انتخاب/ یک هفته پس از آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد در نطنز، خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران تعداد سانتریفیوژ‌های غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را از دو مجموعه آبشار به یک مجموعه کاهش داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رویترز می گوید ایران هم اکنون در یک کارگاه که بر سطح زمین واقع است از یک آبشار سانتریفیوژ‌های آی آر-۶ برای غنی سازی ۶۰ درصدی استفاده می‌کند و ضایعات اورانیوم این فرآیند را برای غنی سازی ۲۰ درصدی به یک آبشار ماشین‌های آی آر-۴ تزریق می‌کند.


گزارش آژانس به علت ایجاد این تغییر یا اینکه چند سانتریفیوژ در هر آبشار وجود دارد، اشاره‌ای نمی‌کند.

کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در وین، اعلام کرده تغییراتی که در عملیات غنی‌سازی داده شده بر مبنای "تصمیم فنی" بوده و پیش از آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد هم برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

غریب آبادی گفته این تغییرات برای "بهینه‌سازی" عملیات غنی سازی بوده و "نیازی به گمانه‌زنی عجیب نیست".

دولت‌های ایران و آمریکا، که برای احیای توافق هسته‌ای به طور غیرمستقیم در وین با یکدیگر مذاکره کرده‌اند، از پیشرفت گفتگو‌ها ابراز خرسندی کرده‌اند، هرچند هر دو می‌گویند مسیر دشواری تا احیای توافق هسته‌ای در پیش است.

گزارش قبلی آژانس در ماه فوریه گفته بود که در آبشار آی آر-۴ مذکور ۱۱۹ سانتریفیوژ و در آی آر-۶ نیز ۱۱۳ سانتریفیوژ وجود دارد.

روز پنجشنبه رویترز همچنین به نقل از یک گزارش آژانس خبر داده بود که ایران نصب سانتریفیوژی پیشرفته‌تر در مرکز غنی سازی اورانیوم در نطنز را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز آژانس در گزارش خود تایید کرده بود که تا روز چهارشنبه (۲۱ آوریل) در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز «شش آبشار تا سقف ۱۰۴۴ سانتریفیوژ آی آر-۲م و دو آبشار تا سقف ۳۴۸ سانتریفیوژ آی آر-۴ ... نصب شده است که از تعدادی از آن‌ها استفاده می‌شود.»

آژانس در گزارش قبلی خود مورخ ۳۱ مارس امسال از فعال بودن ۶۹۶ سانتریفیوژ آی آر-۲م و ۱۷۴ سانتریفیوژ آی آر-۴ خبر داده بود.

رویترز می‌نویسد در گزارش جدید آمده که ایران به آژانس اطلاع داده است قصد دارد سانتریفیوژ آی آر-۴ بیشتری را در نطنز نصب کند.

گزارش تازه آژانس همچنین می‌گوید ایران قصد نصب سانتریفیوژ‌های بیشتری را در نطنز دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در پی پایان دور اخیر مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ در وین اتریش، طرفین درباره احیای توافق هسته‌ای (برجام) ابراز خوش بینی کرده اند.