سید محمد مرندی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران و طرف‌های برجامی درباره پرونده هسته‌ای و دستاوردهای غنی‌سازی 60 درصدی برای کشورمان، اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی 60 درصد اقدامی ضروری بود همان‌طور که مصوبه مجلس نیز برای احیای حقوق هسته‌ای کشور ضرورت داشت، چراکه باید دست ایران در میز مذاکره پر باشد و برای ما مهم است که دست برتر را داشته باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید محمد مرندی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران و طرف‌های برجامی درباره پرونده هسته‌ای و دستاوردهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی برای کشورمان، اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصد اقدامی ضروری بود همان‌طور که مصوبه مجلس نیز برای احیای حقوق هسته‌ای کشور ضرورت داشت، چراکه باید دست ایران در میز مذاکره پر باشد و برای ما مهم است که دست برتر را داشته باشیم. انفجار تأسیسات هسته‌ای نطنز نیز درواقع کار خود آمریکایی‌ها بود و قطعا رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی با آمریکا دست به چنین کاری نمی‌زند.

  انفجار نطنز باهدف خالی کردن دست ایران صورت گرفت

مرندی ادامه داد: در چنین شرایطی، انفجار نطنز با این هدف صورت گرفت که دست ما را خالی کند و در موضع ضعف قرار دهد، بااین‌حال اقدام به غنی‌سازی ۶۰ درصدی از یکسو در راستای عمل به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های مجلس و از سوی دیگر پاسخی قاطع به اقدامات خرابکارانه آمریکا و اسرائیل و خنثی‌سازی تلاش‌های آنان بود.این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: همچنین اقدام کشور در غنی‌سازی ۶۰ درصد موجب شد تا فرصت استفاده و به‌کارگیری از سانتریفیوژهای جدیدتر و پیشرفته‌تر فراهم شود. درواقع تمامی اقدامات خرابکارانه آن‌ها و تروریسم هسته‌ای به زیان خودشان تمام شد. از سوی دیگر، در جریان مذاکرات ایران با طرف مقابل، هیچ عقب‌نشینی از موضع رهبری قابل‌پذیرش نیست. ایران نه طرح توافق موقت را می‌پذیرد و نه به خواسته‌ای کمتر از لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها و راستی آزمایی ادعای آن‌ها راضی خواهد شد. چنانکه رهبری هم همان‌گونه پیش‌بینی کردند در صورت وقوع چنین موضوعی، برجام برای همیشه ناقص خواهد ماند. وی همچنین درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر این‌که اروپایی‌ها به دنبال دستیابی به دو توافق جداگانه با ایران و آمریکا هستند، گفت: چنین ادعاهایی قطعا پذیرفته‌شده نیست و تنها چیزی که ایران می‌تواند آن‌ها را  پذیرفته و نسبت به آن اقدام و گفت‌وگو کند، همان اجرای برجام است آن‌هم تنها در صورت تحقق تمامی شروط ایران، هیچ نوع انحرافی از این مسیر قابل‌قبول نیست، بنابراین حتی اگر این مذاکرات چندین ماه یا یک سال طول بکشد دولت باید آنچه‌که رهبری گفته است را مدنظر قرار دهد. درواقع، چشم‌انداز ما تحقق تمامی مواضع اعلامی کشور است. بدین ترتیب ما نیازی به توافق جدید با هیچ‌کس نداریم و توافق برجام کفایت می‌کند، زیرا به‌هرحال امتیازات زیادی به دولت‌های غربی داده‌شده و انعطاف زیادی صورت گرفته که بیشتر از آن دیگر قابل‌قبول نیست.