در این گزارش نگاهی به رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان در تابستان داغ و کرونایی در سال ۱۳۹۹ خواهیم انداخت. رایزنی‌هایی توام با دیدار‌های مجازی و حضوری که به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر غیر عادی نیست.

دیدارهای ظریف در فصل داغ کرونایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روابطی که قطع نمی‌شود، ولی به شکلی دیگر حفظ می‌شود

وزیر امورخارجه کشورمان به دلیل شرایط کرونایی در ادامه رایزنی‌های منطقه ای، دوم تیر به صورت ویدئو کنفرانسی با با یوسف بن علوی همتای عمانی خود با حضور هیئت‌های دو طرف گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار طرفین آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین موضوعات مورد علاقه فیمابین در خصوص افزایش همکاری‌های دوجانبه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده و بر تداوم رایزنی‌های دوجانبه تاکید کردند.

در ادامه در راستای دیپلماسی فعال وزرای امور خارجه ایران و چین در ادامه رایزنی‌های مستمر سیاسی دو کشور چهارم تیر به صورت ویدئویی دیدار و در مورد تحولات روابط دوجانبه، تشدید یکجانبه گرایی آمریکا و آخرین وضعیت برجام گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی، ظریف با تحسین عملکرد موفقیت آمیز چین در مبارزه با کرونا، حمایت متقابل دو ملت در این زمینه را فرصتی نوین برای نمایش همدلی دانستند و از کمک‌های دولت و ملت چین در این زمینه قدردانی کردند. وزیر امور خارجه چین هم از ابراز همدردی و کمک‌های ایران به مردم چین در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دهم تیر هم در نشست آنلاین شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: چنانچه بار دیگر شورا تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقب‌گرد در چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود. او با اشاره به رفتار خصمانه دولت آمریکا تصریح کرد: همه ما طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که چگونه یکجانبه‌گرایی بدخواهانه ایالات متحده به صورت هدفمند به نهاد‌ها و همکاری‌های بین المللی هجمه کرده است.

در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ۲۳ تیر با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح وزیر خارجه دولت کویت از طریق ویدئو کنفرانس رایزنی و تبادل نظر کرد. در این گفت‌وگوی تصویری دو طرف ضمن بررسی موضوعات مورد علاقه در خصوص همکاری‌های دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی بر تداوم رایرنی‌های دو کشور تاکید کردند. ظریف در این گفت‌وگو همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کشور‌های منطقه را یک نیاز ضروری و دائمی دانست و تاکید کرد در این میان همکاری ایران و کویت می‌تواند در ابعاد مختلف توسعه یابد.

عراق ایستگاه اول تور تابستانه ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان ۲۹ تیر سال گذشته در سومین سفر خود بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان به عراق سفر کرد، او در بدو ورود به فرودگاه بغداد با حضور در محل شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابوالمهدی مهندس به جایگاه این دو شهید ادای احترام کرد. سفر ظریف به عراق با چند هدف از پیش تعیین شده همراه بود که می‌توان به تعیین جدول کاری سفر نخست وزیر عراق به ایران اشاره کرد، وزیر خارجه کشورمان در جریان این سفر با مقامات ارشد این کشور از جمله «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، هادی (ابو حسن) العامری رئیس ائتلاف فتح عراق، برهم صالح رئیس جمهور عراق، فالح فیاض رئیس حشدالشعبی، محمد الحبوسی رئیس پارلمان عراق و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم دیدار کرد. این نخستین سفر ظریف پس از تصدی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق بود.

ظریف باز هم در روسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۹ برای گفتگو با همتای روس خود و تقدیم پیام حسن روحانی رئیس جمهور کشومان به ولادیمیر پوتین به روسیه رفت. وزیر امور خارجه ایران علاوه بر تقدیم پیام روحانی به ولادیمیر پوتین، با سرگئی لاوروف همتای روس خود پنج سال بعد از انعقاد توافق هسته‌ای حول برجام، تحولات منطقه‌ای و دوجانبه مذاکره کرد.

وزیر خارجه در بدو ورود در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید توافقات خود با روسیه دارد یا خیر؟ گفت: تمدید قرارداد در دستور کار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم قابل بررسی است

این سند راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای است که روس‌ها در طول سال‌های گذشته علی رغم کندی کار، ولی در نهایت به تعهدات خود در مورد راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عمل کردند. این موضوع نشان می‌دهد که روس‌ها علی رغم فشار‌های بین المللی تمایل دارند که در حوزه ساخت نیروگاه‌های اتمی با ایران همکاری کنند. سند مذکور بین ایران و روسیه حدود ۱۹ سالی است.

سفر به عروس خاورمیانه

وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با مقامات لبنان و اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان ۲۳ مردادماه وارد بیروت شد و از سوی شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان مورد استقبال قرار گرفت. ظریف گفت: در رابطه با افق‌های همکاری میان ایران و لبنان در زمینه بازسازی و دیگر زمینه‌های حیاتی بحث و رایزنی کردیم. شرکت‌های خصوصی ایرانی نیز در در زمینه همکاری با لبنان دیدگاه دولت ایران را دارند. ایران بر این باور است که لبنان با دولت و ملت خود توانایی اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت ساز را دارد و تهران از تصمیمات مستقل لبنان حمایت می‌کند.

ظریف همچنین تاکید کرد: لبنان همان‌گونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد. هیچ یک از طرف‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوءاستفاده کنند و دیکته‌های خود را بر این کشور تحمیل کنند. از سوی دیگر شربل وهبه در این نشست خبری گفت: ظریف اعلام کرد که ایران حامی لبنان است و در کنار این کشور می‌ایستد. در دیدار با وزیر خارجه ایران کمک‌ها و حمایت‌هایی که تهران می‌تواند به لبنان تقدیم کند را مورد بحث قرار دادیم، ما این پیشنهادات را بررسی و درمورد آن‌ها تصمیم گیری خواهیم کرد.

تور اروپایی که اتفاق نیفتاد

نوزدهم شهریور شبکه ان اچ کی ژاپن طی خبری اختصاصی اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، به چند کشور اروپایی سفر می‌کند. البته پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه هفدهم شهریور  هم در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اعلام کرد که سفر‌هایی برای وزیر امور خارجه کشورمان در پیش است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود. البته به دلایلی این سفر انجام نشد.