وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی از اروپایی‌ها خواست که ضمن احترام به تعهدات برجامی خود در نشست وین سازنده ظاهر شوند و بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای که ایران آنها را راستی آزمایی کند، تأکید کرد.

ظریف خطاب به همتای انگلیسی: در نشست وین سازنده ظاهر شوید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) ۱۴ فروردین به درخواست «دومینیک راب» همتای انگلیسی، با وی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. 

طرفین در این گفت‌وگو آخرین تحولات مربوط به برجام و به ویژه برگزاری نشست پیش روی کمیسیون مشترک در وین را مورد بررسی قرار دادند. 

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آنها را راستی آزمایی کند تاکید کرد و افزود: در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت. 

وزیر امور خارجه کشورمان از کشورهای اروپایی عضو برجام خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند. 

وزیر خارجه انگلیس نیز در این گفت‌وگو گفت که کشورش برای به ثمر نشستن مذاکرات تلاش خواهد کرد. 

دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین در مورد برخی مسائل سیاسی و کنسولی دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه ایران و فرانسه نیز دیروز تلفنی گفت‌وگو کردند. 

ظریف پس از این گفت‌وگوی تلفنی در توئیتی نوشت: امروز در تماس تلفنی با لودریان وزیر خارجه فرانسه، به فرانسه توصیه کردم در نشست هفته آینده در وین موضعی سازنده در خصوص برجام به نمایش بگذارد. از فرانسه خواستم به تعهدات خود ذیل توافق برجام احترام ‌گذاشته و اجرای تحریم‌های غیرقانونی اعمالی از جانب ایالات متحده را متوقف کند. 

روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام به صورت حضوری در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برگزار شود و آمریکایی‌ها هم اعلام کرده‌اند که همزمان در وین حضور خواهند داشت و رایزنی‌هایی را با طرف‌های دیگر برجامی به جز ایران انجام می‌دهند. روز جمعه نشست مجازی این کمیسیون برگزار و طرفین توافق کردند مباحث را روز سه‌شنبه در وین از سر بگیرند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکایی‌ها نخواهند داشت.