اعتماد/ یک فعال اصولگرا در مورد پیش بینی انتخابات 1400 گفت: اصولگرایان درحال حاضر همزمان دو کار انجام می‌دهند؛ کار اول وزن‌کشی داخلی است. اگر مطمئن شوند که در انتخابات ریاست‌جمهوری1400رقیب جدی از طرف جریان مقابل ندارند به سمت انتخاباتی چند قطبی با حضور کاندیدهای اصولگرا حرکت می‌کنند.

پیش‌بینی جالب یک فعال اصولگرا در مورد انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد مهاجری افزود: الان چند جریان ازجمله طیف نزدیکان قالیباف، اصولگرایان سنتی، پایداری‌ها و جریان‌هایی که مدافع کاندیداهای با پیشینه نظامی هستند، همه وزن‌کشی سیاسی را دنبال می‌کنند. در نتیجه اگر در انتخابات 1400 رقیب قدرتمندی نداشته باشند هیچ دلیلی برای وحدت بین‌شان وجود ندارد. بنابراین فرصت بسیار مساعدی است که بتوانند قدرت‌شان را به رخ یکدیگر بکشند و احتمالا این اتفاق رخ می‌دهد.

اما اگر در جریان مقابل، رقیب جدی داشته باشند و مطمئن شوند که میزان مشارکت بالاتر از 55 تا 60 درصد می‌رود و احتمال بدهند که امکان پیروزی رقیب مثل انتخابات 96 یا 92 وجود دارد، ائتلاف می‌کنند.

حضور آقای رییسی می‌تواند اجماعی نسبی میان اصولگرایان ایجاد کند

مهاجری خاطرنشان کرد: سال 96 وقتی آقای رییسی وارد انتخابات شد و 16 میلیون رای به دست آورد میان اصولگرایان چهره‌ای بلامنازع بود و چون قالیباف هم به نفع او کنار رفته بود، رقیبی نداشت. اما درحال حاضر افراد دیگری حضور دارند که خیلی جدی درحال تلاش برای انتخابات هستند. در واقع این افراد مقابل آقای رییسی و درون جناح اصولگرایان عمل می‌کنند. باید گفت که قطعا کاندیداهای با پیشینه نظامی از آرای ایشان در انتخابات 1400 کم می‌کند. اما بالاخره ایشان برگ برنده‌ای دارد که همان «مبارزه با مفاسد اقتصادی» که صرف‌نظر از میزان موفقیتش جزو مزیت‌های آقای رییسی محسوب می‌شود و اینها می‌تواند سبد رای او را حتی از سال 96 سنگین‌تر کند. اما به ‌هر حال از طرف دیگر تقسیم آرا به کاندیداهای دیگر می‌تواند عامل کاهنده آرا برای ایشان باشد. با این حال تصورم این است که حضور آقای رییسی می‌تواند اجماعی نسبی میان اصولگرایان ایجاد کند و شانس ایشان را برای پیروزی بالا ببرد.

سعید محمد میان نظامی ها و اصولگرایان مخالفانی جدی دارد

این فعال اصولگرا در مورد وضعیت سعید محمد در انتخابات گفت: من هفته پیش او را دیدم. به نظرم بسیار جدی بود و صراحتا می‌گفت که به نفع هیچ‌کس کنار نخواهم رفت، مگر آنکه فردی جوان باشد و بتواند اهدافی که در ذهنش دارد را محقق کند و به مرحله اجرا برساند. برداشتم این است با این ایده‌ای که مطرح کرد به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود. راجع ‌به موضوع برکناری او چیزی نمی‌دانم و بعید می‌دانم که اتفاق افتاده باشد. اگر موضوع کاندیداتوری ایشان مورد مخالفت سپاه قرار می‌گرفت و نمی‌خواستند که او در انتخابات کاندیدا شود، می‌توانستند مانعش شوند و به او بگویند که کاندیدا نشود و اگر سعید محمد هم می‌خواست که در همان چارچوب نظامی و سلسله مراتبی عمل کند قطعا از این تصمیم خود منصرف می‌شد. اما اینگونه نیست؛ چراکه ایشان تنها کاندیدای نظامی نیست و به نظر می‌رسد که مشکلی با کاندیداتوری او ندارند. به هر حال چهره‌های دیگری مانند حسین دهقان و رستم قاسمی نیز هستند. اما فکر می‌کنم که آقای محمد هم میان همقطاران نظامی‌اش و هم میان طیف‌های سیاسی خاص مخالفانی جدی دارد و احتمالا این فضاسازی‌ها هم از سوی آنها صورت می‌گیرد.