ایرنا/ نخست وزیر انگلیس در حالی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است که اعلام کرده دولت بریتانیا قصد دارد برای تضمین امنیت خود در فضای پرمخاطره بین‌المللی و تهدیدهای تکنولوژیکی جدید، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را ۴۰ درصد افزایش بدهد.

نگرانی عجیب بریتانیا در مورد ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اخیرا در سخنانی در پارلمان این کشور مدعی شده است که ما از نفوذ ایران و رفتارهای مخرب آن در منطقه به شدت نگرانیم. ما همچنین از خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای به شدت نگران هستیم. ایران نه فقط به خاطر امنیت و منافع مردم منطقه بلکه به خاطر منافع و امنیت مردم ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

این سخنان در حالی بیان شده که مقامات ایران بارها اعلام کرده ‌که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند. این امر البته مبنای دینی هم دارد به طوری که مقام معظم رهبری تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و میکروبی را حرام اعلام کرده اند. با این حال غربی‌ها در راستای پروپاگاندای سیاسی مدام ادعای خود را در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تکرار می‌کنند.

دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را در دهه ۲۰۲۰ به ۱۸۰ مورد محدود خواهد کرد. ولی دولت بوریس جانسون این محدودیت را لغو و اعلام کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای بریتانیا در سال‌های آینده به ۲۶۰ مورد افزایش خواهد یافت.

 دولت بوریس جانسون با بازبینی در سیاست‌های امنیتی و دفاعی این کشور اعلام کرده که با توجه به تهدید کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا در حال تولید این سلاح‌ها و همچنین تروریسم هسته‌ای مورد حمایت حکومت‌ها، تقویت قدرت هسته‌ای یک عامل بازدارنده مهم در تامین امنیت این کشور و متحدان آن محسوب می‌شود.

در بخشی از بیانیه دولت بریتانیا آمده است: برخی از کشورها به شکل قابل ملاحظه‌ای قابلیت و تنوع سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش داده‌اند. افزایش رقابت‌های بین‌المللی، چالش‌های جدید نظم جهانی و توسعه و پیشرفت فناوری‌های مخرب و بی‌ثبات کننده تهدیدهای جدیدی برای ثبات راهبردی کشور تلقی می‌شوند.