های کره جنوبی موافقت نخواهد کرد، واکنش نشان داده و نوشت: آمریکا مدعی است که دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، نه سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» ترامپ را. با این وجود، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره ممانعت از کره در انتقال پول خودمان به کانال سوییس که تنها برای دارو و غذا مورد استفاده قرار می گیرد، رجزخوانی می‌کند. تکرار کردن همان سیاست، نتایج جدیدی را به همراه نخواهد آورد. تنها راه این است: تعهد، اقدام، نشست.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر و صاحب نقش در منطقه و نظام بین المللی همواره به دیپلماسی و مذاکرات منطقه ای و بین المللی در چارچوب حقوق و قواعد بین المللی احترام گذاشته و رویکردش بر حداکثرسازی ظرفیت دیپلماسی در حل منازعات منطقه‌ای و بین المللی است. جمهوری اسلامی پایبندی خود به دیپلماسی و گفت و گو را با خویشتن‌داری در طول چهار سال دولت قلدرمآب دونالد ترامپ اثبات کرده است. آن هم در شرایطی که ترامپ به مثابه تهدیدی بر موجودیت و نظم بین المللی، اساسا باوری به دیپلماسی نداشت.
قطعا ایران در برجام طلبکار است و آمریکا و ‌تروئیکای اروپایی بدهکار هستند. مسئله اصلی در برجام، نه بازگشت ایران به تعهدات، بلکه لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و پایبندی کامل اروپا به تعهدات برجامی خود است. این مسائل حتی از سوی قانونگذاران آمریکایی نیز مطرح می‌شود.
ایلهان عمر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی نشستی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از آنتونی بلینکن پرسید که با توجه به اینکه این آمریکا بود که از برجام خارج شد، چرا اصرار دارد نخست ایران به رعایت کامل تعهدات خود بازگردد؟ او ادامه داد: به نظر می‌رسد در زمینه مذاکرات ایران، با توجه به اینکه هر دو طرف منتظر برداشتن گام نخست توسط طرف مقابل هستند، نوعی بن‌بست ایجاد شده است. واقعیت آشکار این است که ما بودیم که توافق را ترک کردیم؛ چرا ما نباید طرفی باشیم که گام نخست را برای بازگشت به آن برمی‌داریم؟
از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا تاکید کرد که واشنگتن هیچ مشوقی برای ترغیب ایرانیان جهت آمدن به پای میز مذاکره پیشنهاد نخواهد داد. این در حالی است که ایران به دنبال هیچ مشوق با امتیازی در زمینه بازگشت به برجام نیست ایران موضع خودرا بارها روشن کرده است جمهوری اسلامی خواستاز بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها است.
صلح، امنیت، پیشرفت و توسعه نیز میراث مشترک بشری است. تمامی کشورهایی که به این میراث بشری معتقدند باید همکاری‌های چندجانبه را گسترش دهند و از تروریسم دوری کنند فشار اقتصادی بر دیگر کشورها را کنار بگذارند چرا که تروریسم اقتصادی در سایه مقاومت مردم شکست خواهد خورد.