رئوفیان عنوان کرد: اگر احزاب جایگاه اصلی و واقعی خود را پیدا کنند، می‌توانند موجب افزایش مشارکت و انتخاب هوشیارانه شوند.

انتقاد کاندیدای ریاست جمهوری از جایگاه احزاب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالقاسم رئوفیان با حضور در برنامه «راهبرد سیزده» رادیو گفت‌وگو به موضوع موضوع نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: آنچه مسلم است به تناسب شان و جایگاه رفیعی که قانون اساسی برای احزاب در نظر گرفته، به آن توجه نشده است، از این رو احزاب قوی در کشور شکل نگرفته اند.

وی افزود: بسیاری از گروه‌ها و مجموعه‌هایی که با نام حزب در ایران شکل گرفته اند، معیار‌های حزب را ندارند بلکه بیشتر با دورهمی‌ها شناخته می‌شوند که به شکل موسمی و فصلی به صحنه می‌آیند و پس از اتمام انتخابات و رقابت‌های سیاسی به پستو می‌روند و پنهان می‌شوند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، دلایل شکل گرفتن احزاب واقعی در کشور را برشمرد و گفت: بر خلاف آنچه که در قانون آمده است، ساختار‌های موجود حاکمیتی، میل و اراده چندانی برای تقویت بنیه احزاب ندارد و احزاب سیاسی با بسیاری از ساختار‌های حاکمیتی همسو نیستند و از سوی دیگر روحیه نقد و نقدپذیری در کشور ما بسیار پایین است.

رئوفیان ادامه داد: احزاب، ارزش چندانی برای خود قائل نیستند و خود را در جایگاهی که کارکرد حزبی داشته باشند نمی‌بینند. جامعه ایران هم به سطحی از فرهنگ حزبی نرسیده است که ضرورت وجود آن را در کشور احساس کند. همچنین دولت‌ها توجهی به احزاب ندارند و به صورت سلیقه‌ای با آن‌ها برخورد می‌کنند.

وی یادآور شد: کارکرد احزاب در کشور به واسطه دستگاه‌های موازی که کار سیاسی و انتخاباتی انجام می‌دهند، نمود چندانی پیدا نمی‌کند. در واقع در انتخابات متعدد گذشته و یا انتخابات پیش رو، گروه‌هایی غیر از احزاب و گروه‌های سیاسی تولیت امور را به دست می‌گیرند و این یعنی بی توجهی به نقش احزاب سیاسی که تاثیر نامناسبی بر افکار عمومی داشته است.

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفتگو مبنی بر تفاوت جریان و حزب، اظهار کرد: محوریت تشکیل جریان‌های سیاسی در کشور، احزاب و گروه‌های سیاسی نیستند. عامل تشکیل جریان‌های سیاسی جمعی از فعالان سیاسی هستند که عضو حزب نیستند یا اگر هستند نسبت به این مسائل روی خوش نشان نمی‌دهند.

رئوفیان معتقد است: برای ساماندهی وضعیت احزاب باید در قانون اساسی بازنگری کرد و بخش مربوط به احزاب را حذف کرد یا اگر این بخش وجود دارد باید جدی گرفته شود.

وی با بیان این که ثبت احزاب متعدد در کشور نفعی برای سیاست ندارد، عنوان کرد: اگر حزب‌های جدید که بر اساس قانون ثبت شده اند مورد ارزیابی قرار بگیرند، پی می‌بریم که هیچ یک معیار‌های لازم برای حزب بودن را ندارند. درواقع بهتر است به جای آن که تعداد زیادی احزاب ثبت شوند، چند حزب قوی داشته باشیم.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، آگاهی بخشی را یکی از وظایف اصلی و مهم احزاب دانست و عنوان کرد: احزاب باید بتوانند با کانال کشی فکری در جامعه، هم سطح بینش مردم را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را افزایش دهند و هم تعمیق سیاسی ایجاد کنند. حاصل دور شدن احزاب از نقش خود این است که مردم در انتخابات به یک لیست ۳۰ نفره رای می‌دهند و کل مجلس یک دست از یک جریان می‌شود.

رئوفیان در خاتمه گفت: احزاب باید با نگاهی به انتخابات پیش رو وارد شوند که موجب مشارکت حداکثری مردم شود که لازمه آن نقد و بررسی عملکردهاست.