توجیه و توضیح آقای ظریف پس از انتشار فایل مصاحبه او را نمی‌توان پذیرفت...

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

توجیه و توضیح آقای ظریف پس از انتشار فایل مصاحبه او را نمی‌توان پذیرفت، چرا که سخنان او در مصاحبه، با توضیحاتش نیز در تضاد است و سعی کرده است به گونه‌ای خود را تبرئه کند.

نمی‌توان در جایی از دنیا و در دولتی نمونه‌ای یافت که یک وزیر خارجه که باید مجری سیاست‌های نه تنها دولت بلکه نظام سیاسی حاکم در کشور باشد، دیدگاه‌هایش ۱۸۰ درجه با سیاست‌های نظام در تضاد باشد و سعی کند تا تفکرات خود را در سیاست خارجی پیاده کند و در این مسیر و تصمیم،‌ القاء کند که دیگران راه اشتباهی را تاکنون طی کرده‌اند و آنچه من در نظر داشته و دارم درست بوده است.

آقای ظریف وزیر خارجه دولت تدبیر و امید،‌ در مصاحبه‌ای که انجام داده است؛ مسائلی را نقد می‌کند و آنها را مانعی بر سر راه دستگاه زیر مجموعه خود می‌پندارد که در واقع جمهوری اسلامی ایران و مردم به آن پایبند بوده و اعتقاد دارند.

زمانی که سردار دلاور ایران در عراق از سوی آمریکایی‌ها ترور شد و به شهادت رسید،‌ مردم با تشییع پیکر این شهید از اقدامات و سیاست‌های او در جایگاه یک فرمانده آگاه و بصیر حمایت کردند.

آقای ظریف با سخنان خود که در مصاحبه وجود دارد، نه تنها مخالفت خود را با سیاست‌های مثبت و تأثیر گذار سردار سلیمانی نشان داد،‌بلکه با مردم نیز مخالفت کرد. مردمی که برای تشییع پیکر شهید بزرگوار آمده بودند شیفته مرام و معرفت سلیمانی بودند،‌ مردم به خوبی درک کرده بودند که اقدامات سردار ایرانی در منطقه امنیت پایدار را برای ایران اسلامی ایجاد کرده و سایه جنگ را از سر جمهوری اسلامی برچیده است.

این که آقای ظریف در توضیحات خود می‌گوید به سردار سلیمانی عشق می‌ورزد،‌ اما او را در مصاحبه ترور شخصیتی می‌کند،‌ یا درک درستی از اشتباهی که مرتکب شده ندارد یا این که بر مواضع خود همچنان اعتقاد دارد و پابرجاست.

وزیر خارجه‌ای که در نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار است و هر وزیر دیگری،‌یک کارگزار است که باید سیاست‌های اصولی و قطعی نظام اسلامی را پیگیری و پیاده کند و دیگاه‌های شخصی در این زمینه هیچ جایگاهی ندارد.

اگر هر وزیری خاصه وزیر خارجه و شخص آقای ظریف نمی‌توانند خود را با نظام اسلامی،‌مردم، قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب هسمو سازند، حضور چنین افرادی در مسند وزارت و یا هر مسئولیت دیگری اشتباه است و وصله نچسبی است که باعث ایجاد مشکلات برای کشور خواهد شد.

آقای ظریف ۸ سال است که بر مسند وزارت خارجه تکیه زده و دستاور این ۸ سال نیز توافقی به نام برجام بوده است که همچنان در روزهای پایانی دولت این مقوله در حال گفت‌وگو و مذاکره است.

اگر محمد جواد ظریف اعتقاد دارد کارهایی که در میدان انجام شد برای به نتیجه نرسیدن برجام بود و مرد میدان را مانع به ثمر رسیدن دستاوردهای بزرگ! برجام می‌داند،‌ اکنون بیش از یکسال است که ایران محروم از حضور سردار دل‌ها است. پس چرا در این یکسال و اندی دستگاه دیپلماسی نتوانست کاری از پیش ببرد؟چه مانعی بر سر راه دیپلماسی ظریف وجود داشت که آفتاب تابان برجام بر سر این ملت نتابید و مردم از نعمت‌های این دستاورد فاخر همچنان محروم هستند؟

روشن است که آقای ظریف که روزهای پایانی مسئولیت خود را سپری می‌کند، با مصاحبه‌ محرمانه‌ای که انجام داده است، برای کشور از نظر دیپلماتیک هزینه تراشیده است.

سخنان او بدون تبعات نیست چرا که در مصاحبه‌ای که انجام داده،‌درباره سیاست روسیه در برجام سخن گفته،‌ درباره جام کری حرف زده که البته با تکذیب او همراه شده و بسیاری مسائل دیگر که تبعات دیپلماتیک خواهد داشت. اگر به گفته ظریف،‌روسیه در راه رسیدن به برجام کارشکنی می‌کرد، چرا تیم هسته‌ای پیشنهاد مسکو برای گنجاندن لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران را در برجام نپذیرفت؟ روسیه اگر مخالف برجام بود، چرا بارها در شورای امنیت سازمان ملل به نفع ایران رأی داد؟ و چراهای زیاد دیگر.

جای دوست و دشمن در سخنان آقای ظریف تغییر کرده است. امضای جان کری تضمین بود اما کشوری که زیر همه تعهداتش زد آمریکا بود اکنون هم چین و روسیه برای لغو تحریم‌های ایران تلاش می‌کنند و این آمریکا و اروپاهستند که کارشکنی‌های آنها همچنان ادامه دارد. آقای ظریف حداقل یک معذرت‌خواهی خشک و خالی می‌کردید!