درحالی‌که 6 سال از مقاومت ملت و ارتش یمن می‌گذرد و در شرایطی که طی روزهای گذشته حملات مقاومت به عمق امنیتی سعودی افزایش پیدا کرده است، ریاض مجبور به ارائه پیشنهاد آتش‌بس شد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرزان شهیدی 

درحالی‌که ۶ سال از مقاومت ملت و ارتش یمن می‌گذرد و در شرایطی که طی روزهای گذشته حملات مقاومت به عمق امنیتی سعودی افزایش پیدا کرده است، ریاض مجبور به ارائه پیشنهاد آتش‌بس شد.وزیر خارجه عربستان اخیرا  اعلام کرد کشورش یک ابتکار جدید صلح ارائه کرده که ازجمله شامل آتش‌بس سراسری زیر نظر سازمان ملل است.فیصل بن فرحان آل سعود اظهار داشت: این ابتکار همچنین شامل بازگشایی فرودگاه صنعا، اجازه ورود سوخت و مواد غذایی از طریق بندر حدیده و ازسرگیری مذاکرات سیاسی بین حکومت مورد حمایت عربستان در یمن و حوثی‌های موردحمایت ایران است. به گفته فیصل به‌محض این‌که «حوثی‌ها» با این ابتکار موافقت کنند، آن اجرایی می‌شود.وزیر خارجه عربستان که در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: اکنون این موضوع بستگی به حوثی‌ها دارد. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع خود را در اولویت قرار دهند یا منافع ایران را.

فصیل بن فرحان افزود: طرح عربستان سعودی اواخر وقت به حوثی‌ها (انصارالله) و دولت موردحمایت جامعه جهانی تسلیم خواهد شد.وزیر امور خارجه عربستان گفت که ریاض امیدوار است حوثی‌ها به این طرح برای حفظ جان مردم یمن و حل‌وفصل بحران انسانی  پاسخ مثبت بدهند. وی با بیان این‌که این طرح شامل شروع مجدد گفت‌وگوهای سیاسی برای خاتمه دادن به بحران یمن است، گفت انتظار دارد ایالات‌متحده از این طرح حمایت و برای موفقیت آن با ریاض همکار کند.

  واکنش انصارالله

پس از اعلام پیشنهادهای تازه عربستان یک مقام ارشد انصارالله در واکنش به آن گفت که این طرح «هیچ‌چیز جدیدی ندارد»، زیرا همچنان تقاضای ما برای رفع کامل محاصره فرودگاه صنعا و بندر حُدیده را بی‌پاسخ گذاشته است.محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد انصارالله به خبرگزاری رویترز گفت: عربستان خود بخشی از جنگ است و باید فورا محاصره دریایی و هوایی تحمیل‌شده بر یمن پایان یابد. ما انتظار داشتیم که عربستان سعودی پایان محاصره بنادر و فرودگاه‌ها و اجازه ورود 

۱۴ کشتی توقیف ‌شده توسط ائتلاف را اعلام کند، زیرا اجازه فعالیت به فرودگاه‌ها و بنادر یک حق انسان‌دوستانه است و نباید به‌عنوان ابزار فشار استفاده شود.

محمد عبدالسلام باوجوداین گفت که انصارالله مخالف مذاکره و آتش‌بس نیست و حاضر است در صورت تحقق شروط موردنظر (ازجمله رفع محاصره) به گفت‌وگو با سعودی‌ها و همچنین ایالات‌متحده و کشور میانجی، یعنی عمان، در تلاش برای رسیدن به توافق صلح ادامه دهد.نصرالدین عامر، معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن (دولت صنعا) نیز در مصاحبه‌ای با الجزیره ضمن ابراز بدبینی به طرح عربستان گفت که طرح اعلام‌شده از سوی سعودی‌ها چیز جدیدی ندارد.

  تلاش برای خروج از باتلاق

به تعبیر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر نوروزی، عربستان سعودی با تشویق و حمایت آمریکا در باتلاق یمن گرفتار شده و هم خارج شدن از جنگ برایش ضرر دارد هم ادامه دادن آن.به همین دلیل اقدام تازه ریاض تلاشی مذبوحانه برای خروج از معرکه‌ای است که هم در عرصه میدانی و هم سیاسی و حیثیتی دچار شکست شده‌اند.این در حالی است که با گذشت 

۶ سال از جنگ یمن، سعودی‌ها بارها تلاش کردند تا به‌طور آبرومندانه از این باتلاق خارج شوند و حتی تلاش کردند تا از سازمان‌های بین‌المللی یا آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی به‌عنوان میانجی استفاده کنند.طبق گزارش‌های رسمی، جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است ازجمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به دلیل حملات هوایی ائتلاف سعودی جان خود را ازدست‌داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی و بیماری جان‌باخته و این کشور با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی پس از جنگ جهانی دوم دست‌وپنجه نرم می‌کند.سعودی‌ها همواره تلاش کرده‌اند از مسئولیت جنایات و فجایع انسانی در جنگ یمن شانه خالی کنند و ضمن فرافکنی و پیش کشیدن پای ایران در این جنگ، چهره خود را تطهیر کنند.شگرد دیگر سعودی‌ها تمسک به طرح‌های یک‌جانبه آتش‌بس و متهم کردن انصارالله به عدم پذیرش آشتی می‌باشد. این در حالی است که مقاومت یمن ابایی از مذاکره و آتش‌بس ندارد، اما شروطی که مطرح کرده و عمدتا انسانی بوده است، هیچ‌گاه توسط سعودی‌ها پذیرفته نشده است.

وزیر خارجه عربستان تلاش کرده است تا در ارائه پیشنهاد آتش‌بس، نگرانی و التماس سعودی‌ها برای پایان جنگ را پنهان کند، اما کاملا معلوم است که حملات ماه‌های گذشته و نیز عملیات مارب فشار زیادی را به سعودی‌ها و ائتلاف آنان وارد کرده و شاهد آن هستند که معادله جنگ علیه آنان رقم خورده است.مقاومت یمن در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن، در استان مارب پیشروی‌های چشمگیری انجام داده و تا نزدیکی شهر مارب رسیده است. همچنین حملات موشکی و پهپادی خود را به خاک عربستان افزایش داده و میادین نفتی، فرودگاه‌ها و تأسیسات این کشور را هدف قرار داده‌ است.

 سعودی‌ها سردرگم هستند 

ریاض از سوی دیگر می‌کوشد که چهره خود را نزد دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا به رهبری جو بایدن ترمیم کند تا از حمایت‌های بایدن برخوردار شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اعلام کرده بود ازاین‌پس از عربستان در این جنگ حمایت نخواهد کرد.آمریکا همچنین در ظاهر سیاست‌های دولت پیشین ایالات‌متحده درزمینهٔ قرار دادن انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی را کنار گذاشته و اجازه داده است که کمک‌های آمریکا به مناطق تحت کنترل این جنبش فرستاده شود.

هرچند آمریکا از طرح ابتکاری عربستان استقبال کرده است، اما با توجه به شرایط موجود، افق روشنی از  ابتکار جدید عربستان سعودی به چشم نمی‌خورد. طبق تجربه، آتش‌بس یک‌جانبه این کشور در سال گذشته با شکست روبه رو شد. در توافق آتش‌بس در مذاکرات سوئد در آذرماه سال ۹۷ 

هم سعودی‌ها به تعهدات خود پایبندی نشان ندادند.به همین دلیل طرح جدید عربستان نیز چیزی فراتر از یک مانور سیاسی تبلیغاتی برای فرار از شکست در جنگ نبوده و به همین دلیل انصارالله دست ریاض را خوانده و نسبت به آن واکنش مثبتی نشان نداده است.