نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا دیروز در وین در حالی از سر گرفته شد که انگلیس و آمریکا برای باج خواهی از ایران از یک سو به اعمال تحریم و از سوی دیگر اتهام زنی پرداخته‌اند.

فعال شدن ماشه تحریم و اتهام‌زنی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیاست امریکا و اروپا بر خلاف رویکرد مذاکراتی همچنان در قالب سیاست فشار حداکثری و تحریم و تهدید می گذرد چنانکه همزمان با تشست وینف انگلیس و آمریکا بار دیگر مکانیسم تحریم و اتهام زنی را در پسش گرفتند در حالی که ریاست این هیأت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.ه همین منظور تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به وین رفت. امروز نیز نشست سه جانبه هماهنگی با حضور روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در این نشست ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های آمریکا شدند.

اما در این میان شماری از قانونگذاران انگلیس خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به بهانه بازداشت یک فرد متهم به جاسوسی شده‌اند.«تام تاگنهات»، رئیس کمیته امور خارجی انگلیس پرونده زاغری را به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران ربط داده و مدعی شده لندن باید به جای پرداخت پول به ایران فشار بر این کشور را افزایش دهد.این قانونگذار انگلیسی در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «آنها (حکومت ایران) ادعا می‌کند به نمایندگی از مردم ایران عمل می‌کنند اما اینطور نیست- آنها خائن هستند و نه فقط یک مادر جوان بلکه کل یک کشور را گروگان گرفته‌اند.»

از سوی دیگر سفیر آمریکا در بغداد در گفت‌وگو با یک شبکه سعودی، مدعی شد که منافع واشنگتن در عراق با سلاح‌های ساخت ایران هدف قرار می‌گیرند.«متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداددر گفت‌وگو با یک شبکه سعودی ضمن تاکید بر اینکه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به خواست دولت این کشور است و قصدی برای افزایش این نیروها وجود ندارد، به اتهام‌زنی علیه گروه‌های مقاومت در عراق و ایران پرداخت.

وی ادعا کرد: «یک تعهد قوی برای مشارکت بغداد و واشنگتن وجود دارد. حضور ما در عراق به درخواست دولت عراق است. قصدی برای افزایش نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد.»

از سوی دیگر چارچوب ضد برجامی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات وین سازنده بود، اما مدعی شد که این مذاکرات تعیین کننده نبود و منتظر ادامه آن هستند.ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران درباره احیای توافق هسته‌ای، تعیین‌کننده نبود.

پرایس در نشست خبری روزانه، گفت: «مذاکرات وین سازنده بود، اما تعیین کننده نبود و ما منتظر ادامه آنها هستیم».وی توضیح داد: «ما در مورد جزئیات موضوع تسهیل تحریم‌های ایران توضیحی نمی‌دهیم زیرا این موضوع هنوز مورد بحث قرار دارد».این مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن در حال متمرکز کردن تلاش‌هایش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است، افزود: «ما نتایج مذاکرات وین را [در آینده] خواهیم دید... ما به هیچ فشاری از سوی روسیه یا دیگر کشورها تن نمی‌دهیم و تمرکز ما بر جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی است».پرایس خبر داد: «انتظار داریم [راب] مالی و هیأت آمریکایی روز سه‌شنبه به وین بازگردد تا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را از سر بگیرد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فایل صوتی که اخیراََ از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، تصریح کرد: «ابتدا باید بگویم، ما درباره مطالب افشاشده و درزپیدا کرده، صحبتی نمی‌کنیم. مشخص است که نمی‌توانیم صحت و اعتبار آن را تایید کنیم و به‌صورت مستقیم درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم».سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما ادامه داد: «در بحث کلی‌تر، در هر مذاکره‌ای، ما کنترلی بر سیستم تصمیم‌گیری داخلی در همتایان خود نداریم. در این مورد، به دلیل اینکه مذاکرات با ایران همچنان غیرمستقیم است، از طریق شرکای خود با مقام‌های ایرانی که به وین آمده‌اند صحبت می‌کنیم».پرایس با ادعای اینکه مذاکرات آمریکا با ایران در گذشته و در چارچوب ۱+۵ موفق بوده، توضیح داد: «اکنون نیز تمرکز ما از طریق این گفت‌وگوهای غیرمستقیم در وین، بر روی تعیین کردن این مسئله است که آیا می‌توانیم همان کار را دوباره انجام دهیم یا خیر».

در این میان روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در نشستی سه جانبه در وین ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های آمریکا شدند.در این نشست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیأت این کشور در مذاکرات و «وانگ کان» رئیس هیأت چین حضور داشتند. بعه هر تقدیر آنچه در وین مشاهده می شود ادامه تحرکات منفی اروپا و آمریکا برای باج گیری از ایران است.