وقتی ما اصل رقابت را در انتخابات بپذیریم، به این معناست که شورای نگهبان هیچ مهندسی در جریان انتخابات نداشته باشد و در روند تایید صلاحیت‌ها رویکرد منطقی و معقولانه‌ای در پیش بگیرد. اگر مشی و رویکرد شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها قابل پذیرش باشد، حتما اصلاح‌طلبان هم کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند.

آغاز برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری ظریف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با قطعی شدن عدم کاندیداتوری حجت الاسلام «سید حسن خمینی» در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی، جریان اصلاحات به سراغ کاندیدا‌هایی نظیر «محمد جواد ظریف»، «اسحاق جهانگیری» و «محسن هاشمی رفسنجانی» رفته است. برخی از اصلاح طلبان «محمدرضا عارف» را هم در سبد بررسی‌های خود دارند و البته طیف تندروی این جریان هم نگاهش به کاندیداتوری افرادی است که قطعا از فیلتر نظارت شورای نگهبان عبور نخواهند کرد.

به گزارش «تابناک»؛ قوه عاقله جریان اصلاح طلبی به دنبال کاندیداتوری وزیر امور خارجه هستند و معتقدند که اگر شورای نگهبان او را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بپذیرد، هم شانس اصلاح طلبان برای پیروزی زیاد خواهد شد و هم اینکه مشارکت در انتخابات به طور جدی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه سال جاری افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که جریان اصلاحات آن را به نفع خود می‌داند.

امید اصلاح‌طلبان به کاندیداتوری ظریف

آنچه از جلسات اصلاح طلبان به گوش می‌رسد، این که آن‌ها تاکنون موفق به جلب رضایت ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نشده اند، اما از این مساله ناامید هم نیستند و تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط حضور وزیر امور خارجه در انتخابات در قامت کاندیدا به کار بسته اند، چون بر این باورند پس از سید «حسن خمینی» او تنها کسی است که می‌تواند امید جریان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات را زنده نگه دارد.

البته اصلاح طلبان در تمامی انتخاباتی که در سنوات مختلف برگزار شده، همواره عملکرد شورای نگهبان را دغدغه خود عنوان کرده اند و در طرف مقابل شورا نیز پاسخش این بوده که ملاک و معیار برای بررسی صلاحیت‌ها در این نهاد ناظر بر انتخابات صرفا قانون بوده و رنگ ها، تعلقات سیاسی و رویکرد‌های سیاسی هیچ جایگاهی در تصمیمات شورا نداشته و ندارد.

کمالی: امیدواریم کاندیدا‌های اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند

در همین زمینه، دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: در صورتی که نامزد‌های موردنظر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت شوند، بدون شک این جریان حضور پررنگی در عرصه انتخابات خواهد داشت.

«حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» با بیان اینکه نتیجه و رویکرد نهایی در بین جریانات اصلاح‌طلب درباره نحوه ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها هنوز تبیین و مشخص نشده است اظهار کرد: انتخابات یعنی برگزاری یک رقابت بین جریانات و تشکل‌های سیاسی؛ از این روی، بدون شک اگر یک جریان سیاسی نماینده یا چهره‌ای را برای حضور در عرصه انتخابات نداشته باشد، رقابتی شکل نمی‌گیرد و این به معنای بی‌اثر بودن انتخابات است.

شورای نگهبان هیچ مهندسی در جریان انتخابات نداشته باشد

وی افزود: وقتی ما اصل رقابت را در انتخابات بپذیریم، به این معناست که شورای نگهبان هیچ مهندسی در جریان انتخابات نداشته باشد و در روند تایید صلاحیت‌ها رویکرد منطقی و معقولانه‌ای در پیش بگیرد.

دبیرکل حزب اسلامی کار تصریح کرد: اگر مشی و رویکرد شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها قابل پذیرش باشد، به طور حتم اصلاح‌طلبان هم کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند.

رویکرد منطقی باشد، مشارکت حداکثری است

کمالی با ابراز بی اطلاعی از رایزنی جریانات و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به شورای نگهبان در راستای روند تایید صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید زمینه مشارکت همه مردم و جریانات سیاسی را در انتخابات فراهم کند و بستر انتخابات را باز بگذارد تا شاهد حضور و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.

وی تاکید کرد: بدون شک با توجه به سبقه و رویکرد اصلاح‌طلبان در ادوار مختلف انتخابات و میزان تلاش آن‌ها در جلب و جذب مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، حضور احزاب و تشکل‌های این جریان در انتخابات ۱۴۰۰ نیازمند یاری نهاد‌های نظارتی همچون شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌هاست.

تلاش برای قطعی کردن تایید صلاحیت ظریف

اصلاح طلبان، کاندیداتوری محمد جواد ظریف را برگ برنده خود می‌دانند و معتقدند اگر وزیر امور خارجه فعلی که خیلی از ملاحظات در ارتباط با مذاکره با آمریکا را کنار زده است، به میدان بیاید، می‌تواند موج بزرگی در روند انتخابات ایجاد کرده، باعث افزایش میزان مشارکت مردم در این پروسه شده و در نهایت شانس جدی برای جریان اصلاحات به جهت پیروزی در انتخابات ایجاد کند. مهمترین نگرانی آن‌ها در این راه رویکرد شورای نگهبان در مواجهه با کاندیداتوری ظریف است که به نظر می‌رسد سخنان «حسین کمالی» در همین راستا بیان شده باشد.