رئیس جمهوری آمریکا در حال انجام آخرین تغییرات در سخنرانی خود مقابل جلسه مشترک مجالس کنگره است که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در آستانه صد روزگی دولتش انجام می‌شود.

جزئیات اولین سخنرانی بزرگ بایدن در کنگره
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بایدن از سخنرانی خود مقابل قانونگذاران و دیگر مخاطبان برای صحبت درباره دستاوردهایش در ماه‌های اولیه ریاست جمهوری و طرح دیگر اولویت‌های داخلی و سیاست خارجی استفاده خواهد کرد.

زمان سخنرانی

سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکاست (۰۵:۳۰ صبح پنجشنبه به وقت تهران) و از شبکه‌ها و کانال‌های مهم خبری پخش خواهد شد. کاخ سفید در نظر دارد تا این سخنرانی را به صورت زنده در سایت www.WH.gov/live و همچنین در یوتیوب، فیسبوک و صفحات توییتر خود پخش کند. همچنین پوشش زنده در شبکه سی-اسپن، سی-اسپن رادیو و سی-اسپن.اوآرجی ارائه می‌شود. شبکه ان‌پی‌آر در وبسایت و اپلیکیشن خود این سخنرانی را پخش می‌کند و همچنین پوشش زنده برای شبکه‌های رادیویی عضو خود هم دارد.

تغییرات اعمال شده بابت پاندمی

مشارکت حضوری به منظور ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی محدود شده است و این بدین معناست که دیگر شاهد نشستن شانه به شانه قانونگذاران در کنار هم حین سخنرانی نخواهیم بود. تنها ۲۰۰ تن از ۵۳۵ عضو کنگره (435 عضو مجلس نمایندگان و 100 عضو سنا) برای مشارکت در برنامه کنگره دعوت شده‌اند و آنها هم اجازه ندارند همراه داشته باشند.

با توجه به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در تعطیلات به سر می‌برد، انتظار می‌رود بسیاری از جمهوری‌خواهان در این مراسم شرکت نکنند و این احتمال هست که بایدن در نهایت در جمع دوستان دموکرات خود سخنرانی داشته باشد. سناتورها همچنان در واشنگتن دی.سی هستند اما انتظار می‌رود بسیاری از جمهوری‌خواهان این مجلس هم در سخنرانی حاضر نشوند. سناتور جان کورنین، عضو رهبری جمهوری‌خواه از تگزاس گفته است ترجیح می‌دهد از منزل سخنرانی را تماشا کند. استیو اسکالیس، عضو رهبری جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است بلیت خود را به یک قانونگذار تازه کار می‌دهد.

اکثر اعضای کابینه بایدن هم از خانه این سخنرانی را تماشا می‌کنند. تنها آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین، رئیس پنتاگون به عنوان نماینده قوه مجریه حاضر می‌شوند. جان رابرتس، قاضی القضات آمریکا به نمایندگی از قوه قضاییه به مراسم می‌آید و دیگر قضات هم دعوت نشده‌اند.

با توجه به اینکه امسال همراهی میهمانان قدغن شده است، برخی قانونگذاران که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم جزوی از آنهاست، میهمانان مجازی دعوت کرده‌اند. براساس قوانین کنگره، پوشیدن ماسک اجباری است. کاخ سفید هم گفته است که بایدن حین ورود قطعا ماسک به صورت خواهد داشت اما حین سخنرانی ماسک خود را برمی‌دارد.

اولویت‌های بایدن

انتظار می‌رود رئیس جمهوری آمریکا جزئیات "طرح خانوارهای آمریکایی" را شرح دهد که بخش بزرگی از قانونی است که او تمایل دارد کنگره به تصویب برساند.

این برنامه انتظار می‌رود روی به اصطلاح زیرساخت انسانی شامل مراقبت از کودک، بهداشت، آموزش و راه‌های دیگر حمایت از خانواده‌ها متمرکز باشد. بایدن قصد دارد تا هزینه آن را از طریق بالا بردن مالیات بر خانوارهای بسیار پردرآمد تامین کند.

همچنین انتظار می‌رود رئیس کاخ سفید درباره ایده‌هایش برای کنترل پاندمی و بازگرداندن افراد به محل کار صحبت کند. او همچنین درباره تغییرات پلیس در آمریکا، مهاجرت و ایمنی سلاح و دیگر موضوعات و همچنین دیدگاه خودش درباره سیاست خارجی حرف می‌زند. قانونگذاران آمریکایی منتظرند ببینند که بایدن چطور اهداف خود را اولویت‌بندی می‌کند.

بانوی اول آمریکا

جیل بایدن، همسر رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی کنگره حاضر خواهد بود و تمامی میهمانان ویژه او که ارتباطات شخصی با سیاست‌ها یا برنامه‌های همسرش دارند، از دور تماشاگر مراسم می‌شوند و عصر در مراسمی مجازی که کاخ سفید ساعت چهار به وقت شرق آمریکا آن را پخش می‌کند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. آقای داگ امهاف، همسر کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا هم جزو مدعوین است.

تنشی در کار است؟

تنش‌های حزبی از زمان شورش شش ژانویه در کنگره به شدت عمیق شده‌اند اما فعلا مشخص نیست که چه کسی ممکن است به سیم آخر بزند و سوءرفتار نشان دهد.

چه کسی انتظار دارد جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از کارولینای جنوبی که در سخنرانی سال ۲۰۰۹ باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا فریاد زد "تو دروغ می‌گویی!" به نشست مشترک کنگره دعوت شود؟ یا اینکه نانسی پلوسی نسخه سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را بعد از اتمام سخنان او پاره کند! 

سکوی سخنرانی

برای اولین بار در تاریخ آمریکا، دو زن در پشت جایگاه سخنرانی یک رئیس جمهور در کنگره خواهند ایستاد. پلوسی در سکوی سخنرانی حضور خواهد داشت و در کنار او کامالا هریس به عنوان رئیس سنا می‌نشیند. هریس اولین زن سیاه‌پوست و آسیایی آمریکایی است که معاون رئیس جمهوری آمریکا شده است.

کدام جمهوری‌خواه استدلال متقابل خواهد کرد؟

این وظیفه به "تیم اسکات"، سناتور آمریکایی از کارولینای جنوبی محول شده است که تنها جمهوری‌خواه سیاه‌پوست در سناست. اسکات ۵۵ ساله که سال ۲۰۱۳ به عضویت سنا درآمد، به یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های جمهوری‌خواه در حوزه نژاد و مسائل اصلاح عدالت کیفری تبدیل شده است، دو موضوعی که انتظار می‌رود بایدن در سخنانش به آنها اشاره کند