جوکار نماینده مجلس با بیان اینکه اصلاحات انجام شده درباره اصلاح قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال و حدود ۱۴ مورد اشکال به آن وارد شده است، تاکید کرد: ما این موارد را برطرف کردیم و تلاش می‌کنیم که اصلاح آن در انتخابات ۱۴۰۰ اجرایی شود.

جزئیات ایراداتی که شورای نگهبان به قانون انتخابات گرفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس کمیسیون شورا‌ها گفت: اشکالات اصلاح قانون انتخابات را مرتفع کردیم و و تلاش می‌کنیم که اصلاح آن در انتخابات ۱۴۰۰ اجرایی شود.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله‌ای که درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد این است که قانون اساسی در برخی موارد هیچ گونه معیار دقیق و معینی تعیین نکرده است.

وی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورا‌ها درباره میزان تحصیلات، سوابق و مدارک مورد نیاز کاملا شفاف است، اما در انتخابات ریاست جمهوری حداقلی مثل میزان تحصیلات وجود ندارد، به همین دلیل همه افراد خود را محق می‌دانند که در انتخابات ثبت نام کنند، تا جایی که حتی کلیپ‌هایی هم پخش می‌شود که موجب وهن به این جایگاه می‌شود، شخصی باید در این انتخابات شرکت کند که دارای وجاهت قانونی، سابقه اجرایی و با برنامه باشد، پیش آمده که ما ۲۰۰۰ نفر را رد صلاحیت کرده ایم.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با اشاره به اصلاح قانون انتخابات و شرایط حضور داوطلبان گفت: ما در اصلاح قانون شرایط و معیار‌های اولیه را ذکر کردیم، اما حرف آخر را شورای نگهبان می‌زند، به این شکل که مثلا افرادی که تحصیلات کمتری دارند، نتوانند در انتخابات ثبت نام کنند تا در مقابل افرادی که واجد شرایط هستند و جایگاه شایسته دارند در انتخابات شرکت کنند.

جوکار اظهار کرد: اصلاحات انجام شده درباره اصلاح قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال و حدود ۱۴ مورد اشکال به آن وارد شده است، برخی از این اشکالات شکلی و محتوایی است که ما این موارد را برطرف کردیم و تلاش می‌کنیم که اصلاح آن در انتخابات ۱۴۰۰ اجرایی شود.