مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود فرودگاه برای قم ضروری و قطعی است، گفت: قم فاقد چشم‌انداز مشخصی در مسیر توسعه است.

زاکانی: قم باید خودش فرودگاه داشته باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا زاکانی با اشاره به برخی از عوامل در عقب ماندن توسعه امکانات قم نسبت به رشد جمعیت اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، جمعیت قم 5 برابر شد، اما ازنظر امکانات و زیرساخت‌ها 2 برابر رشد داشته است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: قم، کانون جهان اسلام و دومین شهر زائر خیز است و با توجه به جایگاهی که دارد باید در تعیین بودجه به پارامترهای مختلفی توجه داشت.

وی تصریح کرد: به‌طورکلی در تعیین بودجه باید جنبه‌های ممتاز هر استانی در نظر گرفته شود و به دوره انتقال از یک چارچوب به چارچوب دیگر در تغییر بودجه توجه داشت تا متحمل آسیب‌های جدی نشویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بسیاری از ظرفیت‌ها در تعریف بودجه و تعیین پارامترها در قم قابل احیا شدن است و می‌تواند سبب توسعه و آبادانی قم شود.

وی عنوان کرد: باید به اقتضای توانمندی‌های درون استان و بخش‌های آن پارامتر‌های سازمان مدیریت برای اختصاص بودجه به یک استان تغییر کند و تلاش می‌کنیم تا با ارائه رویکرد جدیدی ناظر بر تعاریف استانی مبنی بر ظرفیت و توانمندی‌های استان، بودجه استانی در سال آینده رشد داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: دراین‌باره نیازمند تحول جدی مدیریتی در استان قم هستیم تا شرایط بودجه‌ای در آینده به سمتی برود که اجحافی در حق مردم و کارمندان قم صورت نگیرد، به‌ویژه اینکه متناسب با جمعیت، دستگاه‌های استانی نیز رشد جدی در سطح کشور نداشته‌ است.

وی اظهار داشت: موضوع توسعه قم با افزودن شهر به استان قم جهت دریافت بودجه بیشتر مخالفان و موافقانی دارد و در وزارت کشور در حال بحث و بررسی کارشناسی است و باید دراین‌باره تصمیمی گرفته شود که به نفع مردم باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد افزودن شهر به قم پیشنهادشده کهک و جعفریه به‌عنوان دو شهرستان افزوده شود تا قم از تک شهرستانی بودن خارج شود که باید در سطح ملی بررسی شود.

وی افزود: متأسفانه قم فاقد چشم‌انداز مشخصی در مسیر توسعه است و در بررسی‌های ما سند‌های مختلفی جمع‌آوری‌شده، اما در تغییر مدیریتی، بسیاری از برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شود، باید الگوی بزرگی از شهر اسلامی داشته باشیم و بتوانیم به‌خوبی به شهروندان و زائران خدمت‌رسانی کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: یکی از پارامترهای مهم در توسعه جمعیت است، در استانی که بیش از یک‌میلیون و 300 هزار نفر جمعیت شامل 96 درصد جمعیت شهری و پذیرای سالانه 20 میلیون نفر زائر است باید در قالب‌بندی‌های بودجه‌ای دیده شود.

زاکانی در ادامه پیرامون توجه به طرح‌های نیمه‌کاره در قم تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که باید تعیین تکلیف شود فرودگاه قم است، دراین‌باره وجود فرودگاه برای قم ضروری و قطعی است و در این ‌باره جلساتی را با مسئولان قضائی استان جهت رفع مشکلات حقوقی برگزار کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: بعد از آن نیز با سرمایه‌گذار اصلی و مدیرعامل یکی از بانک‌ها و حتی وزارتخانه جلساتی برگزار و برای ازسرگیری عملیات عمرانی فرودگاه اعلام آمادگی شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: چگونگی راه‌اندازی آن در دبیرخانه مجمع نمایندگان استان در حال بحث و بررسی است تا ببینیم از کدام مسیر این مسئله حل می‌شود تا مردم از این فرودگاه بهره لازم را ببرند.

وی بیان کرد: فرودگاه مشکلات خاص خود را دارد و از چند طریق آن را دنبال می‌کنیم، اجرای فرودگاه می‌تواند آورده اقتصادی و اعتباری داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: برخی می‌گویند فرودگاه بین‌المللی نزدیک قم است و کفایت می‌کند، این‌ها بهانه است. درحالی که فرودگاه می‌تواند ازنظر بافت‌های حاشیه‌ای در ایجاد تفرج‌گاه‌ها به لحاظ اقتصادی دارای ارزش‌افزوده باشد.