یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا( که نامش فاش نشده است) در یک کنفرانس گسترده در فضای مجازی با خبرنگاران غربی به نکات قابل تأملی در خصوص مذاکرات وین اشاره کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا( که نامش فاش نشده است) در یک کنفرانس گسترده در فضای مجازی با خبرنگاران غربی  به نکات قابل تأملی در خصوص مذاکرات وین اشاره کرده است. این مقام آمریکایی در بخشی از اظهارات خود تأکید کرده است :«من فکر می‌کنم واضح است که چیزی به عنوان ضمانت در پروسه بازگشت به برجام وجود   ندارد. این حق حاکمیتی همه شرکت‌کنندگان در برجام است که هر زمان تصمیم بگیرند، از این توافق خارج شوند. ما برای ایران روشن کرده‌ایم که ضمانت اجرایی متعهد ماندن به برجام، چیزی نیست که آمریکا بتواند آن را ارائه دهد. با این حال، اگر در خصوص بازگشت به برجام میان ایران و اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات توافقی صورت گیرد، ما ( دولت بایدن) با حسن نیت به این توافق عمل می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم ترک بدون دلیل این توافق بتواند توجیهی داشته باشد!»در خصوص اظهارات این مقام آمریکایی نکات حقوقی، اساسی و تعیین‌کننده‌ای وجود دارد که اگر در این نقطه حساس( نقطه‌ای که در آن هنوز خبری از بازگشت رسمی آمریکا به برجام نیست)، بر روی آن‌ها متمرکز نشویم در آینده می‌توانند دوباره به پاشنه آشیل توافق هسته‌ای تبدیل شوند.

 مهم‌ترین مسئله، به استناد مقامات آمریکایی به « حق حاکمیتی کشورها» در قبال برجام بازمی‌گردد. بدون شک کسی در حق استقلال و حاکمیت کشورها شکی ندارد، اما «ارائه تضمین در قبال رفع تحریم‌های ضد ایرانی» ، کمترین مغایرتی با این حق ذاتی ندارد. مقامات دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هر دو از « ارائه ضمانت»در قبال رفع تحریم‌های ضدایرانی هراسان هستند زیرا قصد دارند «خروج بدون هزینه از برجام» را در هرلحظه و به‌مثابه یک «اهرم فشار» علیه تهران زنده نگاه دارند. در این معادله، بازی دموکرات‌ها به مراتب نسبت به جمهوری‌خواهان پیچیده‌تر است. ازآنجاکه مقامات آمریکایی امکان تکرار بازی غیرحقوقی و سلبی ترامپ در قبال برجام را در آینده محتمل می‌دانند، قصد دارند هزینه خروج بدون دلیل از توافق را برای خود تا حد ممکن کاهش دهند.

نکته دیگر، به ادعای مقام وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص«حسن نیت واشنگتن» در قبال بازگشت به برجام بازمی‌گردد. این ادعا به‌اندازه‌ای دروغین و مضحکانه است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز طی روزهای اخیر، تمایلی در خصوص مانور بر روی آن نداشته‌اند. گویا این مقام آمریکایی فراموش کرده است که «جان کری»و« جک لو»، وزرای خارجه و خزانه‌داری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی( سال اجرایی شدن برجام)، با همین حسن نیت جلوی عادی‌سازی روابط تجاری ایران و دیگر کشورهای دنیا را گرفته و مانع از رفع واقعی تحریک‌های بانکی و سوئیفت علیه کشورمان شدند. نکته آخر این‌که مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید که ترک بدون دلیل توافق هسته‌ای توجیهی ندارد و در آینده نیز رخ نمی‌دهد.بهتر است این مقام آمریکایی بداند مذاکراتی که اکنون در وین صورت می‌گیرد،اثر وضعی خروج بدون دلیل دولت قبلی آمریکا از برجام بوده و حتی زمانی که جوبایدن به عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شد، حاضر به بازگشت فوری و بدون معطلی به این توافق نشد. بهتر است در این برهه حساس و سرنوشت‌ساز، بیش از هر زمان دیگری مراقب آدرس‌های گمراه‌کننده و مواضع فریبکارانه مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بود.