اظهارات معنادار معاون سابق ستاد کل ارتش رژیم اشغالگر قدس ،از تنش‌های داخلی در تل‌آویو و شکاف عمیقی که میان مقامات این رژیم بر سر «معمای ایران قدرتمند» شکل گرفته پرده برداشته است. یائیر گولان، معاون پیشین ستاد کل ارتش رژیم اشغالگر قدس ، در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوموند از یک توافق اتمی جدید با ایران طرفداری می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اظهارات معنادار معاون سابق ستاد کل ارتش رژیم اشغالگر قدس ،از تنش‌های داخلی در تل‌آویو و شکاف عمیقی که میان مقامات این رژیم بر سر «معمای ایران قدرتمند» شکل گرفته پرده برداشته است. یائیر گولان، معاون پیشین ستاد کل ارتش رژیم اشغالگر قدس ، در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوموند از یک توافق اتمی جدید با ایران طرفداری می‌کند. او معتقد است که بنیامین نتانیاهو از پرونده اتمی ایران فقط در جهت منافع سیاسی خود بهره می‌برد و فراتر از عملیات خرابکاری، سیاست راهبردی مشخصی در قبال ایران تعریف نشده است.به نوشته روزنامه لوموند، ژنرال یائیر گولان هنگامی‌که معاونت ستاد ارتش را بر عهده داشت، در سکوت خود با بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های وی در قبال پرونده اتمی ایران مخالف بود. وی در سال ۲٠۱۷ از مقام خود کنار رفت و از سال ۲٠۱٩ به نمایندگی از سوی حزب«می‌رست» (سوسیالیست) وارد پارلمان رژیم صهیونیستی ( کنست) شد. وی اینک نیز از مخالفت‌های تل‌آویو  با دور جدید مذاکرات اتمی انتقاد می‌کند و به لوموند می‌گوید: «وقتی توافقنامه (برجام) امضا شد، ما مقامات عالی‌رتبه ارتش، اطلاعات و موساد جزئیات آن را بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم که توافقی منطقی است. البته بهترین توافق نبود، ولی به هرحال ما با یک کشور شکست‌خورده (در جنگ) طرف نبودیم. آمریکایی‌ها برای حفظ ائتلاف با سایر امضاکنندگان (روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا) به‌ناچار در مواردی امتیازهایی داده بودند. ما نیز معتقد بودیم که باید توافق را بپذیریم و با آمریکا و دیگران در جهت تعریف چارچوب توافق‌های بعدی همکاری کنیم!برجام باعث شد که فشار بر اسرائیل کاهش یابد و ما بتوانیم وقت بیشتری به دست آوریم. و بعد از چند ماه، دیدیم که ایرانی‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند.»

 رمزگشایی از اظهارات یائیر گولان

در خصوص اظهارات این مقام ارشد نظامی سابق رژیم صهیونیستی، نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت. مهم‌ترین نکته در این خصوص، به استیصال تل‌آویو در مقابل «ایران قدرتمند»بازمی‌گردد.پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نه‌تنها شاهد دفاع کشورمان از آرمان‌های فلسطین بودیم، بلکه شکل‌دهی اضلاع جدید محور مقاومت در گام نخست و فراتر از آن، تبدیل محور مقاومت به  شبکه مقاومت  در منطقه ،قدرت مانور صهیونیست‌ها در منطقه را به‌شدت محدود ساخت. حتی شکل‌گیری مثلث « ریاض- تل آویو-ابوظبی» نیز نتوانست کمکی به تغییر موازنه قدرت در منطقه به سود منافع رژیم صهیونیستی داشته باشد. آنچه اخیرا در جریان شلیک موشک به حریم امنیتی پایگاه دیمونا در سرزمین‌های اشغالی شاهد آن بودیم، نقطه آشکارساز استیصال نظامی و امنیتی تل‌آویو در مواجهه با جمهوری اسلامی و شبکه مقاومت در منطقه محسوب می‌شود.اگرچه سیاستمدارانی مانند نتانیاهو،آویگدور لیبرمن و بنی گانتز طی سال‌های گذشته و اخیر در صدد لاپوشانی حقیقتی به نام  تضعیف قدرت رژیم صهیونیستی  در منطقه بودند، اما کسانی که به صورت تخصصی و از منظری نظامی-امنیتی تحولات داخلی و بین‌المللی را در قبال رژیم صهیونیستی بررسی می‌کردند، نسبت به افزایش تصاعدی قدرت مقاومت در منطقه آگاه شده بودند. پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه ( سال ۲۰۰۶ میلادی)، از یک‌سو شاهد افزایش تصاعدی قدرت مقاومت و در مقابل، شاهد کاهش قدرت بازدارندگی و توان مداخله‌گرایی صهیونیست‌ها در امور منطقه بودیم. حتی تأسیس گروه تروریستی- تکفیری داعش و حمایت تمام‌عیار صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و کشورهای غربی نیز درنهایت نتوانست به ابزاری برای تغییر معادلات به سود تل‌آویو تبدیل شود و در سال ۲۰۱۸ و علی‌رغم تلاش وافری که حامیان تروریسم تکفیری در منطقه کردند، داعش مقهور و مغلوب قدرت و اخلاص جبهه مقاومت شد.

 تل‌آویو بازی را در مقابل ایران باخته است 

یائیر گولان  در بخش دیگری از اظهارات خود، استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ و متعاقبا، خروج وی از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ میلادی را بدترین بازی ممکن در برابر ایران دانسته و در این خصوص می‌گوید:

« رژیم ایران با وجود همه اتفاقاتی که رخ داده ،  باثبات به نظر می‌رسد.  حالا ایرانی‌ها سانتریفیوژهای مدرن را به‌کارانداخته و غنی‌سازی را شتاب داده‌اند. بنابراین من نمی‌فهمم چطور می‌توان ادعا کرد که با خروج آمریکا از برجام موفقیتی به دست آورده‌ایم.معتقدم که ما جهت را در قبال ایران گم کرده‌ایم! امیدواریم  اسرائیل درروند مذاکرات جدید وین، اسباب زحمت آمریکا نشود.تل‌آویو باید در جهت منافع آمریکا عمل کند و نه در جهت خلاف آن.»

همان‌گونه که از اظهارات این مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی برمی‌آید، تل‌آویو پس از تحولات اخیر، خصوصا آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط جمهوری اسلامی ایران، انفجار در کارخانه تولید موتورهای موشکی در سرزمین‌های اشغالی و شلیک هدفمند و موفقیت‌آمیز موشک به نزدیکی پایگاه هسته‌ای دیمونا، صهیونیست‌ها دریافته‌اند که در مسیر«تقابل سخت» با ایران و دیگر اضلاع جبهه مقاومت اساسا حرفی برای گفتن ندارند. 

 صهیونیست‌ها به دنبال تغییر شرایط جدال با ایران هستند 

در چنین شرایطی بسیاری از صهیونیست‌ها معتقدند باید به صورت همزمان، به «مهار نرم ایران»و به موازات آن، «تشدید تهدیدات و لفاظی‌ها »علیه کشورمان روی آورند. بدیهی است که در این نوع نگاه، صهیونیست‌ها به دنبال افزایش ضریب آسیب‌پذیری ایران و در مقابل، افزایش قدرت مانور خود در برابر ملت و نظام ما هستند. بدون شک باید چنین بازی خطرناک و هدفمندی را با هوشمندانه‌ترین و قاطعانه‌ترین روش ممکن رصد کرده و خنثی ساخت.اگر برخی صهیونیست‌ها از «احیای برجام» حمایت می‌کنند، این حمایت نه به دلیل

« حمایت از دیپلماسی» ، بلکه به دلیل«شکست در مسیر تقابل سخت با ایران»می‌باشد. آن‌ها جهت تغییر مسیر و قواعد منازعه خود با ایران ، به دنبال یک   نقطه ثقل می‌گردند.در اینجا به خوبی متوجه می‌شویم که اصرار بی‌مورد بر  احیای برجام به هر قیمت ممکن  یا   عدم اتخاذ گارد بسته در مقابل آمریکا  در مذاکرات وین و فراتر از آن ،بازگشت به تعهدات برجامی در ازای عدم رفع واقعی تحریم‌ها( که با توجه به مواضع طرف آمریکایی نشانه‌ای از آن مشاهده نمی‌شود) ، نوع خبط راهبردی در حوزه سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود. بهتر است کسانی که به فکر« احیای ظاهری برجام» در داخل کشورمان ، آن هم خدای ناکرده با اهداف انتخاباتی و جناحی هستند،نیم‌نگاهی به سخنان معنادار یائیر گولان و بسیاری از شخصیت‌های نظامی و امنیتی در رژیم اشغالگر قدس بیندازند.