نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مثبت خود، دو گزارش از تخلفات دولت را در زمینه گرانی و همچنین نقض قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی به قوه قضائیه ارسال کردند؛ تخلف عمده‌ای که هر دو گزارش به آن‌اشاره کرده بود عدم بازگشت وظایف بخش بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بود که به گرانی‌های اخیر هم دامن می‌زد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عدم اجرای قانون تنظیم بازار توسط دولت در نشست علنی دیروز (سه شنبه 17 فروردین) پارلمان بررسی شد.

نمایندگان مجلس پس از شنیدن گزارش کمیسیون اقتصادی درباره گرانی و نابسامانی‌های اخیر بازار، با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند؛ این مصوبه 202 رأی موافق، 8 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر را به همراه داشت.

به قوه قضائیه ارسال شد

علاوه‌بر این، گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد و نمایندگان بعد از شنیدن این گزارش با ۱۷۹ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نفر با ارسال آن به قوه قضائیه موافقت کردند.

 بررسی پرونده گرانی مرغ در مجلس؛ قصور دولت در ایجاد رانت و تنظیم بازار

گفتنی است، نخستین دستور کار نشست علنی دیروز (سه شنبه ۱۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی درباره توزیع نهاده‌های دامی بود. در این گزارش که از سوی سید جواد ساداتی نژاد رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس قرائت شد به روندی‌اشاره شد که کشور ایران از تولید سالانه دو و نیم میلیون تن مرغ و صادرات آن حالا به وارد‌کننده ۵۰ هزار تن مرغ برای جبران کمبود در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

گرانی مرغ، ۵ مقصر اصلی دارد

گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس نشان می‌داد که موضوع مرغ ۵ مقصر اصلی دارد که تصمیمات غیر کارشناسی رئیس‌جمهور، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیر فنی و نقص فنی وزارت صنعت تصمیمات غیر صحیح وزارت جهاد کشاورزی و عدم تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی مجموعاً این آشفته بازار را ایجاد کرده است.

رئیس‌کمیسیون کشاورزی در جریان قرائت این گزارش به مواردی همچون رانت زا بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها ‌اشاره کرد و گفت: یک تریلر نهاده ۵ میلیارد تومان سود دارد و این ام الفساد این اتفاقات است و علیرغم نظر کمیسیون کشاورزی و متخصصین و کارشناسان درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۰ نهایتاً مجدداً ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها را در سال ۱۴۰۰ داریم.

تعیین سقف قیمتی در واردات نهاده‌های دامی سقف قیمت نیز در این گزارش رانت زا توصیف شده و تاکید شد: لغو قانون مصوب مجلس یعنی قانون انتزاع و برگشت اختیارات وزارت جهاد از مشکلات اصلی در این زمینه بوده است.

به گفته ساداتی نژاد رئیس‌جمهور حتی در مقابل توافق وزرای صمت و جهاد وارد شدند و آن را ابطال کردند لذا ساماندهی و کنترل بر بازار به دلیل واگذاری به وزارت صمت وجود ندارد.

گلایه وزیر از احتکار مرغ

سیدکاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی که دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور داشت، بعد از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی در اظهاراتی گفت: در محصولات پروتئینی چه گوشت قرمز که به تولید ۸۸۱ هزار تن رسیدیم و چه شیر که بالغ بر ۱۱ میلیون تن تولید داریم و چه گوشت مرغ که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم امروز با مشکل تولید مواجه نیستیم، از ابتدای سال گذشته تا بهمن ما با بالاترین میزان جوجه ریزی مواجه بودیم و جوجه ریزی توسط چند سیستم تحت کنترل است میزان انحراف از جوجه ریزی ۱.۲ می‌باشد.

وی گفت: ما امروز با احتکار و منجمدکردن رو به رو هستیم در شهر تهران که نیاز ۱۲۰۰ تن می‌باشد به ترتیب در 3 شیفت هزار تن بسته بندی اتفاق افتاده است در نهایت دولت تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد و مسئولیت آن با وزیر جهاد است، سه روز کاری از تشکیل این کارگروه می‌گذرد اما اقدامات خوبی در حال انجام است ما در تلاش هستیم تا فضای مناسبی را در بازار ایجاد کنیم تنها در استان کهگیلویه و چند استان دیگر در تأمین مرغ مشکل وجود دارد که برای آنها نیز استان معین تعیین شده است.

در جریان رسیدگی به این گزارش چند نماینده مجلس به بیان مشکلات این حوزه پرداختند از جمله حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر گفت: 3460 واحد مرغداری با وجود دریافت نهاده با ارز 4200 تومانی از تحویل مرغ کشتارشده به بازار خودداری کرده و یا احتکار کردند.

سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر هم با بیان اینکه 80 درصد نهاده‌های دامی از خارج تأمین می‌شود در صورتی که امکان تولید این محصولات در کشورمان وجود دارد گفت: به نظر می‌رسد سیاست مدونی در این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور باید پاسخگوی ایجاد رانت در توزیع نهاده‌ها باشد

در این رابطه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طی تذکری با‌اشاره به اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی در مورد عملکرد دولت و وزارتخانه‌های مرتبط به قیمت مرغ و محصولات کشاورزی و ارسال این پرونده به قوه قضائیه، اظهار داشت: رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگوی عملکرد خود به دستگاه قضایی باشند.

سلیمی با بیان اینکه «ایستادن مردم در صف براساس کدامیک از اصول قانون اساسی است؟» تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید پاسخگوی ایجاد رانت در توزیع نهاده‌ها باشد.

با ترک فعل مدیران توزیع مرغ برخورد شود

همچنین، مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه عملکرد دولت موجب از دست رفتن اعتماد مردم شده است، خواستار برخورد با ترک فعل مدیران توزیع نهاده، تولید و توزیع مرغ شد.

دولتمردان پاسخ دهند برای گرفتاری‌های مردم چه کردند

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان، طی تذکری اظهار داشت: در حال حاضر لازم است به دولت این تذکر داده شود که هنوز ماه مبارک رمضان نیامده است، پس از الان فکری کنید تا فردا بحران مرغ و تخم مرغ مردم را گرفتار نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولتمردان پاسخ دهند برای گرفتاری‌های مردم چه کردند؟ واقعاً ببینید مملکت را به چه روزی انداختید.

صف‌های طولانی در شأن ملت ایران نیست

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان طی تذکر شفاهی اظهار داشت: این چه سیاستی از سوی رئیس‌جمهور است که سال جدید را نقطه پایانی افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کند و از سوی دیگر قیمت خودرو را افزایش می‌دهد.

وی افزود: صف‌های طولانی در شان ملت ایران نبوده و زمینه نارضایتی و کاهش سرمایه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

قالیباف: نابسامانی‌ها، ساختاری و مدیریتی است

محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم پس از استماع گزارش وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی درباره کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی اظهار داشت: در حال حاضر مهلت مصوبه شورایعالی هماهنگی اقتصادی در سال 98 درباره بند یک ماده 1 قانون تمرکز وظایف بین وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت تمام شده و از آنجا که تمدید مجدد آن در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی تصویب نشد، مقرر شد در نخستین جلسه امسال این موضوع تعیین تکلیف شده و وظایف به مسیر قانونی خود بازگردند.

وی افزود: یکی از‌اشکالات اساسی و جدی که موجب نابسامانی‌های موجود در حوزه مرغ و تخم مرغ شده،‌اشکالات ساختاری و مدیریتی است؛ زنجیره تولید، توزیع و نظارت این نابسامانی را ایجاد کرده است.

رئیس‌مجلس تصریح کرد: خواست مجلس، بازگشت وظایف وزارت جهاد کشاورزی به مسیر قانونی است؛ وزرای صمت و جهاد کشاورزی با این موضوع موافق هستند، بنابراین با این تصمیم قطعاً نابسامانی موجود پایان می‌یابد.

«تأیید مشروط» لوایح FATF باعث سوءاستفاده دولت می‌شود

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس، در جلسه علنی دیروز مجلس و در تذکر شفاهی، با‌اشاره به بررسی دو لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون جهانی مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) و الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در نشست چهارشنبه (امروز) مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: اعضای محترم مجمع نسبت به خطرات این دو لایحه و نیز ارتباط آن با انتخابات 1400 توجه داشته باشند و از مسئولیت آن شانه خالی نکنند.

وی با ‌اشاره به مطرح شدن برخی خبرها مبنی بر تصویب مشروط این لوایح در مجمع، تصریح کرد: تأیید مشروط این لوایح، قطعاً زمینه سوءاستفاده دولت را (در ایام انتخابات) فراهم می‌کند.

رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مقطع حساس، به وظیفه انقلابی و قانونی خود عمل کند و همه مراقب باشیم که کشور را با این مسائل دچار بحران نکنیم.

کلیات طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» به تصویب مجلس رسید

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» که در جلسه قبلی مجلس اولویت بررسی آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، در دستورکار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

ثبت تمام معاملات مسکن و دریافت کد رهگیری الزامی شد

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درج کلیه معاملات خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ کد رهگیری الزامی شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح «جهش تولید مسکن»، مواد دیگری از این طرح را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان با تصویب ماده 19 طرح جهش تولید مسکن، مقرر کردند «در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، درج کلیه معاملات خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ کد رهگیری الزامی است.»

قدردانی 233 نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی رسانه ملی

تقدیر نمایندگان از دست‌اندرکاران سریال گاندو

خبر دیگر آنکه، وکلای ملت در جلسه علنی دیروز مجلس با صدور بیانیه‌ای که به امضای 233 نماینده رسید، حمایت و قدردانی خود را از رسانه ملی بابت برنامه‌های نوروزی اعلام کردند.

نمایندگان مجلس همچنین با امضای بیانیه دیگری از تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگران و تمام دست‌اندرکاران سریال گاندو تقدیر و تشکر کردند.