نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در این مطلب قرار است به تعدادی از آن‌ها اشاره کنیم. معمولا کسب‌وکارها متناسب با نیازهایی که دارند به سراغ نرم افزارهای مالی و حسابداری می‌روند و یک نرم افزار مناسب و خوب تاثیر بسیار بالایی روی آسان‌تر شدن امور اداری شرکت شما دارد.

تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معمولا کسب‌وکارهای کوچک به‌دنبال انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری شرکتی ارزان قیمت و با امکانات مناسب هستند اما بسیاری دیگر از کسب‌وکارها قیمت چندان مد نظرشان نیست و صرفا به‌دنبال یک نرم افزار با امکانات و ویژگی‌های مناسب هستند.

هزینه استفاده از نرم افزارهای حسابداری تا حد زیادی وابسته به امکانات و ویژگی‌های آن نرم افزار دارد اما میزان اطلاعات سازمان شما نیز در قیمت نهایی هر نرم افزار حسابداری تاثیرگذار است.

سیستم‌ مالی و حسابداری هر شرکتی نیازهای خاص خود را دارد و قبل از خرید و تهیه یک نرم افزار حسابداری باید به نیازهای شرکت و سازمان توجه کرد.

 معمولا سازمان‌های شرکتی و فروشگاهی در حین انتخاب یک نرم افزار مالی مناسب دچار مشکل می‌شوند اما اگر قبل از خرید، نیازهای سازمان‌تان را به درستی مشخص کنید تا در انتخاب دچار مشکل نشوید.

مهم‌ترین تفاوت‌های نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی چیست؟

2

در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های نرم افزار فروشگاهی و همچنین نرم افزار حسابداری شرکتی بپردازیم.

 البته این تفاوت‌های همیشه مشکل‌ساز نیستند و شاید برای همه شرکت‌ها مهم نباشند اما به هر حال برخی از موارد نیز وجود دارند که باید دقت زیادی به آن‌ها داشته باشید.

۱ـ سطح دسترسی

در نرم افزارهای مالی شرکتی امکان تعیین سطح دسترسی وجود دارد و شما می‌توانید دسترسی هر یک از اعضای سازمان‌تان را مشخص کنید تا بتوانید به درستی از امنیت نرم افزار کمک بگیرید.

این امکان در فروشگاه‌ها اهمیت کمتری دارد چرا که فروشگاه‌ها معمولا به ۲ قسمت انبار و صندوق تقسیم می‌شوند و امکان تعیین سطح دسترسی چندان کاربردی نیست ولی در سازمان‌ها و شرکت‌های اداری این امکان به شدت کاربردی است.

۲ـ ارتباط با انبار

وجود قسمت انبار در نرم افزارهای شرکتی بسیار اهمیت دارد و شما به کمک این ویژگی‌ می‌توانید با سرعت بیش‌تر و همچنین خطای کمتر اطلاعات‌تان را وارد نرم افزار کنید. شما به کمک ویژگی ارتباطی بین انبار و صندوق فروشگاه می‌توانید با سرعت بسیار بیش‌تری پاسخ‌گوی مشتریان‌تان باشید.

البته برخی از نرم افزارهای شرکتی هم چنین امکانی را به‌صورت ماژولار در اختیار کاربران قرار می‌دهند ولی بیش‌تر آن‌ها هزینه جداگانه‌ای از این بابت دریافت می‌کنند. پس اگر به‌دنبال یک نرم افزار فروشگاهی مناسب هستید حتما قسمت انبار نرم افزار را به درستی چک کنید.

۳ـ هزینه‌های نرم افزار

معمولا نرم افزارهای حسابداری هزینه‌ی ثابت یا اشتراکی دارند. هزینه ثابت به این معنا است که شما در ابتدا یک هزینه‌ مشخصی پرداخت می‌کنید و تا انتهای کار می‌توانید از آن نرم افزار استفاده کنید اما برخی دیگر از نرم افزارها هزینه ماهیانه دارند و شما برای هر ماه باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید.

البته لازم به ذکر است که نرم افزارهایی که هزینه ماهیانه دریافت می‌کنند معمولا امکانات و قابلیت‌های جدیدی دریافت می‌کنند.

۴ـ امکانات ابری

3

یکی دیگر از تفاوت‌های برخی از نرم افزارهای حسابداری شرکتی و نرم افزارهای فروشگاهی، برخورداری از قابلیت‌های اتصال ابری است. اتصال ابری بدین معنا است که نرم افزار حسابداری شما در هر مکان و زمانی به کمک اتصال به اینترنت می‌تواند اطلاعات موجود در نرم افزار را در اختیار شما قرار دهد.

این ویژگی به شدت برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال دسترسی نامحدود به اطلاعات نرم افزار حسابداری هستند کاربردی است.

۵ـ ماژولار بودن نرم افزار حسابداری

از دیگر تفاوت‌های نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی می‌توان به قابلیت ماژولار بودن برخی از نرم افزارهای شرکتی اشاره کرد. برای مثال اگر شما پس از مدتی احساس کردید که نیاز به نرم افزار خدمات هم دارید می‌توانید نرم افزار خدمات را به صورت یک ماژول جداگانه به نرم افزار مالی شرکتی اضافه کنید.

چنین قابلیتی در نرم افزارهای فروشگاهی هم وجود دارد اما در نرم افزارهای مالی شرکتی این موضوع رایج‌تر است.

۶ـ اتصالات به پنل پیامک و ایمیل

نکته مهم دیگر در نرم افزارهای حسابداری شرکتی این است که چنین نرم افزارهایی قابلیت اتصال به پنل پیامک و ایمیل مشتریان دارند و به صورت خودکار پس از هر تراکنش مشتری پیامک و ایمیل ارسال می‌کنند اما معمولا چنین پنلی در نرم افزارهای حسابداری شرکتی وجود ندارد.

این امکان نه‌تنها در وفادارسازی مشتریان نقش به‌سزایی دارد بلکه می‌تواند نظم بهتری هم در ذهن مشتریان ایجاد کند. البته باید در نظر داشته باشید که این پنل هزینه جداگانه‌ای برای ارسال پیامک و ایمیل از شما دریافت می‌کند.

 

۷ـ امکان واگذاری نمایندگی

بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال نرم افزار حسابداری‌ای هستند که از آن طریق نمایندگی‌های خود را به هم وصل کنند. چنین امکانی معمولا در نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی وجود دارد و شما می‌توانید با این امکان مدیریت بهتری روی نمایندگی‌های خود داشته باشید.

 

در قسمت‌های قبل توضیحات مفصلی برای خرید نرم افزار مالی مناسب ارائه کردیم. گروه نرم‌افزاری فراپیام از سال ۱۳۷۴ فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه طراحی، تولید و استقرار سیستم‌های مالی ـ اداری آغاز نمود و تا به امروز بیش‌‌از ۲۵۰۰ مشتری در بسیاری از استان‌های کشور داشته است.

این مجموعه با بهره‌گیری از ۱۱۰ پرسنل مجرب و متخصص در حوزه نرم‌افزار به‌عنوان یکی از فعالان حوزه نرم‌افزار در ایران شناخته می‌شود و شما برای تهیه نرم افزارهای حسابداری می‌توانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید.