وارونه نمایی حقایق جاری در افغانستان، نقطه پایانی ندارد.طی روزهای اخیر، رسانه های غربی مدعی شده اند که افغانستان بدون آمریکا ، کشوری خواهد بود که نمی‌تواند به حیات مؤثر خود در نظام بین‌الملل ادامه دهد، این در حالی‌است که طی دو دهه اخیر، واشنگتن و شرکای آن در ناتو، به اصلی ترین عوامل بحران‌ساز و خشونت ساز در خاک افغانستان تبدیل شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وارونه نمایی حقایق جاری در افغانستان، نقطه پایانی ندارد.طی روزهای اخیر، رسانه های غربی مدعی شده اند که  افغانستان بدون آمریکا ، کشوری خواهد بود که نمی‌تواند به حیات مؤثر خود در نظام بین‌الملل ادامه دهد، این در حالی‌است که طی دو دهه اخیر، واشنگتن و شرکای آن در ناتو، به اصلی ترین عوامل بحران‌ساز و خشونت ساز در خاک افغانستان تبدیل شده‌اند. 

شبکه دویچه وله در یکی از گزارش‌های خود در این خصوص مدعی شده است که آمریکا قصد دارد برای محافظت از سربازان خود در حین خروج از افغانستان، نیروی نظامی بیشتری موقتا به افغانستان اعزام کند. فرمانده سنتکام هشدار داده است ارتش افغانستان بدون حمایت آمریکا دچار فروپاشی می‌شود.

ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در غرب آسیا  و شمال آفریقا)  گفت: بدون حمایت آمریکا آینده خوبی برای افغانستان پیش‌بینی نمی‌کند! فرمانده سنتکام با حضور در کنگره آمریکا در واشنگتن توضیح داد: برای محافظت از نیروهای بین‌المللی هنگام خروج از افغانستان، موقتا سربازان دیگری به این کشور اعزام خواهند شد. به گفته این ژنرال آمریکایی این رویه‌ای عادی است و خروج از افغانستان با موفقیت انجام خواهد گرفت. 

ژنرال مک کنزی پس از سخنان خود در سنای آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی نیز شرکت کرد. او در مورد تعداد سربازانی که باید به افغانستان اعزام شوند توضیح بیشتری نداد اما از وضعیت امنیتی آینده افغانستان ابراز نگرانی کرد. مک‌ کنزی نسبت به توانایی دولت افغانستان در محافظت از سفارت آمریکا در کابل نیز ابراز تردید کرد.

به گفته مک کنزی، طالبان در حال حاضر با ۵۰ هزار نیرو مناطق بیشتری را  نسبت به ۱۰ سال پیش تحت کنترل خود دارد. فرمانده سنتکام درباره توانایی‌ نیروی هوایی افغانستان بدون پشتیبانی خارجی نیز ابراز تردید کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفت ایالات متحده نمی‌خواهد بیش از این در افغانستان حضور داشته باشد و دستور داد سربازان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج شوند. این در حالی است که فرماندهان ارتش آمریکا خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را توصیه نمی‌کنند. آن‌ها می‌گویند خروج از افغانستان باید بسته به اوضاع امنیتی و به صورت تدریجی انجام بگیرد.  شبکه دویچه وله مدعی شده است که نگرانی در داخل افغانستان نیز در ارتباط با خروج سربازان آمریکایی وجود دارد.

 واقعیت ماجرا چیست؟

در سال ۲۰۰۱ میلادی، جورج واکر بوش و همراهان نو محافظه‌کار او، با هدف آغاز سلسله جنگ‌های مخرب خود در منطقه شبه قاره هند و غرب آسیا، افغانستان را هدف قرار داده و بنا بر ادعای خود، طالبان را در عرض دو روز سرنگون کردند. اما اکنون مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که طی دو دهه حضور در افغانستان، طالبان قدرت بیشتری گرفته و از سوی دیگر، ناتو خود به عامل تنش ساز و بحران‌زا در افغانستان و شبه قاره تبدیل شده است! بدیهی است که این ادعای دروغین در حالی صورت می‌گیرد که بیش از یک‌صد هزار نفر غیر نظامی در افغانستان پس از سال ۲۰۰۱ میلادی و براثر عملیات‌های ناتو و جنگنده‌های آمریکایی جان خود را از دست داده و هیچ نهاد بین‌المللی نیز در این خصوص از واشنگتن و اشغالگران افغانستان بازخواستی نکرده است. در چنین شرایطی وارونه نمایی حقایق افغانستان توسط مقامات و رسانه های غربی جای بسی تأمل دارد!