یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به امضای سند راهبردی همکاری ایران و چین نوشت که این توافق خبر بدی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.

توافق ایران و چین خبر بدی برای اسرائیل است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی به بررسی سند راهبردی همکاری ایران و چین پرداخت و نوشت که این همکاری خبر بدی است اما می‌تواند برای اسرائیل بدتر باشد.

در گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «زمانی که تابستان گذشته جزئیات توافق امنیتی و اقتصادی 25 ساله چند میلیارد دلاری میان ایران و چین فاش شد،‌ روزنامه جروزالم پست در مقاله‌ای نوشت که توافق پیشنهادی ایران و چین خبر بدی برای اسرائیل است. هم اکنون که "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران و "وانگ یی" همتای چینی وی روز شنبه در تهران این توافقنامه را امضا کردند،‌همچنان این توافق چیز خوبی برای نگرانی اسرائیل به شمار نمی‌آید».

پکن و تهران آمریکا را جدی نگرفته‌اند

بر اساس گزارش جروزالم پست، چیزی که در نقطه کنونی بیش از محتوای توافقنامه مهمتر است پیامی است که در زمان کنونی ارسال می‌شود و پیام این است که پکن و تهران آمریکا را جدی نگرفته‌اند.

«کاراس ویت»، مدیر اجرایی اندیشکده سیگنال که درباره روابط رژیم صهیونیستی و چین تحقیق می‌کند، ‌روز دوشنبه گفت که این توافق 100 درصد بیانیه‌ای به آمریکا است.

«شیرا انرون» مشاور ویژه موسسه رند گفت شیوه‌ای که این توافق منتشر شده به محاسبات چینی‌ها در برابر آمریکا نسبت به وابستگی واقعی و علاقه آنها به ایران بسیار بیشتر ارتباط دارد».

چین پیشتر و به دلیل حساسیت آمریکا در روابط خود با ایران بسیار محتاط بود اما رویدادهای اخیر پکن را به رها کردن این احتیاطها کشانده است.

هفته پیش آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و کانادا چند مقام ارشد چین را با ادعای نقش داشتن در نقض حقوق اویغورها در سین‌کیانگ تحریم کرد.

این تحریم‌ها تنها چند روز پس از جدال کلامی وانگ با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی‌اش در دیدار در آلاسکا اعمال شد. چین نیز اقدام غربی‌ها را با تحریم تعدادی از مقام‌هایشان پاسخ داد.

کاراس ویت معتقد است که پکن توافق با تهران را به عنوان مسیر دیگری برای ایستادن در برابر آمریکا می‌بیند.

وانگ پس از دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران از سیاست‌های آمریکا در قبال کشورش و ایران انتقاد کرد و گفت: «آمریکا باید درباره ویروانی که صلح منطقه و ثبات بین‌المللی به دلیل خروج از توافق هسته‌ای و همچنین زیان‌هایی که به کشورهای مربوطه ایجاد کرده تامل کند و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را هر چه سریعتر لغو کرده و اقدامات علیه چین را متوقف کند».

جروزالم پست در ادامه گزارش خود نوشت: «ایران همچنان تحت تحریم‌های فشار حداکثری که توسط دولت ترامپ از سال 2018 اعمال شده، ‌قرار دارد و دولت بایدن نیز اعلام کرده تنها در صورتی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهد گشت که ایران به پایبندی به این توافق بازگردد».

ایران نیز بارها به این خواسته آمریکا پاسخ داده و گفته تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، تهران کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف نخواهد کرد.

تهران تاکید کرده که هیچ پیش نیازی برای از سرگیری تعهدات واشنگتن در برجام وجود نداشته و این کشور نخست باید اقدام کند.

توافق اخیر تهران و پکن واکنشی به ادامه تحریم‌ها علیه تهران است

شیرا انرون معتقد است که ایران و چین با توافق اخیر اهرم فشار و بی‌صبری خود در واکنش به ادامه تحریم‌ها علیه تهران را نشان دادند.

این روزنامه صهیونیستی در گزارش خود نوشت: «اسرائیل بخش بسیار کوچکی از رقابت قدرت‌های بزرگ میان آمریکا و چین بوده که این رقابت در حال حاضر در ایران در انجام است اما ویت میگوید که پکن آگاه است که اسرائیل احتمالا نگرانی خود از این توافق را به واشنگتن منتقل خواهد کرد».

توافق ایران و چین باعث تضعیف موضع واشنگتن در مذاکرات آتی در برجام می‌شود

بر اساس این گزارش،‌ توافق ایران و چین باعث قدرتمند شدن ایران و تضعیف موضع واشنگتن در مذاکرات برنامه‌ریزی شده در توافق هسته‌ای خواد بود که خبری بدی برای اسرائیل به شمار می‌آید اما محتوای ظاهری توافق می‌تواند بدتر باشد.

وزارت خارجه چین در پیامی که پس از دیدار اخیر میان وانگ و روحانی منتشر کرد تاکید داشت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و حتی غیر اخلاقی به شمار می‌آید.

نه چین و نه ایران تا کنون جزئیات سند راهبردی را منتشر نکرده‌اند اما تنها اعلام کرده‌اند که این سند «شراکت راهبردی جامع» بوده که به تعمیق روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف می‌پردازد که از جمله زمینه‌هایی که اشاره شده مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و پیشبرد همکاری‌ها در مقابله با تروریسم است.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود به انتشار بخش‌هایی از گزارش اخیر «روزنامه نیویورک تایمز» درباره برخی جزئیات سند راهبردی میان ایران و چین پرداخت اگر چه موارد ذکر شده در گزارش نیویورک تایمز غیر مستند بوده است اما جروزالم پست نوشت که همکاری اطلاعاتی، فروش تسلیحات و رزمایش‌های مشترک  بخشی از نگرانی رژیم صهیونیستی از این توافق به شمار می‌آید.

هر چند که شیرا انرون گفته اسرائیل نباید از رویکرد چین در خاورمیانه نگران باشد و پکن چارچوب توافق مشابهی را نیز با عربستان سعودی و امارات داشته است. در واقع وانگ یی پیش از سفر به تهران در ریاض بوده و پس از تهران نیز به ابوظبی سفر کرد.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

پیش از این نیز نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال‌های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.