برخی جمهوری‌خواهان مانند سناتور دن سالیوان از آلاسکا، آنچه افشای اطلاعات محرمانه از سوی وزیر خارجه آمریکا به ایران خوانده را به "خیانت" تشبیه کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از انتشار فایل صوتی گفتگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، واکنش‌های داخلی و خارجی به آن ادامه دارد.

واکنش‌ها در آمریکا، اغلب بر آن بخش از صحبت‌های ظریف متمرکز است که می‌گوید جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا به او خبر داده اسراییل در سوریه ۲۰۰ بار به مواضع ایران حمله کرده است.

برخی جمهوری‌خواهان مانند سناتور دن سالیوان از آلاسکا، آنچه افشای اطلاعات محرمانه از سوی وزیر خارجه آمریکا به ایران خوانده را به "خیانت" تشبیه کرده است.

نماینده جمهوری خواه دیگری از ویسکانسین به نام مایک گلاهر گفته غیرقابل درک است که یک دیپلمات آمریکایی "اطلاعات محرمانه" را به ضرر یکی از مهمترین متحدان ما به ایران بدهد.

حرف ظریف که جان کری به او گفته اسراییل به ۲۰۰ هدف ایران در سوریه حمله کرده، سبب حمله گسترده مقام‌های دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان به آقای کری شده. آن‌ها خواستار استعفای او از دولت بایدن، تحقیقات و حتی محاکمه‌اش شده‌اند. 

سناتور لینزی گراهام، جمهوری‌خواه دیگر محتاطانه‌تر واکنش نشان داده و گفته "نمی‌دانم که می‌توان به این فایل صوتی اعتماد کرد یا نه. اگر واقعی باشد خیلی آسیب در پی خواهد داشت. من از کری خوشم می‌آید، ولی اگر ماجرا واقعیت داشته باشد مشکل‌ساز خواهد بود. صبر کنیم ببینیم چقدر معتبر است".

میت رامنی، نامزد سابق حزب‌جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری و سناتور فعلی از یوتا گفته ماجرا "نگران‌کننده" است: "باید شفافیت کامل باشد و مشخص شود دقیقا چه کسی و با چه هدفی چه کاری کرده. آقای رامنی که عضو کمیته روابط خارجی سناست گفته ما این فایل ضبط شده را از یک مقام ایرانی داریم، اما باید مورد ارزیابی قرار بگیرد".

سناتور تد یانگ جمهوری‌خواه دیگر گفته خوب نیست که یک عضو ارشد، اسراییل را که متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه است تضعیف کند و ابراز امیدواری کرده که آقای کری ماجرا را روشن کند.

ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا از این هم فراتر رفته و گفته باید تا مشخص شدن ماجرا مجوز آقای کری برای دسترسی به اطلاعات و اسناد محرمانه لغو شود.

میچ مک‌کانل، رییس اقلیت جمهوری‌خواهان در سنا گفته است حرف‌های آقای ظریف نشان می‌دهد چرا آمریکا نباید تحریم‌هایش علیه ایران را کنار بگذارد.

"ما می‌دانیم که امتیاز‌های پیشاپیش رسیدن به توافق بهتر را تضمین نمی‌کند. به امنیت آمریکا و متحدانش نیز کمکی نخواهد کرد. "من امروز در صحن سنا بلند شده‌ام تا خواستار استعفای جان کری از تیم امنیت ملی دولت بایدن شوم. من در تمام مدت کارم در سنا هیچوقت خواستار استعفای هیچ کس نشده‌ام. سابقه جان کری در کار فعالیت علیه امنیت ملی آمریکا ورای تحمل است و باید برود. امروز خبر‌های آنچنان نگران‌کننده‌ای شنیده‌ام که اگر حقیقت داشته باشد یا باید به برکناری جان کری منجر شود و یا به استعفای او. دیگر بس است. "

در مقابل، جان کری این نقل قول آقای ظریف را از اساس تکذیب کرده و در دفاع از او هم کسانی، چون سناتور دموکرات کریس مورفی و بن رودز که در دولت باراک اوباما از مقام‌های ارشد امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا بود گفته‌اند اطلاعات موجود درباره حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه، محرمانه نبوده و کاملا علنی، حتی به اذعان خود اسرائیل موجود بوده است و جمهوری‌خواهان را متهم کرده‌اند که همواره ایران را «دروغگو و غیرقابل اعتماد» خوانده‌اند، اما حالا «با مقاصد سیاسی» حرف محمدجواد ظریف را «عین واقعیت» فرض کرده‌اند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در توییتی در واکنش به مصاحبه افشا شده آقای ظریف و با اشاره به عملیات دولت ترامپ در بغداد و ترور سردار سلیمانی مدعی شده است: حمله فوق‌العاده دولت ما به قاسم سلیمانی تاثیر بسیار زیادی بر ایران و خاورمیانه داشته است. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، از جواد ظریف بپرسید. 

گفتنی است که این مصاحبه روز ۶ اسفند ۹۹ در قالب طرحی با عنوان "آن سوی دولت" که سلسله گفتگو‌های تاریخ شفاهی با مقام‌های دولت روحانی است و با مدیریت حسام‌الدین آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است. به غیر از وزیر خارجه با دیگر وزرا و اعضای کابینه هم مصاحبه‌ای درباره وقایع پشت پرده دولت در هشت سال گذشته ضبط شده است.