رابرت مالی نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن در خصوص احیای برجام به توافقی دست‌ یابد که منافع و رضایت همه طرف‌ها از جمله کشورها منطقه را تأمین کند.

دو سیگنال برجامی امریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رابرت مالی بدون اشاره به ضرورت رفع تحریم‌ها ایران بارها از آن به عنوان پیش‌شرط بازگشت امریکا به برجام و احیای این توافق نام برده است، اظهارکرد: «ما زمان را هدر نمی‌دهیم و آماده گفت‌وگو با ایران هستیم. اکنون نوبت ایران است که پاسخ دهد».

وی ادامه داد: «امیدواریم در نهایت توافقی میان ایران و امریکا حاصل شود که به نفع همه باشد؛ هم به نفع دو کشور و هم به نفع کشورهای منطقه».

مقامات دولت جدید امریکا طی هفته‌های اخیر بارها از آمادگی دولت این کشور برای بازگشت به برجام سخن گفته‌اند، اما در عین حال اعلام کرده‌اند که قبل از بازگشت امریکا به برجام، ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

در مقابل، ایران تأکید کرده است که امریکا به‌عنوان کشوری که از برجام خارج شده و اقدام به وضع تحریم‌های شدید علیه ایران کرده است، باید پیش از بازگشت به برجام اقدام به رفع تحریم‌های خود علیه ایران کند تا پس از آن ایران نیز اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام را از سر گیرد.

ایران همچنین در پاسخ به اظهارات مقامات امریکایی و اروپایی درباره تلاش برای تقویت برجام و گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای در آن، تصریح کرده است که هیچ‌گونه تغییری را در برجام نخواهد پذیرفت.

«جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در یک نشست خبری گفت که امریکا برای تبادل زندانیان با ایران آمادگی دارد.

پورتر در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز که نظر او را در مورد اظهارات اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و موضع تهران در خصوص بازگشت هماهنگ به برجام و همچنین آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با امریکا جویا شده بود، مدعی شد: «بله، البته واشنگتن همواره برای تعامل معنادار، و پیگیری یک دیپلماسی معنادار با ایران آمادگی دارد! »

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما از بازگشت ایران به پای میز مذاکره استقبال می‌کنیم. این یکی از چند موضوعی است که ما تمایل داریم با طرف ایرانی در مورد آن گفت‌وگو کنیم و برای انجام آن آمادگی داریم».

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده به رغم وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر بازگشت به برجام و علم به خروج یکجانبه و عهدشکنی آشکار امریکا در عمل به تعهداتش، همچنان از برداشتن هر گام عملی در این مسیر خودداری کرده و در عوض، بازگشت امریکا به برجام را مشروط به پایبندی مجدد ایران به تعهدات خود ذیل برجام می‌داند!