سخنگوی اتحادیه اروپا تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را یک «تحول بسیار نگران‌کننده» خواند.

واکنش اتحادیه اروپا به افزایش سطح غنی‌سازی ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنا بر گزارش «یاهونیوز»، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا بدون اشاره به انفعال طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای، گفت: «هیچ‌گونه توضیح موثق یا توجیه غیرنظامی برای چنین اقدامی از طرف ایران وجود ندارد».

روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه نیز تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای مشترک، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایرانی را مایه نگرانی شدید خوانده بودند.

دو روز پس از حادثه نطنز (سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه)، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد خبر داد و پس از آن «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مقدمات اجرایی آن از سه شنبه شب در نطنز شروع می‌شود.

«کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس نیز بعد از آن در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی ۶۰ درصد واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و در تازه‌ترین این موارد، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه گفت که اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، بر خلاف توافق هسته‌ای (برجام) است. (جزئیات بیشتر)

دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز پنج‌شنبه (26 فروردین ماه) با یک روز تأخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا، در وین برگزار شد و «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد که کمیسیون مشترک برجام امروز (شنبه) مجدداً تشکیل جلسه خواهد داد.

ایران بارها تأکید کرده است که ایالات متحده برای بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند